ظروف

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، وقتی از مدیریت پسماند سخن به میان می آید، همگان یاد لندفیل ها (محل های دفع زباله)، تفکیک از مبدا و روش‌های نوین مانند کارخانه های زباله سوز می افتند؛ اما راه حل های بسیار خلاقانه وجود دارد که با قیمت ارزان و به اصطلاح پیشگیرانه علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، از ایجاد هزینه های کلان مدیریت پسماند جلوگیری می کند.

در سالهای اخیر با افزایش سطح آگاهی عمومی در مورد تبعات تخریب محیط زیست به وسیله پسماندهای پلاستیکی تجزیه ناپذیر در طبیعت، دانشگاهها و موسسات علمی و پژوهشی روشهای متنوعی را برای مدیریت آسیب های این پدیده دنیای مدرن معرفی می کنند. در همین راستا، یک شرکت دانش بنیان لهستانی از لوازم غذاخوری تجزیه پذیر زیست محیطی خود در نمایشگاه تورنتو کانادا رونمایی کرد که مواد اولیه تولید آن سبوس گندم است.

در حالی که یک بشقاب پلاستیکی معمولی بیش از ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه در طبیعت نیاز دارد، این شرکت لهستانی بیوتکنولوژی مدعی است محصولاتش تنها یک ماه نیاز دارند تا در طبیعت تجزیه شده و به چرخه بازگردند. این شرکت می گوید: برای تولید محصولاتش از سبوس متراکم شده گندم که محصول جانبی آسیابهای غلات است در ساخت محصولاتش که ظروف آشپزخانه است استفاده می کند.

بر مبنای تحقیقات آنها از یک تن سبوس گندم می توان ۱۰ هزار ظرف آشپزخانه مانند بشقاب تولید کرد. این مجموعه محصولاتی مانند بشقاب، کاسه، قاشق و چنگال که برای مصرف انواع غذای مایع و جامد در حالت های مختلف  سرد و گرم قابل استفاده است را تولید می کند.

این محصولات همچنین قابل  استفاده در دستگاه های مایکروویو را نیز دارد.

 از دیگر مزایای استفاده از این ظروف می‌توان به سبکی آن ها و استفاده در پیک نیک ها اشاره کرد. البته با استفاده از آنها از حجم پسماندهایی که باید در محل های دفع زباله مدفون شوند کاسته خواهد شد و در نتیجه از هزینه های شهرداریها و البته تبعات زیست محیطی ظروف پلاستیکی نیز کم می شود.

اولین بار ایده تولید وسایل آشپزخانه از سبوس گندم توسط جرسی ویسوسکی که یک آسیابان و کشاورز لهستانی است ارائه شد. او هر بار که گندم را آسیاب می کرد با حجم زیادی از سبوس گندم روبرو می شد و در نهایت از طریق آزمون و خطا تشخیص داد که مخلوط آنها با آب و سپس حرارت دادن و تحت فشار قرار دادن آنها می‌تواند ماده محکمی را حاصل کند. جالب است که این ایده کاربردی بسیار بزرگ برای اولین بار توسط ماشین کوچکی که او در مزرعه خود طراحی کرد اجرایی شد.

ظروف بیوترم اکنون در بیش از ۱۰ کشور اروپایی، ایالت متحده آمریکا، کانادا، کره جنوبی و لبنان مورد استفاده قرار می گیرد. همین دلیل گویایی است که کشورهای پیشرفته تا چه حد به دنبال تکنولوژی های نوین پیشگیرانه برای کاستن حجم زباله های مخرب هستند و هشدار بسیار بزرگی برای کشورهای در حال توسعه که باید سطح استفاده از مواد زیست ناپذیر مانند پلاستیک را کاهش دهند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.