آیرال خبر- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که تاکنون قاچاق دام زنده از مرزهای آذربایجان شرقی به کشورهای خارجی انجام نشده است، گفت: با توجه به وجود گمرک و قرنطینه‌ی دامپزشکی و با تلاش مرزداران، امکان قاچاق دام زنده از مرزهای‌ استان ما وجود ندارد و طبق بررسی‌ها، طی چند سال اخیر قاچاق دام زنده در مرزهای استان نیز مشاهده نشده است.
امیر حسین بهداد افزود: با توجه به وجود میادین زیاد فروش دام در آذربایجان شرقی، گاهی افراد سودجو از میادین استان به صورت غیرمجاز دام خریداری کرده و از طریق راه‌های مرزی سایر استان‌ها به کشورهای عراق و ترکیه اقدام به قاچاق می‌کنند.
وی ادامه داد: سیستم دامپزشکی آذربایجان شرقی به مجهزترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌ها از جمله سامانه‌ی یکپارچه‌ی قرنطینه متصل است، هر فردی که به صورت مجاز خواستار خرید و فروش و حمل دام به سایر استان‌ها است، ابتدا باید از استان مبدا مجوز حمل بهداشتی دام را اخذ کند و بعد از آن در استان مقصد نیز باید تاییدیه تخلیه را دریافت کند؛ در غیر اینصورت فروش یا حمل دام، غیر مجاز محسوب می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در خصوص حمل و خریداری دام به صورت غیر مجاز، بیان کرد: در این خصوص با نیروی انتظامی استان هماهنگی‌های لازم انجام شده تا تمامی خودروهای حمل دام مورد سوال واقع شده و مدارک مجوز حمل دامپزشکی از آن‌ها دریافت شود، قاچاق دام در صورتی امکان پذیر است که فرد از دید پلیس خارج شده و به صورت غیرمجاز اقدام به حمل دام کند.
وی با بیان این‌که تامین بهداشت و سلامت دام بر عهده‌ی دامپزشکی استان است، گفت: دامپزشکی استان از لحاظ بهداشتی قبل و بعد از کشتار دام، کشتارگاه‌ها و مکان‌های عرضه‌ی گوشت را به طور دقیق بازرسی می‌کند.
وی درخصوص ادعای برخی از رستوران داران مبنی بر این‌که در صورت عدم تامین گوشت، از گوشت الاغ استفاده‌ می‌کنند، گفت: استفاده از گوشت الاغ از لحاظ قانونی کار خلاف بوده و حتی دارای حکم کیفری است، معتقدم این سخن رستوران داران سخنی اشتباه است؛ اگر فردی قصد انجام کار خلاف دارد چنین ادعایی را به طور مخفی انجام می‌دهد.
بهداد با بیان این‌که به دلیل گرانی گوشت امکان هرگونه تخلف وجود دارد، گفت: همکاران اداره کل دامپزشکی استان در راستای همین موضوع به صورت جدی ورود پیدا کرده به طوری‌که تعداد اکیپ‌های نظارتی را بر تمامی مکان‌های تامین و عرضه‌ی گوشت نسبت به گذشته شش برابر در تبریز افزایش داده‌ایم.
 وی ادامه داد: دامپزشکی در تمامی مراحل رصد و پایش، از مکان‌های مشکوک نمونه برداری کرده و نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های مجهز ارسال می‌کند، حتی در برخی از مکان‌ها که کشتار دام به صورت زیر زمینی انجام می‌شد، به صورت جدی ورود پیدا کرده و از این اقدام خلاف جلوگیری و به دستگاه‌های قضایی معرفی کردیم.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که همشهریان از خرید گوشت چرخ کرده‌ی فله‌ای به صورت آماده خودداری کنند، گفت: احتمال هر گونه اقدام خلاف و تقلب در گوشت‌های چرخ کرده‌ی آماده و فله‌ای وجود دارد، ممکن است در برخی مراکز عرضه‌ی گوشت چرخ کرده‌ی آماده، گوشت الاغ، حیوان مرده و سنگدان مرغ به جای گوشت مجاز ارائه شود.
وی با اشاره به روش‌های مطمئن خرید گوشت چرخ کرده از مراکز، گفت: همشهریان می‌توانند گوشت آماده را خریداری کرده و در منزل آن را به گوشت چرخ کرده تبدیل کنند یا گوشت‌های چرخ کرده‌ای که دارای لیبل با مجوز بهداشتی دامپزشکی است را خریداری کنند و یا این‌که پس از خرید گوشت از قصابی‌ها، گوشت در حضور و جلوی چشم مشتری چرخ کرده شود.
بهداد ادامه داد: شهروندان از خرید گوشت چرخ کرده‌‌ی آماده در سینی‌های بزرگ قصابی‌ها خودداری کنند.
وی یادآور شد: با توجه به این‌‌که انواع تخلفات در بحث خرید و فروش گوشت از مراکز عرضه وجود دارد، از هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم در حین خرید گوشت به مهر و تگ بهداشتی دامپزشکی روی بسته‌ها توجه کنند؛ چرا که تمامی گوشت‌های دارای مهر تحت نظارت دامپزشکی ذبح شده و از انواع فیلترها عبور کرده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار کشفیات گوشت غیرمجاز توسط دامپزشکی استان، افزود: دامپزشکی استان در راستای نظارت‌های بهداشتی ۳۱۸ تن در سال ۹۴، ۳۸۸ تن در سال ۹۵، ۴۸۰ تن در سال ۹۶ و در ۱۰ ماهه‌ی سال ۹۷،  ۴۰۰ تن مواد و فرآورده‌های خام آلوده‌ی غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف از مراکز عرضه اعم از قصابی‌ها، رستوران‌ها، مرغ فروشی‌ها و مراکز بسته بندی و… کشف و ضبط شد و بعد از اخذ مجوز قضایی معدوم سازی شده است.
وی با بیان این‌که تمامی کشتارگاه‌های سنتی و نیمه صنعتی در استان به سیستم پیش سرد مجهز هستند، افزود: تمامی کشتارگاه‌های استان دارای یخچال‌ها و سردخانه‌های بزرگی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است، علی رغم این‌که بیماری تب کریمه کنگو در اکثر استان‌ها منجر به فوت تعدادی از هم وطنان شد ولی تاکنون در آذربایجان شرقی حتی یک مورد از بیماری کشنده‌ی تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.