آیرال خبر ،مدیر گروه منابع طبیعی دانشگاه تبریز گفت: برای احیای دریاچه ارومیه باید بتوان حق آبه زیست محیطی را تامین کرد و هرچه زمان می گذرد هزینه احیا سنگین تر می شود. هزینه احیا به مراتب کمتر از هزینه مهار ریز گرد است .

به گزارش آیرال خبر ، اصغر اصغری مقدم  در جلسه ارائه گزارش فرصت مطالعاتی گروه اعزامی به آمریکا با تاکید بر احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به روند احیای چهار دریاچه مهم در کشور آمریکا که شباهت بسیار زیادی به دریاچه ارومیه دارند ابراز کرد:هیچ گونه اقدام قابل توجهی در راستای کاهش مصرف آب و افزایش حق آبه محیط زیستی به جز در دریاچه مونولیک آمریکا انجام نشده است. اقدام عملی برای دریاچه های ذکر شده، مدیریت بر اساس نقشه اصلی است که با فعالیت های تحقیقاتی به طور همزمان توسعه می یابد. چنین طرح و همکاری می تواند به احیای دریاچه سرعت بخشد.

 

وی اظهار کرد: اقدامت امید بخشی برای پایش مداوم، نظارت و اندازه گیری متغیرهای حیاتی دریاچه های ذکر شده دائما در حال انجام است که باید در مورد دریاچه ارومیه نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

اصغری مقدم عنوان کرد: در چهار دریاچه مورد بحث، تا کنون اختلاف جدی میان آب شرب و حفظ محیط زیست وجود ندشته است.اگر این مساله رخ دهد آب شرب مورد توجه خواهد بود. این تهدیدی برای تمامی دریاچه ها و تالاب های جهان است.

 

وی اظهار کرد: نیاز حیاتی برای تغییر الگوی زندگی انسان در پاسخ به تغییرات اقلیم و افزایش تقاضای آب وجود دارد در غیر اینصورت دیر یا زود فاجعه دریاچه های خشکیده برای دیگر دریاچه ها رخ خواهد داد.

 

وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه باید بتوان حق آبه زیست محیطی را تامین کرد و هرچه زمان می گذرد هزینه احیا سنگین تر می شود. هزینه احیا به مراتب کمتر از هزینه مهار ریز گرد است

مدیر گروه رشته منابع طبیعی دانشگاه تبریز تصریح کرد: امکان تبدیل دریاچه ارومیه به دریاچه ای شبیه اونز لیک بسیار زیاد است. همچنین مهار ریز گرد با روش های انجام شده در اونز لیک در مورد دریاچه ارومیه با وسعت بالای پنج هزار متر مربع ممکن نیست.

 

اصغری مقدم با بیان اینکه صادقانه باید اشتباهات گذشته عنوان شود تا رفع مشکلات به شکل بهتری انجام شود ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه تنها با برنامه ریزی دولتمردان و بدون دخالت اقشار مختلف مردم و ذینفعان امکان پذیر نیست.

اجتماعی 94/7/21

کدخبر:110156

 

خبرنگار: 17

انتهاي پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.