رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، عنوان کرد: ای کاش واقعا دولتی بود، اما بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است که بسیار مشکلات ما را افزایش می دهد. جاهایی که خواسته ایم اقتصاد را به محرومان داده و مردمی سازی کنیم، بسیار بد عمل کرده ایم.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجمین دوره مدرسه پارلمانی با موضوع «جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» که صبح امروز (پنجشنبه، ۴ اسفند ماه) به همت مرکز تحقیقات اسلامی قوه مقننه و کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) گفت: خوشحالم که این توفیق نصیب بنده شد و این فرصت را یافتم تا دقایقی در محضر شما باشیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نمونه ای از جلسات حلقه های میانی در ساختار نظام جمهوری اسلامی است.

حضرت امام(ره) نگران آینده دور انقلاب در حوزه مسائل اقتصادی بودند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه چنین جلساتی که برگزار می شود یا درِ گوشی است و یا بسیار مفصل و عمومی است و جنبه های تبلیغی دارد که البته به جای خود ارزشمند است. جلسات از این جنس که با یکدیگر گفتگو کرده و سر موضوعات بحث کنیم باید ادامه یابد و خروجی این جلسات نباید در گوشه ای خاک بخورد.

وی افزود: حضرت امام (ره) در نشستی با اصناف اصفهان در قم به حوزه اقتصاد تأکید و به کارخانه داران و تولیدکنندگان می فرمایند به کارگران رسیدگی شود. ایشان می گویند اگر شما به دنبال کالا هستید و منفعت می خواهید، کارگران قانع هستند و با راضی کردن آنها ثمره مادی و معنوی دریافت می کنید. بعد از آن تذکر مهمی برای اقتصاد داده و گفته اند من نگران آینده دور انقلاب در حوزه مسائل اقتصادی هستم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه فهم از این صحبت امام(ره) این است که بحث یک ماه ویکی دو سال نیست بلکه بحث دهه های آینده است، عنوان کرد: توصیه ایشان به اصناف و کارخانه داران اصفهان است که از هم اکنون برای اقتصاد چاره اندیشی کنید که اگر این مسائل حل نشود و مردم گرفتار آن باشند، مردم از انقلاب و اسلام گذر کرده و رد می شوند. ایشان می فرمایند اگر دیدید این شرایط پیش آمد و مردم از اسلام و انقلاب گذر نکردند تنها یک دلیل دارد و آن این است که خداوند به خاطر امام حسین(ع) به ما رحمی کند.

بخش عمده اقتصاد کشور، خصولتی است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: اگر می خواهیم شرع و عقل را در اداره کشور رعایت کنیم، حضرت امام(ره) با صراحت در این خصوص فرموده اند دولت ها حق دخالت در اموری که مردم می توانند انجام دهند را ندارند و در حوزه اقتصاد می فرمایند شرعا حق ندارند. اکنون سوال این است که ما کدام یک از اینها، شرع، عقل یا قانون را رعایت می کنیم؟

قالیباف در ادامه این نشست با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، عنوان کرد: ای کاش واقعا دولتی بود اما بخش قابل توجهی از اقتصاد ما خصولتی است که بسیار مشکلات ما را افزایش می دهد. جاهایی که خواسته ایم اقتصاد را به محرومان داده و مردمی سازی کنیم، بسیار بد عمل کرده ایم.اگر دیدید هر مدیری در هر کجا که مشغول شد، پول و اختیار مطالبه کرد باید مطمئن باشید این فرد عرضه ندارد و اگر این ها را هم به او بدهید از بین می برد. کسی که کاربلد باشد و کار مبتنی بر مردم انجام دهد به پول و اختیار نیاز ندارد و اگر کار را با مردم شروع کند، دو گوهر پول و اختیار در آن به خودی خود وجود دارد.

آشنایی مردم با حق و حقوق خود نخستین گام آگاهی‌بخشی به مردم در حوزه حکمرانی

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدانیم مردم را از ابتدا درباره کدام موضوع آگاه کنیم، خاطرنشان کرد: اولین چیزی که در آگاهی بخشی به مردم در حوزه حکمرانی مهم است، این است که مردم به حق و حقوق خود آشنا باشند و بدانند باید از چه کسی مطالبه کنند. هر کسی حق خود را خوب شناخت، ناگزیر است در نقطه مقابل وظیفه خود را نیز بشناسند یعنی می فهمد که چه چیزی را نباید مطالبه کند. اما گاهی برعکس عمل می کنیم و اول وظیفه را می گوییم اما اگر اول حق مردم را بگوییم ناخودآگاه وظایف خود و چیزهایی که نباید مطالبه کنند را نیز خواهند شناخت.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.