خیابان ارتش

آیرال خبر- چند سال پیش بود که طرح انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر تبریز مطرح شد، اما بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره درست یک سال قبل و در دهه فجر سال گذشته، کلنگ انتقال پادگان لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدای ارتش جمهوری اسلامی توسط امام جمعه تبریز به زمین زده شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، بر اساس آنچه در «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها » آمده است این اراضی برای خروج از شهرها با سه روش مزایده، توافق یا فروش قابلیت معامله دارد و منابع مالی خرید این زمین‌ها هم باید در بودجه سنواتی دولت یا از طریق عرضه اوراق مشارکت دیده شود. شهرداری هم می‌تواند بعد از تعیین تکلیف برای نحوه تملک، این اراضی را توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده به نفع شهر در اختیار بگیرد.

سال ۱۳۹۰ بود که انتقال این پادگان در صحن علنی سومین دوره شورای شهر تبریز مطرح شد و با وجود اینکه این طرح موافقان و مخالفانی داشت اما سرانجام طرح انتقال این پادگان در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفت.

در تهران و برخی از شهرهای دیگر نیز پادگان های نظامی به خارج از شهر منتقل شدند و با تصمیم نهادهای بالادستی تغییر کاربری دادند. برای مثال در تهران پادگان هایی مثل «باغ شاه»، «جی»، «جمشیدیه»، «عشرت‌آباد»، «۰۶» و «قلعه مرغی» تخلیه شده و به مکان های دیگری منتقل شدند و این اماکن به موزه و فرهنگسرا و دانشگاه و … تبدیل شدند.

در تبریز نیز پادگان هایی در تقریبا در بخش مرکزی شهر قرار دارند اما مهم ترین پادگانی که در سال های اخیر به جهت قرار گرفتن در مسیر اتصال دوشریان اصلی به داخل شهر قرار دارد، پادگان ارتش لشکر ۲۱ حمزه است. می گویند تاریخچه ساخت این پادگان به دوره رضاشاه برمی گردد.

اما حالا دیگر تبریز به قدری بزرگ شده است که که تبدیل بخشی از پادگان ارتش به خیابانی نسبتا عریض، آن طور که باید و شاید نتواند مشکلات ترافیکی را حل کند، اما این خیابان با توجه به موقعیت ممتاز خود خواهد توانست نقش ویژه ای در کاهش بار ترافیکی داشته باشد. این خیابان با عرض ۵۵ متر و طول ۵۰۰ متر کمربند میانی و بزرگراه شهید کسایی را به میدان ساعت و خیابان های مرکزی شهر وصل می کند.

یکی از ویژگی های ممتاز این پادگان وجود درختان قدیمی پادگان ارتش است که چشم انداز این خیابان جدیدالاحداث را زیباتر از دیگر خیابان های جدید می کند و مقدمه توسعه زیرساخت های تفریحی را فراهم می سازد.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته؛ با توسعه فضای سبز در اطراف این خیابان، شاهد اضافه ‌شدن بوستان ۱۰ هکتاری به محدوده شهر خواهیم بود و یک هکتار از محدوده پادگان نیز صرف ایجاد و احداث ایستگاه مترو، جایگاه سوخت، پارکینگ و سایر فضاهای مشابه خواهد شد.

یک سال از مراسم کلنگ زنی این پروژه می گذرد؛ حالا شمارش معکوس برای افتتاح خیابانی آغاز شده است که به اندازه یک قرن، ارتش را در دل خود جای داده و به اندازه نفرات لشکرها حرف های نگفته دارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.