آیرال خبر- آیا یک مشاور روانشناسی یا یک نفر در آن سازمان عریض و طویل وجود ندارد که به آنها بگوید این اقدام یک کار غیر درست و حتی غیر اخلاقی در مواجهه با این ۲ دختربچه است.

به گزارش آیرال خبر، در اواخر هفته گذشته برنامه «فرمول یک» علی ضیا یک زوج مهمان داشت که به دلیل اختلافات در زندگی ۲۷ بار برای طلاق اقدام کرده بودند و مفصل راجع به مشکلاتشان و شکل دعوا و کتک‌کاری شوهر و … حرف زدند.

این برنامه از همان لحظات بعد از پخش از کانال یک تلویزیون واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و بسیاری در فضای مجازی این اقدام تلویزیون را تقبیح کردند و با تعابیری چون: عادی‌سازی خشونت علیه زنان، ارائه الگوی ترسناک برای ازدواج جوانان علی الخصوص دختران جوان و … از این برنامه یاد کردند.

علی ضیا در ابتدا بحث مطرح می‌کند: «من می‌دونم شما همان شب اول عروسیت خانمت را کتک زدی» مرد تصحیح می‌کند که «همان شب اول عقد» ضیا اضافه می‌کند که «البته ما می‌خواهیم بگیم که این کار بدیه» مرد هم می‌گوید «اصلا من برای همین اومدم»

کاری به مباحث برنامه و شرح اتفاقات این زوج ندارم که به گفته خودشان الان به آرامش رسیده‌اند، بیشتر هدف این نوشتار رویکرد صدا و سیما را مد نظر دارد که چنین مهمانانی را به یک برنامه گفتگو محور دعوت می‌کند و ۲ دختر بچه این زوج را هم کنارشان نشانده تا با چنین صراحتی درباره مشکلات زندگیشان حرف بزنند.

در تمام دنیا یک اخلاق و قانون رسانه‌ای وجود دارد که نشان دادن چهره بچه‌ها در موقعیتی که بعدا برای آنها باعث رنجش و آزار روحی و جسمی آنها شود ممنوع و مذموم است، حال در تلویزیون ما نه تنها فقط آنها را نشان می‌دهند حتی پدر به خود بچه و حرفهای بچه هم اشاره می‌کند و دست بر روی شانه بچه‌اش گذاشته و می‌گوید که این به من گفت بابا بیا …

یا للعجب! پخش چهره 2 دختربچه که پدر و مادرشان 27 بار اقدام به طلاق کرده‌اند

با دیدن چهره این ۲ دختربچه و معصومیت و شادی که در رفتارشان بود مدام با خودم فکر می‌کردم که آیا یک مشاور روانشناسی یا یک نفر در آن سازمان عریض و طویل وجود ندارد که به آنها بگوید این اقدام یک کار غیر درست و حتی غیر اخلاقی در مواجهه با این ۲ دختربچه است.

این بچه‌ها بهرحال به مدرسه یا مهدکودک رفته و نشان دادن تصویر آنها در تلویزیون به این شکل می‌تواند موقعیتی ناخوشایند در مواجهه با دوستان و هم کلاسی آنها بوجود آورد. حتی در ارتباط با بچه‌های فامیل یا بزرگترها و … این اتفاق و این حضور در برنامه تلویزیونی می‌تواند یک سایه شومی بر تمام زندگی این ۲ دختر بچه بیاندازد.

این بچه‌ها که سنشان به عقل و بلوغی نرسیده‌ است که درباره چنین اقدامی خود نظر و تصمیمی داشته باشند، پدر و مادر هم انگار این نشان دادن چهره بچه‌هایشان اصلا مد نظرشان نیست ولی آیا تهیه کننده، ناظر پخش، تصویربردار، صدابردار، مدیر صحنه و … حاضر در برنامه، هیچ کدام این قضیه (نشان دادن چهره این ۲ کودک) را گوشزد نکرده‌اند یا اساسا برایشان مطرح نبوده است و فقط به فکر این بوده‌اند که برنامه‌شان پخش شود و برنامه که تمام شد به خانه‌هایشان برگردند؟

مسائلی در باره زندگی زوج‌ها که تا این حد حساس، مهم و پیچیده است باید در برنامه‌هایی مطرح شود که تخصصی درباره روانشناسی باشد و یک کارشناس متخصص ابعاد مختلف آن را مد نظر قرار دهد تا هم مشکل مطرح شده و هم نحوه درست مواجه با چنین مشکلاتی را به مخاطب برنامه آموزش دهند. مثل برنامه «دکتر فیل» در آمریکا.

فیلیپ کالوین مک‌گراو ( Phillip Calvin McGraw) نویسنده، روانشناس، و میزبان نمایش‌های تلویزیونی در امریکا است. وی میزبان مشهورترین برنامه ی تلویزیونی آمریکاست که با نام (دکتر فیل) شناخته می‌شود.

دکتر فیل، روانشناس مجری برنامه تلویزیونی (دکتر فیل) است. در ابتدا او، چندین بار به عنوان مهمان در برنامه (اپرا وینفری) حاضر شد. و به سوالات بینندگان پاسخ داد. پس از اینکه در این برنامه به شهرت رسید، اپرا تصمیم گرفت یک برنامه مستقل در اختیار او قرار دهد و از سال ۲۰۰۲ این برنامه در حال پخش است.

یا للعجب! پخش چهره 2 دختربچه که پدر و مادرشان 27 بار اقدام به طلاق کرده‌اند
مک‌گراو در برنامه دکتر فیل که هر روز بعدازظهر پخش می‌شود به سوالات روانشناسی و خانوادگی مردم پاسخ داده و با حضور مهمانانی که مشکلاتی در زندگیشان دارند بعد از تحلیل و بررسی مشکلشان راه حل مواجه با آن را ارائه می‌دهد.

دکتر فیل از طریق برنامه گفتگو محور تلویزیونی خود که در آن چالش‌های زندگی روزمره مانند رابطه بین افراد، تربیت کودکان، کاهش وزن، و مسائل جنسی مطرح می گردد، هر روز به خانهٔ میلیون‌ها آمریکایی سر می‌زند و روزانه پخش می‌شود.

جای مطرح شدن زوجی که در برنامه فرمول یک حاضر شدند در چنین برنامه‌های است، نه در برنامه علی ضیا که یک روز چنین زوجی را می‌آورد و روزی دیگر

اصل حرف این است که برنامه فرمول یک رویه‌اش مشخص است روزی هنرپیشه‌ای یا خواننده‌ای مهمانش است و روزی دیگر یک ژیمناستیک کار یا چند جوان سرباز که به دلیل رقصشان در فضای مجازی معروف شده‌اند و …جای مطرح شدن چنین سوژه‌های ملتهب و حساسی در برنامه فرمول یک نیست، حال اگر باز توجهی نکردند و این زوج را به برنامه آوردند، جای بچه‌هایشان در چنین برنامه‌ای نیست، نشان دادن چهره این بچه‌ها در تلویزون ملی یک اشتباه بزرگ است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.