همزمان با آغاز هفته قوه قضائیه نشست خبری دکتر فتاحی رئیس کل دادگستری و قاسم زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شبستر برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر از شبستر حسین فتاحی رئیس دادگستری شهرستان شبستر در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه انجام شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در سطح شهرستان شبستر در طول هفته قوه قضائیه انجام می‌شود.

رئیس دادگستری شبستر با اشاره به عملکرد دادگستری در یک سال گذشته اظهار داشت : مجموع پرونده‌های ورودی به دادگستری شبستر از سال تیر ماه سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار و ۵۴۳ فقره پرونده بوده که تاکنون بیش از ۱۸ هزار و ۵۴۴  پرونده مختوم شده است.

فتاحی با اشاره به پنج جرم اول که بیش از همه در شهرستان رخ داده ، افزود: بیشترین پرونده‌ها مربوط به ضرب و جرح عمدی با ۵۱۴ پرونده ،سرقت با ۳۴۲ فقره ، کلاهبرداری با ۱۶۶ فقره ، پرونده های ملکی با ۱۵۸ فقره و ترک انفاق با ۱۲۲ فقره پرونده می باشد و متأسفانه در سال اخیر ۱۶۰ پرونده برای طلاق در دادگستری شبستر باز شده است.

فتاحی خاطرنشان کرد: در بین پرونده های حقوقی مطالبه وجه، طلاق، مطالبه مهریه و مطالبه نفقه به ترتیب بیشترین میزان ورودی پرونده های حقوقی را تشکیل دادند.

این مقام عالی قضایی با تقدیر از حضور خیرین در جشن گلریزان ویژه زندانیان جرائم غیر‌عمد شبستر و کمک اصحاب رسانه شهرستان در این خصوص گفت: در این مراسم، بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان در جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک شد.

رئیس دادگستری شبستر گفت: آمار ابلاغ الکترونیکی در یکسال گذشته ۸۴ درصد بوده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری ۹۰ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی سامانه ثنا اظهار داشت : در راستای اجرای ماده ۱۷۵ قانون آئین دادرسی و ارائه خدمات بهینه به شهروندان، با راه‌اندازی این سامانه اوراق و ابلاغ‌های قضایی به صورت الکترونیکی به طرفین پرونده اعلام و از ابلاغ فیزیکی و دستی ابلاغ‌ها و اوراق قضایی کاسته می‌شود .

قاسم زاده دادستان شهرستان شبستر نیز با گرامیداشت یاد و خاطره معمار قوه قضاییه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و هفته قوه قضائیه اظهار کرد : متاسفانه در یکسال گذشته در قسمت دادسرا به خاطر انتقال نیروی انسانی به سایر شهرستان ها و دادگاه ها مشکلاتی داشتیم .

وی افزود : از تیر ماه سال گذشته تا امروز در جمعیت کیفری مجرمین کاهش ۲۰ درصدی داشته ایم ولی متاسفانه با توجه به فشار اقتصادی در جامعه ،  تعداد ۱۵۰ نفر مجرم در بخش کیفری و مدنی در حبس به سر می برند .

قاسم زاده با اشاره به رویکرد دادگستری در یکسال گذشته گفت : تکریم ارباب رجوع ، تسریع در رسیدگی پرونده ها  ، برخورد با معتادین در سطح شهرستان و معرفی آنها به کمپ ترک اعتیاد از مهمترین کارهای این اداره می باشد و در بحث بهداشت عمومی با متخلفین در کارخانه های تولیدی از جمله کارخانه های لواشک با جدیت عمل می کنیم .

دادستان شبستر همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای دادگستری ، افزایش نظارت بر فعالیت واحد های تولیدی می باشد افزود: این اقدام به منظور پیشگیری از تخلفات صورت می‌گیرد.

قاسم زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد محکومین فعالین فضای مجازی شهرستان شبستر هم گفت : در این فضا تا جرمی انجام نشده و شکایتی صورت نگیرد دستگاه قضا ورود نمی کند و در خصوص مدیران یکی از کانال های تلگرامی هنوز حکم ابلاغ و اجرا نشده است .

دادستان شهرستان شبستر در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص علل و میزان طلاق در منطقه شبستر گفت: مهم ترین علل طلاق در شهرستان کاهش آستانه تحمل زوج ها ،  خیانت از طرف خانم یا آقا ، فضای مجازی ، مسائل مالی ، و دخالت های بی مورد خانواده های زوجین می باشد و از رسانه ها می خواهیم تا از تمامی ظرفیت های خود برای فرهنگ سازی زندگی صحیح و جلوگیری از طلاق استفاده کنند .

قاسم زاده در خصوص خودکشی های به وقوع پیوسته در ماه های اخیر اظهار داشت : وقوع این خود کشی ها در نوع خود تلخ است و علل آن اکثر شخصی و مکاشفات روحی و روانی بوده و امیدواریم با همکاری اداره بهزیستی و مدد کاران اجتماعی بتوانیم در پیشگیری و ریشه یابی آن با برگزاری نشست های مشاوره ای و آموزشی از آن جلوگیری نماییم .

این مقام عالی قضایی بر سرعت عمل دستگاه قضایی شهرستان در رسیدگی به پرونده‌های ویژه تاکید کرد و افزود : دادگستری نسبت به مسائلی  قابل توجهی که احیاناً روی می‌دهد حساس بوده و آن را با جدیت تمام دنبال می‌کند و تلاش داشته در مدت کوتاهی آن را رسیدگی و مختومه کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.