واگذاری شاسی بلند فیدیلیتی گیت
پرینازمهاجرانی

پایان فاطمی امین

ماجرای خودروهای شاسی بلند هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، ماجراهایی که به نظر می‌رسد به راحتی خاتمه نخواهد یافت حالا پرونده‌ای که به «فیدلتی گیت»، مشهور شده حتی با برکناری وزیر صمت نیز به ایستگاه پایان نرسید و حتی ماجرا از قبل نیز جدی‌تر شد و از جایی که بازرس ویژه رئیس جمهور واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس را تائید کرد اما بعد ازعقب نشینی شائبه را افزایش داد . ونمایندگانی که اصل موضوع را تایید ویاتکذیب کردند هرکدام دیدگاههایی داشتند که به عنوان پرونده ویژه این بررسی میکنیم .

بلوای خودروهای شاسی بلند از کجا شروع شد؟

اولین بار احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز بود که دست به افشاگری زد و در حالی که مجلس و برخی نزدیکان وزیر سابق در کش و قوس تکذیب و انکار بودند، اما به ناگاه فاطمی امین در نطق دفاعیات خود در جلسه استیضاح اصل موضوع را تائید کرد و البته آن را شیطنت تنها یک خودروسازی دانست، اما ماجرای این خودروها حالا در فاصله ده ماه تا انتخابات مجلس بعدی می‌تواند پاشنه آشیل بخش زیادی از نمایندگان این دوره باشد. به همین دلیل هم خیلی از نمایندگان نگران دامنه‌دار شدن این موضوع هستند.

کما اینکه تنها یک روز بعد از استیضاح وزیر صمت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اعلام نگرانی مالک شریعتی، نماینده تهران درباره این موضوع چنین گفت: درباره این موضوع مسیر در حال طی شدن است بنده براساس بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه مکلف به صیانت از مجلس هستم و درنگ هم نمی‌کنم هر متخلفی که بخواهد با تهمت زدن آبروی مجلس را ببرد مورد پیگیری قرار می‌گیرد و رسیدگی می‌کنیم.

پیش از بیان این سخنان توسط رئیس مجلس نیز البته کار احمد علیرضابیگی، نماینده افشاکننده این موضوع به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کشیده بود. او قبل از آن هم برای توضیح در همین رابطه به دادستانی احضار شده بود.

متن نامه دکتر علیرضا بیگی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این شرح است

به نام خداوند سبحان

ریاست محترم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

با سلام

احتراما؛ دفاعیه خود را در خصوص مصاحبه انجام شده با خبرگزاری ایلنا در ارتباط با دریافت تعدادی خودروی شاسی بلند (۷۵ دستگاه) به شرح ذیل اعلام می نمایم:

۱. بدنبال سوء عملکرد وزارت صمت در حوزه اقتصاد کشور، مقرر بود وزیر صمت در تیرماه ۱۴۰۱ استیضاح شود که با میانجی گری رئیس مجلس فرصتی دو ماهه تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱، مقارن با اتمام تعطیلات تابستانی مجلس به وزارت صمت داده شد تا پاره ای از امور مورد اعتراض نمایندگان اصلاح شود و پس از آن در صورت عدم اقناع مجلس، استیضاح صورت گیرد که در نهایت منجر به استیضاح شد.

۲. در شهریور ماه ۱۴۰۱ اینجانب شخصا حدود ۴۰ دستگاه خودروی شاسی بلند ساخت شرکت بهمن موتور را در مجلس رویت نمودم.

۳. در تاریخ ۱۳۹۹.۷.۲ آقای روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن، طی مصاحبه ای اعلام نمودند مقرر شده در صورت نیاز نمایندگان مجلس به خودرو، خودروی صفر کیلومتر با مدل پژوپارس یا دنا بصورت اقساطی در اختیار آنان قرار گیرد لذا تحویل خودروهای شاسی بلند ساخت گروه بهمن موتور جزو هیچیک از این گزینه ها نبوده و حاکی از برخورداری نمایندگان دریافت کننده از امتیاز ویژه می باشد که دستورالعمل ۸ بندی رئیس جمهور نیز حاکی از ناصواب بودن این رویه می باشد.

۴. آقای رئیس جمهور در ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ در جلسه هیات دولت با گلایه از عدم مراعات دستورالعمل اجرای فروش خودرو که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، اظهار نمود کلیه دستگاه های اجرایی باید از دریافت خودرو خارج از ضوابط مقرر خودداری نمایند و ضمن تاکید بر منع اعطای امتیازات ویژه ، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مسئول رسیدگی به مسئله مذکور نمود که دلالت بر واگذاری خارج از رویه خودرو (دستورالعمل ۸ بندی) در سال ۱۴۰۱ دارد و متاسفانه گزارشی در این خصوص منتشر نگردید.

۵. در اصلِ این موضوع که دریافت خارج از رویه اتومبیل های شاسی بلند تخلف محسوب می شود و دریافت کنندگان از این امتیاز ویژه برخوردار شده اند شکی نیست لیکن آنچه در مصاحبه انجام شده منظور نظر اینجانب بوده آن است که آیا اعطای این امتیاز ویژه با مسئله استیضاح وزیر صمت که از نظر زمانی تقارن داشته، ارتباطی وجود داشته یا خیر؟ و بررسی و اعلام نظر در این خصوص را از هیات رئیسه مجلس و ریاست محترم قوه قضائیه وفق اصل ۸۴ قانون اساسی درخواست نمودم. در واقع آنچه منظور نظر بنده بوده اثبات یا رد این امتیازگیری ویژه با استیضاح وزیر صمت بوده است.

۶. مزید استحضار به اطلاع می رساند خودروهای ساخت بهمن خودرو از حدود تیرماه ۱۴۰۱ در بورس کالا عرضه می شده در نتیجه امکان دریافت مجموعه ای بالغ بر ۴۰ دستگاه خودرو که توسط بنده رویت شده بطور دفعتا واحده وجود نداشته است.

۷. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مصاحبه ای که در سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۴.۱.۲.۷ انجام دادند، اظهار نمودند که موضوع مطرح شده مربوط به چند سال پیش بوده در حالیکه آقای خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ وجود این پرونده یا پرونده های مشابه را از اساس انکار نمودند که این قرینه (تضاد در اظهارات اعضای کمیسیون اصل ۹۰) دلالت بر وقوع تخلف و موجود بودن اسناد مرتبط در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی دارد.

۸. آقای دکتر نیکزاد در تاریخ ۱۴.۲.۲.۶ طی تماسی تلفنی، به بنده اظهار نمودند که شما اطلاع داشتید که این موضوع را پیگیری نمودیم و متوقف کردیم، چرا مجددا آن را مطرح نمودید؟! لازم به ذکر است ایشان عنوان نمودند که آقای غفاری (معاون اجرایی مجلس) بخاطر همین زد و بند با آقای حسینیان (رابط پارلمانی بهمن خودرو) عزل شده و از من خواستند که در خصوص مطالب اظهار شده پیرامون مسئولیت هیئت رئیسه، تکذیبیه صادر کنم که مورد قبول بنده قرار نگرفت.

۹. به طور مشخص خودروهای مورد اشاره در زمان واگذاری با نرخ رسمی فروش کارخانه (حدود ۷۰۰ میلیون تومان) به نمایندگان دریافت کننده واگذار شده که در همین اثنا در بازار آزاد قریب ۲.۵ میلیارد تومان و در حال حاضر با بهایی حدود ۳.۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار می گیرند که همین امتیاز قابل توجه و دارا شدن بلاوجه دریافت کنندگان مزبور می باشد. این امر در شرایطی صورت می گیرد که مردم عادی برای استفاده از یک خودروی معمولی از رده خارج ساخت داخل، باید حدود ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت نمایند و چند ماه در صف نوبت تحویل در انتظار باشند

۱۰. با توجه به زمان انجام مصاحبه با خبرگزاری ایلنا (۱۴۰۲.۲.۵) آقای نظام الدین موسوی ظرف ۴۸ ساعت بعد اعلام نمودند که مسئله توسط حراست مجلس پیگیری شده و صحت ندارد که البته این سرعت عمل قابل تقدیر لیکن ابتنائات مختلف صورت گرفته توسط نامبرده مشخص نگردید.

۱۱. به اطلاع می رساند دریافت خودروهای مذکور با نام اشخاص وابسته غیر از نمایندگان، نشانگر آن است که دریافت کنندگان از پیامدهای قابل تصور این تخلف بخوبی مطلع بوده اند.

به پیوست تصویرنامه شماره ۴۷۰ مورخ ۱۴۰۰.۵.۳۰ شرکت رادین مبین غرب که با مهر محرمانه برای معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن با امضای آقای رسول هادی پور که طی آن ۵۷ نفر برای اخذ خودرو معرفی شده اند ایفاد می گردد که نشان دهنده بخشی از خودروهای دریافتی می باشد که متاسفانه بدون بررسی های جامع و کامل توسط کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و حراست مجلس انکار گردید.

در ضمن لیست ۱۴۷ دستگاه اتومبیل ساخت بهمن خودرو با مشخصات افراد گیرنده به پیوست تقدیم حضور می باشد.

در پایان ضمن اصرار بر رسیدگی کامل و جامع از اطراف به موضوع در خصوص ارتباط با این امتیازات ویژه با مسئله استیضاح وزارت صمت، اعلام نظر مراجع رسمی جهت تنویر افکار عمومی با تکیه بر مستندات را خواستارم.
پرینازمهاجرانی اسبلی: همچنین وی گزارش درباره حضور در دادستانی و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با موضوع واگذاری خودروهای شاسی بلند به برخی نمایندگان مجلس چنین گفت

امروز نهم اردیبهشت ماه؛ بنده حسب دعوت معاون محترم دادستان برای اینکه مدارک لازم در اثبات موضوعاتی که مطرح کردم را ارائه بدهم به دادگستری دعوت شدم و یک گفتگوی مفصلی را برگزار کردیم که توضیحات لازم را با ارائه مدارک و مستندات، خدمت ایشان تقدیم کردم.

آنچه که بیشتر مدنظر بود اینکه آنچه که بیان شده بصورت گزاره خبری بوده است یا بصورت سوال اتفاق افتاده که به سبب مستنداتی که بود توانستیم این فضا را ایجاد کنیم که من بعنوان نماینده مردم به مستندات و مدارکی دست پیدا کرده ام که حکایت از این می کند که یک واگذاری هایی صورت پذیرفته. این واگذاری خودرو در اثناء برگزاری جلسات استیضاح وزیر صمت اتفاق افتاده و من بواسطه این اطلاعات و اسناد و مدارک، از هیئت رئیسه درخواست کردم که توضیح بدهند و مشخص کنند که بین استیضاح و واگذاری خودروها ارتباطی وجود داشته است یا خیر؟ ضمن اینکه بر مبنای مقرراتی که از سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، بالاخره واگذاری خودرو بایستی در چارچوب قوانین و مقررات صورت بگیرد و واگذاری دسته جمعی حتما محل ایراد و اشکال است.

در هر حال تخلفاتی را خودروساز مرتکب شده و همین طور نسبت به آن شرکتی که واسط بین مجلس و خودروساز بوده و افرادی که معرفی شدند، آن افراد که در لیست اول ۵۷ نفر را شامل می شد، امضای معاون نیروی انسانی امور اجرایی مجلس دیده می شود که بنده بواسطه ملاحظاتی که دارم از انتشار اسامی پرهیز می کنم. فقط و فقط اثبات این موضوع که آنچه که بیان کردم بر مبنای مدارک و استدلال اتفاق افتاده است.

بعد از آن در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر شدیم. طبیعتا این جلسه بر اساس شکایت تعدادی از نمایندگان که آنها برداشتشان این بود که اظهاراتی که من داشتم خدشه حیثیتی به جایگاه آنها وارد شده و من در دفاع از خودم این مطلب را عنوان کردم که من در جایگاه نمایندگی به این اطلاعات و اسناد دست پیدا کردم هر چند که اصلا وظیفه من نیست و من نمی توانم دستگاه اطلاعاتی داشته باشم یا جمع آوری اطلاعاتی انجام بدهم ولی به هر ترتیب بعنوان نماینده مردم در معرض این اطلاعات قرار گرفتم و این اطلاعات و اسناد و مدارک را به هیئت نظارت ارائه کردم. آنها هم با چالشی که داشتند معتقد بودند که آنچه که شما بیان کردید هر چند که حتی در قالب طرح سوال از هیئت رئیسه بوده باشد، القائاتی را ایجاد کرده و سوءبرداشت هایی را موجب شده! که بنده عرض کردم اگر بخواهیم چنین ملاحظاتی را داشته باشیم که اصلا نماینده نباید صحبتی بکند یا مطلبی را مطرح کند. ما در دفاع از حقوق مردم، مردمی که سختی های زیادی را متحمل می شوند، کسانیکه از رهگذر سرکیسه کردن مردم ثروت های فراوانی را دارند به جیب می زنند. شما الان ببینید یک خودروی ۲۰۷ را به مبلغ بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود و این وسط نهادی که علی القاعده باید مدافع حقوق مردم باشد، وقتی چنین ابهاماتی در مورد آنها مطرح باشد، طبیعتا این خدشه حیثیتی به نهاد مجلس محسوب می شود و اساسا بایستی این ابهام برطرف شود. این مطالب و مستندات هم وجود دارد.

آنها معتقد بودند که اساسا ما نمی توانیم وارد محتویات واگذاری بشویم. ما اینجا تشکیل جلسه داده ایم که قضاوت کنیم آنچه شما گفتید در راستای وظیفه نمایندگی شما بوده است؟ که من خدمت آنها عرض کردم غیر از وظیفه نمایندگی چیز دیگری نمی تواند وجود

داشته باشد. ضمن اینکه آنچه بنده بیان کردم با این مدارک و استنادات اتفاق افتاده و حتما هیئت رئیسه مجلس باید اقدام کند برای اینکه یک روشنگری اساسی در خصوص آنچه که امروز مطرح است، صورت بپذیرد.

سخنان احمدعلیرضا توسط هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پذیرفته نشد

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با اشاره به به برگزاری جلسه فوق‌العاده این هیئت برای رسیدگی به اظهارات علیرضابیگی مبنی بر تحویل خودروی شاسی بلند به ۷۵ نماینده برای پس گرفتن استیضاح با حضور وی گفت: با بررسی اظهارات آقای علیرضابیگی، اظهارات وی کذب تشخیص داده شد و پرونده وی در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

موسی غضنفرآبادی با اشاره به تشکیل جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای رسیدگی به اظهارات احمد علیرضابیگی گفت: در این جلسه ایشان تصریح کرد که نگفته است تحویل ادعایی خودروها برای پس گرفتن امضای استیضاح بوده است.
غضنفرآبادی اضافه کرد: همچنین آقای علیرضابیگی مستندی برای اثبات ادعای خود به این هیئت ارائه نکرد و در مقابل مطالبه اعضای هیئت، تنها لیستی را ارائه کرد که اولا فاقد اسامی 75 نماینده بود، ثانیا ارتباطی بین ادعای مطرح شده و استیضاح وجود نداشت و ثالثا فاقد ارزش حقوقی بود.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: بر این اساس ادعای ایشان مبنی بر پس گرفتن امضای استیضاح وزیر صمت توسط 75نماینده در قبال گرفتن خودرو کذب تشخیص داده شد و موضوع اظهارات کذب ایشان در دستگاه های قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

غضنفرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تاکید می شود از این پس نیز این هیئت در صورتی که مستنداتی مبنی بر تخلف نماینده ای به هیئت برسد، حتما مورد بررسی قرار خواهد داد و با متخلف احتمالی مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

تایید و تکذیب‌های بی فایده درباره خودروهایی اهدایی شاسی بلند

در همین حال، اما سخنان حجت الاسلام درویشیان به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور، تبدیل به مهر تاییدی شد بر ادعاهای مطرح شده درباره خودروهای اهدایی شاسی بلند. سخنانی که البته درویشیان به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت بعد آن را تلویحا تغییر داد، تغییری که به شکل عجیبی پس از حملات نمایندگان مجلس به این بازرس ویژه رقم خورد.

حسن درویشیان، درباره آخرین اخبار پیگیری پرونده واگذاری رانتی خودرو خبر داده بود که در پی دستور رئیس‌جمهور برای بررسی موضوع، بلافاصله با وزارت صمت و خودروسازان مکاتبه کردیم و از آن‌ها در این خصوص توضیح خواستیم. پس از ارزیابی دقیق ابعاد موضوع و احراز تخلف، در گام اول از ادامه واگذاری خودروهای درخواستی به اشخاص که در قالب تفاهم نامه و امثالهم خارج از روال فروش خودرو به عموم مردم بوده جلوگیری کردیم. در گزارشی محرمانه، دستگاه‌ها و افراد متخلف را به رئیس‌جمهور معرفی کردیم و در همان بدو امر مدیرعامل ایران خودرو نیز در همین رابطه برکنار شد. البته این شرکت در گذشته نیز با مصوبه داخلی درصدد واگذاری تعدادی خودروی شاسی بلند (هایما S۸ وارداتی CKD) قبل از عرضه عمومی به مردم و با رانت قابل توجه به مدیران خود بود که با ورود به موقع بازرسی ویژه منتفی شد.

هیئت رئیسه مجلس شفاف‌سازی کند

همچنین حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در تذکری شفاهی، گفت: مأموریتی که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اصل ۹۰ و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پیرامون ادعای واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان داد، کار درستی است اما بالاخره این موضوع شبهه‌ای را برای مردم ایجاد کرده است و هیئت رئیسه مجلس باید در این زمینه شفاف سازی کند.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود نتایج بررسی کمیسیون اصل ۹۰ به صورت شفاف برای مردم تبیین شود و اگر برخی برخلاف قانون و رانت خودرویی دریافت کرده‌اند، اسامی آنها منتشر شود. نباید اجازه داد بی‌دلیل مجلس انقلابی را محکوم کنند و چهره قوانین خوبی که در مجلس به تصویب می‌رسد، مخدوش کرده و آنها را به حاشیه ببرد.

علی نیکزاد در پاسخ به این تذکر، گفت: علیرضابیگی مطلبی را بیان کرده بود که ۷۰ تا ۷۵ نماینده حواله خودرو دریافت کرده و رابطه آن را با استیضاح فاطمی امین جویا شد. هیئت نظارت جلسه فوق‌العاده‌ای را برگزار و از وی دعوت کرد. ما خواهش کردیم اسامی کسانی که حواله گرفته‌اند و اسامی نمایندگان را دهند که به صراحت اعلام می‌کنم علیرضابیگی هیچ اسمی را به هیئت نظارت نداده است. غضنفرآبادی هم به عنوان سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد که این ادعا کذب است.

وی با اشاره به سخنان اخیر بازرس ویژه رئیس جمهور در خصوص دریافت خودرو توسط ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از این صحبت‌ها بنده در دو روز گذشته با درویشیان تماس گرفتم و گفتم که اسامی ۱۰۰ نماینده‌ای را که اعلام کردید که خودرو گرفتند، به ما دهید، ما دنبال اسامی و حواله‌ها هستیم که وی گفت چنین حرفی نزده و قرار شد تکذیب کند و دیشب هم تکذیب کرد.

رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: در تیرماه سال ۱۴۰۰ قبل از تشکیل دولت رئیسی و قبل از رأی اعتماد در ۱۰ شهریورم اه ۱۴۰۰ به فاطمی امین و استیضاح اول در ۱۰ آبان ۱۴۰۱ و استیضاح دوم در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، مجلس شورای اسلامی به وظایف انقلابی خود عمل کرد و کسانی را که در قطار دولت نشسته و احتمالاً نمی‌توانند رئیس جمهور را همراهی کنند. استیضاح کرد. علیرضابیگی هم یک سوال داشت که رابطه خودروهایی که در تیر ماه سال ۱۴۰۰ مطرح است با استیضاح چیست که ما هیچ رابطه‌ای پیدا نکردیم.

نیکزاد تاکید کرد: درویشیان هم گفت مصاحبه‌ای نداشته و تکذیب کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق پیش از دستور خود به این موضوع اشاره داشت. دامن مجلس انقلابی از اینها مبراست و اجازه دهید دولت و مجلس شورای اسلامی به مباحث اصلی کشور رسیدگی کنند.

فکر می‌کنید معاون اجرایی مجلس فارغ از اذن رییس مجلس می‌تواند چنین کاری کند؟

دکتر احمد علیرضابیگی درپاسخ به سخنان نیک زاد

متاسفانه یک بخشی از فرمایش آقای دکتر نیکزاد منطبق بر واقع نبود. بخش ابتدایی آن با توجه به آنچه که من مطرح کردم ناظر بر این بود که چه ارتباطی بین واگذاری خودروها با استیضاح وزیر دارد که خب مشروح آن صحبت هایی بود که ما در هیئت نظارت داشتیم ولی من مستندات و مدارکی را خدمت دوستان در هیئت نظارت تقدیم کردم که اینجا گفتند داده نشده و این خلاف واقع بود و به من هم اجازه ندادند که بر اساس ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس جواب اظهارات خلاف واقع آقای نیکزاد را بدهم.

من هم قراردادی که آن شرکت صوری با شرکت بهمن خودرو امضا کرده که طی آن قرار شده ۳۰۰ دستگاه خودرو تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تحویل شود را خدمت ایشان و اعضای هیئت دادم و همین طور نامه ای که شرکت صوری امضا کرده، به انضمام امضای مدیر یا معاون منابع انسانی معاونت اجرایی که طی آن ۵۷ نفر را برای دریافت خودرو معرفی کرده و همین طور لیستی که تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ چه تعداد تحویل شده، آن لیست را هم خدمت اعضای محترم هیئت نظارت تحویل دادم.

احراز این موضوع که چه تعداد نماینده بودند نیازمند انگیزه است یعنی برای هیئت رئیسه و ضابط کاری ندارد بدست آوردن اینکه از این جمع چه کسانی نماینده بودند؟ ولی موضوع این است که پای مدیر منابع انسانی معاونت اجرایی یا امضای ایشان پای این نامه و نامه های دیگر هست.

این شرکت صوری که من درباره آن صحبت می کنم؛ شرکت بهمن خودرو با این شرکت صوری به نام “رادین مبین غرب” قراردادی را امضا کرده برای تحویل ۳۰۰ دستگاه خودرو که این شرکت سال ۹۷ با یک میلیون سرمایه به ثبت رسیده. من اعضا و ارکان این شرکت را بسختی پیدا کردم. تلفن رو دستشان دادند و من از آنها سوال کردم خانم؛ شما فلان خانم هستید؟ نام پدر و مادر شما این است؟ کد ملی شما این است؟ آیا شما خودروی شاسی بلند فروختید؟ آن خانم برگشت و گفت کاکو چی میگی!؟ صدای مرغ و خروس و بره هم می آمد. اصلا آن شرکت وجود خارجی ندارد و بعد هم من این مستندات را دادم.

حالا یا می خواهیم واقعیت را باور کنیم یا نمی خواهیم باور کنیم اما آنچه که مسلم است نسبت به ناصواب بودن این سوداگری هم ارکان اجرایی مجلس توجیه بودند و هم آنهایی که متقاضی بودند.

بیایند اعلام کنند که برکنار کردیم یا به دادگاه معرفی کردیم. کسیکه با نام مجلس شورای اسلامی با یک شرکت صوری وارد همچین معامله ای شده. بیایند به دادگاه معرفی کنند و بگویند چه مجازاتی اعمال شده؟ آیا این مالی که به ناحق در اختیار افراد قرار گرفته به حکم دادگاه برگشته؟ یا اصلا رسیدگی قضایی صورت گرفته یا خیر؟ اینها موضوعاتی است که محل ابهام است.

ما لیستی را در ” دولت بهار” با پوشاندن اسامی منتشر کردیم که اثبات کنیم این لیست وجود دارد. البته عرض کردم ما دارای محظورات قانونی هستیم ولی به همه این لیست اسامی را داده ایم. این مشخصات را به هیئت رئیسه، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و مرجع قضایی داده ایم.

من نمی توانم درباره این موضوع که چند نفر از آنها نماینده مجلس بودند صحبت کنم ولی کسانیکه مرتکب اینکار شدند، اینها به ناصواب بودن این فرآیند علم داشتند و بر همین مبنا تلاش بر پنهانکاری داشتند. این بهترین قرینه و بینه است بر اینکه آنچه اتفاق افتاده در مسیر عدالت و انصاف نبوده است.

شما فکر می کنید معاون اجرایی مجلس فارغ از اذن رئیس مجلس می تواند همچین کاری را انجام بدهد!؟ متصور است!؟

گاف فاطمی امین
فاطمی امین درنطق دفاعیات خود در جلسه استیضاح اصل موضوع را تایید کرد وان را شیطنت یک خودرو ساز دانست و ازاقای بیگی نام برد که بیگی درخواست دفاع طبق ماده ۷۵آیین نامه کرد که اجازه صحبت به وی داده نشد

دکتر علیرضابیگی: میکروفن من بسته شده؛ اجازه نطق به من داده نمی شود!

میکروفن من بسته شده و اجازه نطق به من داده نمی شود. در این شرایط انتظار داریم که مجلس و هیات رئیسه در دفاع از حقوق نماینده ملت ایران ورود پیدا کند.

اگر ملاحظاتی دارند نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرند. هیچ قانونی به هیچ کس این اجازه را نداده که میکروفون نماینده مجلس بسته شود و از نطق او ممانعت شود.

بر اساس ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس وقتی موضوعاتی علیه هر فردی در مجلس بیان می شود آن فرد اجازه دارد که در دفاع از خود صحبت کند، اما این اجازه به من داده نمی‌شود.

تاکنون دو بار درخواست تذکر ماده ۷۵ داشتم، اما با آن مخالفت شد و این موضوع نشان می دهد که یک قدرت واحده ای بنا دارد مانع ایفای نقش نمایندگی ملت ایران در مجلس شورای اسلامی شود.

اصل خبر شاسی بلندها صحت دارد

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد گفت

اسامی نمایندگانی که خودرو دریافت کرده اند دست خود هیات رئیسه و هیات نظارت است.

اینکه هیات رییسه رد کرد درست نیست چراکه این خودرو که رانت است به نمایندگان داده شده است.

۵۷ نماینده که برخی از آنها برای خودشان نگرفته اند و برخی برای اقوام، دوستان و آشنایان گرفته اند. برخی برای امامان جمعه یا فرماندارشان گرفته اند و از این جهت این نمایندگان بی گناه هستند. در واقع امام جمعه گفته من ماشین ندارم و برای وی گرفته است البته پنج نماینده هم‌به نام خودشان خودرو گرفته اند.

در ابتدای دوره، دنا پلاس دادند که اتفاقا من هم گرفتم که بعدا هم ۵۷ نفر علاوه بر دنا پلاس خودروهای شاسی بلند نیز گرفتند.

دولت قبل هم از این خودروها به نماینده ها داد و به اوایل این دولت رسید ولی در دولت قبل اقداماتش شروع شد، ثبت نام شده است و کارهایش انجام شده است. مقداری هم در اوایل این دولت خودرو به نمایندگان داده شده یعنی قبل از اینکه دولت شکل بگیرد و دوام و قوام پیدا کند اتفاق افتاد.

آقای درویشیان (رئیس بازرسی ریاست جمهوری) گفتند سه قوه این خودرو را گرفته اند، ‌اتفاقا ایرادی که به آقای رئیس جمهور داریم این است که در زمان آقای درویشیان در بازرسی کل کشور تعدادی از زیر مجموعه های بازرسی کل کشور با مدیریت خود آقای درویشیان خودرو گرفته اند البته خود آقای درویشیان نگرفته است.

سوال من از رئیس جمهور این است که چطور می شود با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد؟ این آقای درویشیان نباید دیگر اینجا باشد. وقتی خودش در زمان خودش در بازرسی کل کشور از این خودروها گرفته است باید برکنار می شد البته دستگاه قضایی هم تعدادی گرفته است و دولت قبل هم گرفته است این موضوع قرار بوده خیلی ها را درگیر کند.

پای خودروهای رانتی به فرمانداری و امام جمعه هم هم باز میشود؟! گویا مافیای خودرو سخت درحال کار است…
ابوترابی نماینده مجلس: 57 نفر شاسی بلند گرفتند.خودروهایی که نمایندگان مجلس گرفتند رانت بود. اصل این خبر صحت دارد و برخی به نام امام جمعه یا فرماندار گرفته اند…

هیات رئیسه مجلس اسامی دریافت کنندگان خودروها را اعلام کند
یزدی خواه:
هیأت رئیسه مجلس باید شفاف اعلام کند که با چه سازوکاری این خودروها واگذار شده است و آیا از این ماجرا مطلع بوده است یا خیر.

هیأت رئیسه مجلس باید دقیقا اسامی نمایندگانی که این خودروها را دریافت کردند، منتشر کند.

اسامی نمایندگان و کارکنانی که بدون ضابطه خودرو گرفته اند، اعلام شود

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن:

باید هیات رییسه مجلس به روشنی بیان کند که چه تعداد نماینده و چه تعداد کارمند مجلس خودرو شاسی بلند دریافت کردند و اسامی آنها هم اعلام شود.

هرچه زودتر هیات رییسه یا سخنگوی هیات رییسه ابعاد موضوع را برای نمایندگان، مردم و خبرنگاران تشریح کند تا فضاسازی رسانه‌های معاند علیه مجلس پیشتازی نکند.

این شفاف سازی می‌تواند بر پاکدستی اکثریت نمایندگان صحه بگذارد.

ابراز بیزاری نماینده تهران از دریافت کنندگان شاسی بلند

مالک شریعتی:

از عمل کسانی که در هر مقامی خارج از ضابطه هرگونه امتیازی ازجمله خودرو شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند، بیزارم.

از ابتدا به همکاران دفتر گفته بودم مراقب رابطین شرکتها و بانک‌ها باشند؛ به مراجعین بگویند که قبول هدیه و هرگونه مکاتبه خارج از ضوابط ممنوع است.
امشب مسوول دفترم گفت که همان سال۱۴۰۰ وقتی صحن بودم، نماینده بهمن خودرو آمده داخل دفتر برای اعطای خودرو که با پاسخ تند او رفته و برنگشته!

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور:
اسناد و مدارکی به دست ما رسیده که حاکی از آن است که برخی از دستگاه های دولتی، خودروهای خارج از نوبت (شاسی بلند) و خودروهایی با حواله های ارزان قیمت دریافت کرده اند.

ارکانی با اعلام این خبر اسامی دستگاه های دولتی که خودروی ارزان قیمت و یا حواله ای دریافت کرده اند را به شرح زیر اعلام کرد:

نهاد ریاست جمهوری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت ورزش و جوانان
وزارت نیرو
وزارت آموزش و پرورش
وزارت علوم
وزارت راه و شهرسازی
سازمان تامین اجتماعی
سازمان برنامه و بودجه
سازمان صدا و سیما

ودر نهایت دفاع عجیب نماینده مجلس از نمایندگان فیدیلیتی بگیر
چرا باید گدا بازی دربیاریم و به این خودرو ها گیربدهیم / نمایندگان برای رفت آمد به خودرو مطمئن نیاز دارند!…

فریدون عباسی، نماینده مجلس درباره ماجرای واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان: چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟

مشخص است کسی که شغل و درآمد ندارد فکر می‌کند در مجلس چه خبر است؛ نمایندگان باید برای رفت و آمد خودروی ایمن داشته باشند…

ابراز بیزاری نماینده تهران از دریافت کنندگان شاسی بلند

مالک شریعتی:

از عمل کسانی که در هر مقامی خارج از ضابطه هرگونه امتیازی ازجمله خودرو شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند، بیزارم.

از ابتدا به همکاران دفتر گفته بودم مراقب رابطین شرکتها و بانک‌ها باشند؛ به مراجعین بگویند که قبول هدیه و هرگونه مکاتبه خارج از ضوابط ممنوع است.
امشب مسوول دفترم گفت که همان سال۱۴۰۰ وقتی صحن بودم، نماینده بهمن خودرو آمده داخل دفتر برای اعطای خودرو که با پاسخ تند او رفته و برنگشته!

بعد از کلی تایید وتاکذیب دادستان
صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: پرونده مربوط به ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی، مبنی بر واگذاری خودرو به برخی از نمایندگان مجلس، به محض ارجاع به دادستانی تهران ظرف روز جاری، به شعبه بازپرسی جهت رسیدگی و‌ تحقیقات ارجاع و نماینده مذکور احضار شد.
به دنبال شکایت سید رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ادعاهای احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس، موضوع به معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور برای رسیدگی ارجاع داده شد. در همین راستا منتظر اعلام نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بودیم.

بر اساس گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که امروز به دادستانی کل کشور واصل شد، ادعای احمد علیرضا بیگی، فاقد اسناد و مدارک مثبته است.

به دنبال شکایت وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، موضوع برای پیگیری و رسیدگی قانونی به دادستانی تهران ارجاع داده شد تا مراحل قضایی آن طی شود.

صدور قرار ۱۰۰ میلیون تومانی برای دکتر علیرضابیگی

علیرضابیگی با حضور در دادسرای کارکنان دولت با ارائه مستندات درباره شاسی بلندها از اتهام انتسابی دفاع کرد.
بازپرس پرونده در پایان قرار تامین ۱۰۰ میلیون تومانی بدون تادیه صادر کرد.

کشنده‌ها جلوی مجلس توقف می‌کردند و شاسی‌بلندها را پایین می‌آوردند!
احمد علیرضا بیگی دراین خصوص گفت
من دو گروه شاکی دارم. وزیر وقت صنعت و معدن تجارت که شکایت کرده و مدعی شده به من نسبت ناروا داده‌اند. دیگری نمایندگان مجلس هستند که گفته‌اند من با حرف‌هایم زمینه وهن و اهانت به آن‌ها را فراهم کرده‌ام.

انجام هرکاری نیازمند مقدماتی است. من سوال کردم چه ارتباطی وجود دارد بین واگذاری خودروی شاسی‌بلند با به سرانجام نرسیدن استیضاح وزیر؟ به هرحال ما می‌دیدیم کِشنده‌ها جلوی مجلس توقف می‌کردند و شاسی‌بلندها را پایین می‌آوردند.

از اول هم این کار با علم به این‌که این موضوع دارای تبعات نامناسبی است اتفاق افتاده. یک شرکت صوری و جعلی از نمایندگان خواسته با نام دیگری مثل راننده‌شان یا داماد عروس و دفتردارشان نام نویسی کنند. یعنی آگاه به تبعات موضوع بودند. این را کی سازمان داده؟ یک صاحب منصب مجلس که امضای خودش را در کنار شرکت صوری و جعلی گذاشته!

کار من را در چارچوب نمایندگی تعریف نکردند! رسما این را اعلام کردند. عملا مصونیت نمایندگی را از روی من برداشتند و من را به دادگاه ارجاع دادند که دادگاه به جرم من رسیدگی کند! حالا که اصل قضیه تایید شد، اگر بگویند ما اشتباه کردیم نباید ارجاع می دادیم پرونده تو را به دستگاه قضایی، ممکن است سبب شود موضوع برگشت داده بشود. اما رای هیئت نظارت بر مبنای حقیقت و عدالت نبوده و بلکه برای رویارویی با حقیقت و عدالت بوده است.

حتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و رییس کمیسیون اصل نود رسما اعلام کرده که کذب محض است! آقای خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفته علیرضابیگی دروغ می‌گوید و این موضوع کذب محض است و نه این پرونده و حتی مشابه این پرونده هم در کمیسیون اصل نود وجود ندارد!

حالا هیات نظارت جای خود را دارد. این مسئولان و نمایندگان که در جایگاه رفیع نظارت و حراست مجلس قرار دارند آیا حاضرند عذرخواهی کنند که کارشان در خوش‌بینانه‌ترین شرایط ناشی از غفلت بوده؟ گرچه در بدبینانه‌ترین حالت، اقدام‌شان تعریف دیگری دارد.

در پایان گفت
نگران رد صلاحیت در انتخابات نیستم/ برای نمایندگی کیسه ندوخته ام

من علیرضابیگی ۴۰ درصد جانباز هستم و سوابق جنگ و انقلاب را دارم و اگر در مقابل چنین موضوعاتی سکوت اختیار کنم تمام گذشته خودم را زیر سوال بردم. من برای نمایندگی کیسه و جیبی ندوختم. نمایندگی افتخاری است که مردم آذربایجان و ایران به من دادند و هروقت بخواهند آن را از من می‌گیرند، طلبکار هم نیستیم. ما به اندازه کافی رئیس و مسئول و فرمانده و استاندار بوده‌ایم!

عدم حضور شاکی در دادگاه

در بررسی که توسط ریاست محترم شعبه اتفاق افتاد، معلوم شد که وزیر محترم سابق صمت که شاکی پرونده محسوب می شدند، بایستی از ایشان دعوت به عمل می آمد که در این جلسه رسیدگی حضور پیدا می کردند.

فاطمی امین شکایتی نکرده !

در بررسی بعدی وقتی از دفتر استفسار شد که چرا دعوت به عمل نیامده؟ معلوم شد که اصلا شکایتی از جانب آقای فاطمی امین مطرح نشده و تنها چیزی که در پرونده موجود هست، نامه ای است که ایشان خطاب به دادستان کل نوشتند و علی القاعده آن نوشته، نمی تواند شکایت رسمی ثبت شده تلقی شود و لزوما بایستی شکایت ثبت شود.
در هر حال قرار شد وقت مجددی برای رسیدگی با حضور شاکی محترم تعیین شود.

مبنای صدور کیفرخواست

حالا این مشکلی است که در نهاد تحقیق وجود داشته که علی القاعده بازپرس بایستی تمام این موضوعات را برای رسیدگی دادگاه مهیا می کرد که البته تشخیص آن به عهده ریاست محترم شعبه است. ایشان باید درباره تحقیق و تکمیل بودن تحقیق که از جانب بازپرس اعلام شده، اعلام نظر کند.

مراحل مقدماتی ابلاغ و مراحل تشکیل پرونده فوق العاده بوده

بواسطه توجهی که نسبت به موضوع وجود داشته، مجوز لازم برای رسیدگی خارج از موعد دریافت شده، بر همین مبنا هم بنا بوده همه چیز به سرعت انجام شود ولی همین موضوعات ظریف و در عین حال اساسی مورد غفلت واقع شده است.

پرونده همچنان مفتوح است …..

باید گفت درگزارش صفیربهار تلاش شده تمامی موارد مطرح شده تاجایی که فضای نشریه اجازه بدهد بررسی و نقل بشود اما باتوجه به گسترده بودن و ادامه دار بودن وفتحوح بودن آن درشماره های بعدی به آن خواهیم پرداخت

مجلس شفاف سازی کند

به هر حال با توجه به اینکه از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، شعار «شفافیت» همواره به عنوان یکی از پربسامدترین کلیدواژه‌های نمایندگان این مجلس مطرح بوده، انتظار می‌رود که مسئولان مجلس در روز‌های آتی اسامی تمامی نمایندگانی که بدون ضوابط قانونی و با نرخ کارخانه، خودرو دریافت کرده‌اند را اعلام عمومی کنند.
صورت تحقق این مساله، علاوه بر بسته شدن باب انجام این گونه تخلفات در مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها، زمینه شیطنت و خلاف واقع‌گویی افراد نیز از بین خواهد رفت.

با توجه به اینکه در سال انتخابات مجلس دوازدهم قرار داریم و شفافیت یکی از شعار‌های اصلی مجلس یازدهم بود، بسیاری از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و کارشناسان قانونگذاری معتقدند با توجه به تأیید واگذاری خودرو‌های شاسی بلند هیات رئیسه مجلس باید اعلام کند از این رانت بزرگ اطلاع داشته است یا خیر؟
پریناز مهاجرانی اسبلی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.