سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: میزان مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته اما با این وجود تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور شاهد قطع گاز نیستیم.

عباس اعظمی ، با بیان اینکه سامانه برودتی که وارد کشور شده موجب جهش مصرف گاز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری به ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده و پیش بینی می شود که به ۷۰۰ میلیون مترمکعب نیز برسد، علی رغم این جهش که ایجاد شده محاسبه ای که صورت گرفته امروز نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۵۰ میلیون مترمکعب معادل ۶ فاز پارس جنوبی مصرف افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: علی رغم اینکه در برخی از استان ها مانند خراسان و اردبیل دمای هوای به منفی ۳۰ درجه رفته و مصرف به حداکثر رسیده است، با تمهیداتی که اندیشیده شده و آمادگی که تاسیسات در پالایشگاه ها، خطوط انتقال و ایستگاه های تقویت فشار دارند، شبکه پایدار است و در هیچ منطقه ای قطع گاز نداریم.

به مدیریت مصرف توجه کنید

سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه این دغدغه وجود دارد در استان هایی که سرشاخه های ما هستند، باتوجه به اینکه سامانه چندین روز است با قدرت و شدت فعال است و پیش بینی می شود که از فردا سامانه جدیدی وارد کشور شود و شاهد تشدید کاهش دما خواهیم بود، گفت: منابع گاز در جنوب کشور است و از طریق شبکه ۳۹ هزار کیلومتری در سراسر پهنه کشور گازرسانی می شود، زمانی که استان ها همزمان در این شرایط قرار می گیرند، به طور مثال استان فارس در دمای منفی ۱۲ درجه زیر صفر است، شاهد افزایش مصرف هستیم.

اعظمی با بیان اینکه شبکه گاز مقداری ذخیره دارد که به تدریج مصرف می شود و مسافت های طولانی که سرشاخه هستند هیچ مشکلی وجود ندارد ولی گاز از شبکه تخلیه می شود و تا از جنوب به شمال برسد پدیده افت فشار رخ می دهد لذا در تک تک استان ها به ویژه کلان شهر ها و استان هایی که در انتهای سرشاخه ها هستند فقط یک درجه صرفه جویی و الگو مصرف ۱۸-۲۱ می تواند تاثیر گذار باشد.

پیگیر پویش یک اتاق گرم در روزهای سرد هستیم

وی ادامه داد: پویشی را تحت عنوان یک اتاق گرم در روزهای سرد را پیگیری می کنیم، مردم می توانند کمک کنند تا روستاهایی که در آذربایجان، اردبیل، مازندران قرار ارند دچار مشکل نشوند، زمانی که برف می بارد این روستاها در کوهستان ها ۱۰ تا ۱۵ روز محصور هستند، خداروشکر در شرایط فعلی تمام این خانه ها گرم هستند، اما با این شدت مصرف نگران هستیم.

احتمال کاهش افت فشار گاز در برخی استان ها در صورت عدم کاهش مصرف

سخنگوی شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که اکنون در کدام استان ها با افت فشار گاز مواجه هستیم، گفت: استان های کرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی روی سرشاخه ها و انتهای شبکه قرار دارند، دغدغه ما برای این استان ها بیشتر است.

سرمای هوا در دهه های اخیر کم نظیر است

اعظمی با بیان اینکه این میزان سرمای هوا در دهه های اخیر کم نظیر بوده است، گفت: سرمای هوا کل کشور را درگیر کرده و ماندگار است و در خراسان و خود مشهد نیز دمای هوا به کمتر از منفی ۲۰ درجه نیز رسیده است، نگرانی های برای این مناطق وجود دارد چراکه هم پر جمعیت هستند و اکنون به شدت تحت تاثیر سامانه سرمایشی قرار دارد.

در آماده باش کامل قرار داریم

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در حوزه گاز، اظهار کرد: چندین هفته است که همکاران در آماده باش کامل قرار دارند، تقاضای ما این است که مردم نیز همراهی کافی را داشته باشند تا برای هیچکدام از مشترکان محدودیت اعمال نشود.

انتهای پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.