دانشگاهی متفاوت در مسیر افتخار

با توجه به برنامه پنجم توسعه، خصوصا سند چشم انداز بیست ساله کشور،SARDARB دانشگاه تنها راه رسیدن به هدف مطلوب است، در این راستا با توجه به صنعتی بودن استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای پیشرو در تمامی ابعاد در بین مناطق و استان های دیگر خواهد بود. دانشگاه فنی و حرفه ای با تاثیر در بحث آموزش هدفمند و پژوهش با تعامل سازنده در سطح کشور، پیش گام در رسیدن به دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی کارآفرین و اشتغال زا که از اهمیت و جایگاه ویژه در بین مراکز استان های دیگر برخوردار است.

این مرکزعلمی در جهت پیشرفت و توسعه میهن عزیز ایران اسلامی و تحقق اقتصاد دانش بنیان و به فضل الهی با پیروی از منویات مقام معظّم رهبری (مد ظله العالی) وبا تاکید بر توسعه دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای و با همدلی، عزم ملی، خرد جمعی و مشارکت استادان متعهد و مجرّب ، درصدد جایگاه واقعی خود بوده و با مساعدت مسو ولین محترم دولت تدبیر و امید از هیچ تلاش و کوشش برای دستیابی به اهداف و برنامه های راهبردی و مدوّن دریغ نخواهد کرد.

 

70درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

 دکترمسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار تبریز بیدار با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای 180هزار دانشجو دارد که در ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده مشغول به تحصیل هستند، گفت: هدف از تاسیس دانشکده فنی و حرفه ای پسران شماره یک تبریز ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه و تربیت نیروی انسانی کار آمد است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: با رعایت و پای بندی به اصل تفکیک جنسیتی در دانشکده های ما، حدود ۵۰ مرکز از این مراکز مختص به دانشجویان دختر و بقیه مراکز نیز به دانشجویان پسر اختصاص دارد.

وی مجموع کد رشته های محل دانشگاه را 2095 کد رشته در مقطع کاردانی، ۵۵ کد رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۷ کد رشته در مقطع کارشناسی پیوسته اعلام کرد و گفت: دانشگاه ها به دو شکل عرضه محور و تقاضا محور دانشجو جذب می کنند و خدمات ارایه می دهند، از اینرو ماموریت اصلی دانشگاه های عرضه محور تنها ادامه تحصیل، ارتقای مدارک علمی و تحقیقات کاربردی است، اما دانشکده های ما تقاضامحور است و بر اساس ماموریت های دانشگاه های تقاضامحور است.

شفیعی با اشاره به اینکه برای ما تربیت نیروهای تکنسین کارآمد و متخصص، توجه به بازار روز و نیازهای جامعه مهم است، خاطرنشان کرد: دانش آموخته های دانشگاه های تقاضامحور نیروهای سربار و ناکارآمد نیستند بلکه بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات خود وارد بازار کار می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه ماموریت دانشگاه های نسل اول و دوم به ترتیب فعالیت شان مبتنی بر محورهای آموزش، تربیت نیرو و تحقیق و پژوهش هستند اما دانشگاه فنی و حرفه ای تنها دانشگاه دولتی تقاضامحور و نسل سومی است که در راستای رفع نیازهای صنعت گام برداشته است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در ادامه سخنان خود، کارآفرینی را مؤلفه ای ارزشمند برای دانشگاه ها دانست و  با بیان اینکه از اهداف اصلی ما برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتقای جایگاه مهارتی و علمی کشور است، گفت: خوشبختانه این مؤلفه در دانشکده های ما رعایت می شود و بر اساس آمار انجام شده سال ۹۰، بیش از ۷۰ درصد و در برخی رشته ها 80 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار شده اند.

وی در همین راستا با تکیه بر معضل مدرک گرایی موجود در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، تنها دانشگاهی است که با رعایت تفکیک جنسیتی در راستای برطرف کردن بیکاری، ایجاد مهارت های عملی و فرصت های شغلی و ازدواج در جامعه گام های خوب و موثری را برداشته و با تربیت نیروهای کارآمد و ماهر مشکل بیکاری دانش آموخته ها را تاحدی برطرف کرده و مانع از افزایش دیگر معضلات فرهنگی و اخلاقی ناشی از بیکاری شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در این راستا با بیان اینکه در برخی از رشته های تحصیلی ما دانشجویان قبل از فارغ التحصیل شدن وارد بازار کار می شوند، اظهار کرد: برخی از نهاد ها و کارخانه ها در صف جذب برخی از دانشجویان این دانشکده هستند و این امر مهم وجه تمایز دانشکده های ما با دیگر دانشگاه ها است.

مسعود شفیعی ضمن اشاره به مشکلات موجود در دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: دانشکده های ما پیش از این وابسته به آموزش و پرورش بودند و با تجمیع انجام شده در سال ۹۰، مدتی است که به مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوسته و نیاز است که کادر آموزشی این دانشگاه نیز جزو هیات علمی محسوب شود که البته اکنون با تلاش هایی که انجام دادیم بحمدالله با تطبیق کادر آموزشی تا پایان سال هزار نفر هیات علمی خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: با تبدیل آموزشکده ها به دانشکده، دانشگاه فنی و حرفه ای شکل و جایگاه واقعی خود را پیداخواهد کرد.

علمی 94/12/1

کدخبر  110618

خبرنگار 126

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.