بازدید شهردار و اعضای محترم شورا از مترو

آیرال خبر- تونل‌های تازه حفرشده یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کنند، اینجا در عمق ۲۱ متری زمین و در سه‌راهی امین تبریز فرقی نمی‌کند روز باشد یا شب، هوا سرد باشد یا گرم؛ اینجا کارگران شبانه‌روزی مشغول کارند و هدف تکمیل ایستگاه محققی متروی تبریز است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، با کلاه ایمنی آبی‌رنگ پله های ایستگاه میدان قطب را در کنار شهردار تبریز و معاونین و شهرداران مناطق پایین می‌روم و داخل یکی از تونل های خط یک مترو می‌ایستم.

عظمت پروژه فراتر از چیزی است که تصورش را می کنم. تونل‌های تازه حفرشده را می‌بینم که قرار است چند ماه بعد قطارهای مترو یکی‌یکی در دلش پیچ‌وتاب بخورند و جلو بروند و هزاران مسافر را در پرترافیک‌ترین نقطه شهر و در عرض چند دقیقه از این‌طرف شهر به آن‌طرف جابه‌جا کنند.

ایستگاه شهید بهشتی، میدان ساعت، قونقا، گازران، میدان امام حسین لاله، شهرک نور و دپوی لاله خط یک قطار شهری تبریز دیگر ایستگاه هایی هستند که به همراه مدیران شهری از آنها بازدید می کنیم.

مقصد دیگر ایستگاه محققی هست. وارد این ایستگاه می‌شوم.  اینجا حکایت شب و روز و تاریک و روشن نیست. اینجا هدف اتمام کار و گشودن درهای ایستگاه به روی عموم مردم است.

 اینجا عقربه‌های ساعت حرف نمی‌زنند. فرقی نمی‌کند ساعت ۸ صبح باشد یا ۸ شب. اینجا زیرپوست تبریز با این خیابان‌های شلوغ و پرترافیک، زمان همیشه به یک‌وقت است و آن به‌وقت اتمام کار و تحویل پروژه به مردم.

۱۰۰ و چند پله را در کنار شهردار تبریز به پایین می رویم. عمق این ایستگاه به بیش از ۲۰ متر می رسد. تقریباً کار ازنظر سازه‌ای و اجرا در حال تکمیل است و طبق گفته شهردار تبریز این ایستگاه طی چند ماه آینده به روی مردم بازگشایی‌شده و به مردم خدمات ارائه می‌شود.

با کارگران ایستگاه محققی هم‌صحبت می‌شوم، آن‌ها می‌گویند نتیجه کار و تلاش خود را وقتی می‌بینند که قطارها از تاریکی تونل‌ها بیرون بیایند و پیش پای مسافران بایستند. مسافرانی که آن بالا روی زمین، به‌دوراز هیاهوی کار وزندگی‌ که این پایین، زیرزمین جریان دارد زندگی می‌کنند.

آن‌ها منتظر روز افتتاح ایستگاه هستند، روزی که انتظار چندین و چندساله‌شان برای اتمام پروژه مترو تمام شود و صدای سوت قطار را بشنوند.

این ایستگاه بیش از ۱۰۰ پله دارد و برای همین باید موضوع آسانسور و پله برقی آن حل شود تا شاهد بازگشایی این ایستگاه بااهمیت متروی تبریز باشیم.

نگاه ویژه شهرداری تبریز به تکمیل خطوط مترو

شهرداری تبریز در این سال‌های اخیر تکمیل مترو را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های خود قرار داده و حتی بیشتر از دولت به این پروژه بودجه تزریق می‌کند. این در حالی است که شاهد روزهای سخت اقتصادی در کشور هستیم ولی برای مترو همیشه پول هست.

باوجود کاهش منابع درآمدی، شهرداری تبریز عزم خود را برای اجرای بدون وقفه پروژه قطار شهری جزم کرده به‌طوری‌که هم‌اکنون خوش‌حساب‌ترین شهرداری کشور در حوزه سیستم حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری به شمار می‌آید.

حالا به حرف چند ماه ایرج شهین باهر شهردار تبریز می‌رسم که گفته بود «اگر لازم باشد سایر پروژه‌های شهرداری تعطیل می‌شود تا مترو تکمیل شود.» چراکه همین مترو می‌تواند معضل ترافیک و آلودگی هوای تبریز را حل کند.

مجموع پرداختی امسال شهرداری تبریز به مترو ۲۰۰ میلیارد تومان را رد کرده و شهردار هم می‌گوید که پروژه مترو تعطیل نخواهد شد.

خود شهردار تبریز نیز برای مترو نگاه ویژه دارد و همیشه به موقع به تعهداتش عمل می کند؛ موضوعی که مدیرعامل مترو هم حدود دو ماه پیش در صحن شورا به آن اذعان کرد.

دولت سهم خود از متروی تبریز را به‌طور کامل پرداخت نکرده است

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز می‌گوید که دولت قرار بود در سال جاری ۳۷ میلیارد تومان اعتبار به پروژه مترو تبریز پرداخت کند اما از این رقم، تنها ۲۷ میلیارد تومان اختصاص‌یافته است.

مصطفی مولوی ادامه می‌دهد: شهرداری تبریز برای بازپرداخت وام‌های اخذشده در سال‌های قبل، مجموعاً بیش از ۷۴ میلیارد تومان پرداخت کرده است و از این میزان حدود ۳۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم دولت است که پرداخت نکرده و با مساعدت شهرداری تبریز توانستیم به کارمان ادامه بدهیم و پروژه مترو تعطیل نشود.

البته قضیه مترو در بسیاری از شهرهای کشور متفاوت است و به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ها از سوی دولت و شهرداری تعطیل‌شده ولی در تبریز شاهد تکمیل یکی پس از دیگری ایستگاه‌های مترو هستیم که این بار نوبت به ایستگاه محققی رسیده است تا در روزهای شلوغ آخر سال شهروندان هسته مرکزی شهر لذت رسیدن مترو به خانه‌هایشان را بچشند.

البته برای شهروندانی که آن بالا زندگی می‌کنند و از ساخت‌وسازهای زیر پایشان خبر ندارند، این انتظار برای اتمام مترو شاید طولانی به نظر برسد، اما برای کارگرهایی که اینجا زیرزمین، ‌ هرروز در دو یا سه شیفت کار می‌کنند، خیلی هم طولانی نیست.

آنها می‌دانند اگر کار حفاری خوب پیش برود، اگر دولت به قول‌هایش عمل کند و بدهی های میلیاردی‌اش را با شهرداری تبریز برای ساخت مترو صاف کند، پرونده خط یک متروی تبریز بعداز سال‌ها انتظار بسته می‌شود.

شب و روز برای این کارگران فرقی نمی‌کند، بااینکه زیرزمین کار می‌کنند ولی نگاهشان به آسمان است و دل‌های آسمانی دارند بااینکه لباس‌هایشان خاکی است. اینجا کار تعطیل نیست حتی روزهای تعطیل!

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.