آیرال خبر،با شروع انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی، طبق معمول مطالبی ازجانب برخی افراد و برخی جناح ها مطرح می شود. اخیراً طرح «شورای رهبری» و «نظارت بر سازمانهای تحت امر رهبری» از آن دسته است. که موجب واکنش های متفاوت در رسانه ها شد، که در این باره چند نکته متذکر می گردد.

نکته اول:

نظارت بر رهبری و سازمانهای تحت امر ایشان، امری مبرهن است و جای بحث ندارد. بارها در کلام امام (ره) و سیره قولی و فعلی رهبری معظم انقلاب مطرح گردیده است. رهبری معظم خود مبتکر مسأله پرسشگری و پاسخگوئی در جامعه هست و خود معظم له مسأله «کرسیهای آزاد اندیشی» را طرح فرموده و مکرر ناخرسندی خود را از عدم توجه کافی مراکز حوزوی و دانشگاهی بدان بیان داشته است. علی بن ابیطالب (ع) بدنبال نهادینه کردن بحث پرسشگری مردم و پاسخگوئی کارگزاران است. و خطاب به مردم می فرماید: «… آنگونه که با زمامداران ستمگر سخن می گوئید با من سخن مگوئید، و آنچنانکه در پیشگاه حکام خشمگین و جبار خود را جمع و جور می کنید، در حضور من نباشید و بطور تصنعی (و منافقانه) با من رفتار منمائید و هرگز گمان مبرید در مورد حقی که به من پیشنهاد کرده اید تندی ورزم (و یا ناراحت شوم) و نه اینکه خیال کنید من در پی بزرگ ساختن خویشتنم، زیرا کسی که شنیدن حق و یا عرضه داشتن عدالت به او برایش مشکل باشد، عمل به آن برای وی مشکل تر است! با توجه به این، از گفتن سخن حق و با مشورت عدالت آمیز، خودداری مکنید زیرا من (شخصاً بعنوان یک انسان) خویشتن را مافوق آنکه اشتباه کنم نمی دانم و از آن در کارهایم ایمن نیستم، مگر اینکه خداوند مرا حفظ کند. من و شما بندگان و مملوک خداوندی هستیم که جز او خدائی نیست» (نهج البلاغه، خطبه 216)

می دانیم علی (ع) عاری از هرگونه اشتباه است. ولکن والیان، فرماندهان و کارگزاران او، مصون از اشتباه، تنگ نظری، هواهای نفسانی و حتی خیانت نیستند و علی (ع) می خواهد با فرهنگ سازی پرسشگری و نظارت، راه سوءاستفاده از نام او را ببندد و کسی در حاشیه امن قرار نگیرد. اطرافیان رهبران الهی هم مصون از نظارت نیستند. علی (ع) حضرت زینب را بخاطر اینکه گردنبندی را برای یک شب از خزانه مسلمین عاریه گرفته بود، مورد سئوال قرار داد و پیامبر (ص) در پاسخ به شفاعت کنندگان درمورد فاطمه مخزومی که محکوم به قطع ید شده بود. فرمود: بخدا قسم اگر فاطمه محمدی (دخترم) دزدی می کرد دستور قطع دستش را صادر می کردم.

نکته دوم:

اینکه با وجود رهبر مقتدر و اصلح که دوست و دشمن بر مدیریت عالی اش اذعان دارند. و با توجه به اوضاع متشنج اطراف کشورمان و آماده شدن کشور برای برگزاری دو انتخابات حساس در هفتم اسفندماه 94 طرح مسائلی همانند «نظارت بر رهبری یا شورای رهبري» و… بیجا و نکوهیده بوده و توجیهی ندارد.

نکته سوم:

هنگامیکه چنین مطالبی با هر نیت طرح می شود. عده ی زیادی در تبیین و تحلیل آن قلم فرسایی می کنند. درحالیکه گاهی دامن زدن و داوریهای ناشیانه و عجولانه نادرست است. بنظر می آید جناح های سیاسی با تمسک به چنین مطالبی بدنبال تبلیغ خود برمی آیند و طوری وانمود می کنند که رهبر انحصاراً مال آنهاست و دیگران حق ندارند.

باید از آن دسته پرسید حقیقتاً از تزلزل جایگاه رهبری می ترسید؟! یا در پشت رهبری جهت طرح منافع جناحی خود سنگر می گیرید. و نگران جایگاه و منافع خود هستید؟! اگر نگران جایگاه رهبری هستید به اطلاع شریفتان عرض می کنم نگران نباشید. چون بحمدالله رهبر ضعفی ندارد که نگرانش باشید. رهبری با عنایت الهی امروزه از نظر علمی، معنوی، نفوذ کلام و مدیریت شایسته از جایگاه بسیار مستحکم برخوردار است، که کوچکترین نگرانی وجود ندارد. که حوادث گوناگون همانند فتنه 88 و… گواه بر مدعاست. اگر طرح شورای رهبری و… در چنین شرایطی بد است دست پاچه شدن عده ای، بیانیه دادن و.. در نکوهش آن بدتر است. چون جامعه را بسوی تنش سوق می دهد!

باید اذعان نمود برخی ها بخاطر ترس از جایگاه و منافع فردی و گروهی خود به چنین مطالبی دامن می زنند. یک موقع بنا بود فرماندار شهرستانی تعویض گردد. تعدادی از طرفداران فرماندار در تکاپو بودند که فرماندار تغییر نکند. و از او تعریف و تمجید می کردند، از طرف شخصی که بنا بود فرماندار جدید بشود، به آنها پیغام داده شده بود، که شما چرا از آمدن من نگران هستید. اگر من هم فرماندار شوم شما در موقعیت و پست خود ابقا خواهید شد. هنگامیکه آقایان تضمین گرفتند شروع کردند به گفتن ضعفهای فرماندار؟! معلوم شد که نگران جایگاه خود بوده اند. نه اینکه دلسوز فرماندار قبلی باشند.

سیاسی 94/10/23

کدخبر110448

خبرنگار125

انتهای پیام/

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.