مراحل آماده سازی پارک صفاری تبریز

هر چند در دهه‌های گذشته باغ‌های پر شماری در تبریز در نبرد با بتن و سیمان شکست خوردند و از بین رفتند ولی امروز همه قاطعانه و مصمم برای احیای باغ‌شهر تبریز کمر همت بسته‌اند؛ همتی دوباره برای تبریزی که می‌خواهد باغ‌شهر باقی بماند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار،  اگر تا چند سال پیش توسعه و پیش‌رو بودن تنها در ساخت روگذرها و زیرگذرها و پروژه‌های عمرانی خلاصه می‌شد، حالا هم شهروندان و هم مسئولان به این واقعیت دیرینه رسیده‌اند که برای شهری مدرن، باید همین چیزهای واقعی و ملموس را جدی بگیرند. فرهنگ، هنر، فضای سبز و… حالا وصله‌های ساده و کم خرجی هستند که با ترکیبی از ذوق و سلیقه می‌توانند از یک شهر معمولی، رویایی زیبا بسازند.

حالا گرچه واقعیتِ «باغ»‌ها از تبریز برچیده شده ولی هنوز هم این عنوان‌های قشنگ روی در و دیوارهای شهر باقی مانده تا یادمان باشد «باغشمال» و «باغمیشه» و «تپلی‌باغ» و «کوچه‌باغ» و تمام این‌ها تنها اسم هایی از سر تصادف نیستند.

آخرین روزهای اسفند سال گذشته بود که خبر تملک واحدهای مسکونی صفاری که یکی از مجتمع‌های مسکونی قدیمی تبریز بود و تصمیم به تبدیل آن به یک باغ سنتی ایرانی منتشر شد. خبری که حکایت از اضافه شدن نام جدیدی به مجموعه‌ای از باغ‌های قدیمی تبریز داشت که امروز تنها اسمی از آنها باقی مانده است.

ولی «باغ صفاری» تنها یک اسمِ قاب شده روی دیوار نیست؛ سبزینگی بزرگی در دل تبریز است که می‌خواهد پیوند و شروعی دوباره برای احیای باغ شهر تبریز باشد.

تبریزی ها آن دیوار ممتد و طولانی کشیده شده در جایی بین خطیب و میدان جهاد را خوب به خاطر دارند. آن دیوار ساده‌ای که پشتش درختان بلند و در هم تنیده دیده می‌شد. جایی که سال‌ها به حال خود رها شده بود و اگر کمی دیگر آن وضعیت ادامه پیدا می‌کرد، حالا گرفتار توسعه بتنی شده بود.

لکه‌ی سبز یک‌ونیم هکتاری، یادگار «باغ‌شهر تبریز» که از چند سال پیش «باغ صفاری» نامیده می‌شود. صفاری، از قدیم، کوی سازمانی یک اداره دولتی بود. اما اداره‌ متولی، چند سال پیش، از خیر این باغ گذشت. ظاهراً قرار بوده کوی، پس از تخریب، تبدیل به یک مجتمع تجاری و خدماتی شود. طرحی که البته مخالفت عمومی را در پی داشت.

۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه «باغ صفاری»

پس از تملک این باغ توسط شهرداری تبریز با فاصله کوتاهی عملیات ساماندهی و احداث آن توسط شهرداری منطقه ۶ تبریز آغاز شد.

شهردار منطقه ۶ تبریز در گفتگو با شهریار در ارتباط با آخرین وضعیت این پروژه میگوید: عملیات اجرایی احداث پارک صفاری پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا یک ماه آینده به اتمام رسیده و تقدیم شهروندان می شود.

سامان احمدزاده با اشاره به اینکه کلیه عملیات اجرایی این پروژه توسط عوامل شهرداری و به صورت امانی انجام شده، ادامه می‌دهد: تا امروز برای عملیات اجرایی این پروژه نزدیک به ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

او همچنین از احداث این باغ در قالب یک باغ ایرانی خبر داده و می گوید: با توجه به اینکه این پروژه به صورت پارک ایرانی با معماری سنتی در حال اجرا است، یک پروژه ویژه از لحاظ اجرایی به شمار می رود و به همین منظور اکیپ های متخصص برای احداث آن به کار گرفته شده و تمامی مصالح به کار برده شده در این پروژه هم از نوع مصالح بومی است.

«باغ صفاری»؛ غنیمتی سبز برای بافت پر تراکم شهری

مسیر خطیب و نصف‌راه، از بافت‌های پرتراکم شهر است که فضای سبز بسیار ناچیزی دارد. این مسیر، در حوزه شهرداری منطقه ۶ واقع شده و از محدوده‌های کم‌برخوردار شهر است. نجات صفاری، غنیمتی برای این منطقه است تا بخشی از کاستی‌های فضای سبز خود را جبران کند.

شهردار تبریز در بازدیدی که به همراه برخی اعضای شورای شهر تبریز از این باغ داشته، گفته بود: کوی صفاری تبریز یکی از باغات قدیمی و مطرح شهر تبریز است که پیش از این مالکیت صفاری در انحصار اداره کل راه و مسکن و شهرسازی بود و شهرداری تبریز با پیگیری های فراوان بارها آمادگی خود را نسبت به جمع آوری نخاله، هرس و آبیاری درختان این مجموعه اعلام کرده و در نهایت بعد از چند سال پیگیری مستمر طی مذاکرات انجام شده به شهرداری تبریز واگذار و عملیات نخاله برداری، خاک برداری و هرس درختان این باغ در آستانه نوروز ۹۸ آغاز شد.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه، در نظر داریم باغ صفاری را به صورت معماری باغ‌های ایرانی احیا و بازسازی کنیم، گفت: چند طرح قابل توجه در این زمینه مطرح شده و با بررسی‌های لازم برنامه احیای باغ صفاری به شکل باغ‌های تاریخی و کهن ایرانی احیا و بازسازی می‌شود.

او تاکید می‌کند: شهرداری تبریز با تمام توان توسعه فضای سبز را در اولویت برنامه‌های اجرایی قرار داده و با کاشت نهال در مناطق مختلف سعی در بهبود وضعیت زیست محیطی، افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آلودگی هوا دارد، اما تا رشد و بزرگ شدن و حصول نتیجه مطلوب از این نهال‌ها، زمان زیادی نیاز داریم.

۹۸، سالی سبز برای تبریز

هر چند احیای باغ صفاری یکی از نخستین گام‌های مجموعه شهرداری تبریز برای فرایندی است که می‌خواهد دوباره و دوباره شهری سبز و آباد را رقم بزند ولی این بار عزم مدیریت شهری آنقدر جدی است که نمی‌خواهد تنها در انتظار همین فضاهای چند هکتاری باشد.

به گفته شهردار تبریز امسال برنامه‌ریزی ها در خصوص توسعه فضای سبز به گونه‌ای پیش بینی شده که ۲۵ پارک و بوستان محله‌ای تا پایان سال در تبریز احداث شود. فضاهایی که می‌تواند گامی در راستای رفع فقر فضای سبز شهری باشد که وقتی از فاصله دورتری نگاهش کنی، سبزینگی زیادی در آن به چشم نمی‌خورد.

سیر تمام نشدنی و عطش توسعه عمرانی در دهه‌های اخیر تبریز را هم مثل دیگر کلانشهرها اسیر تغییر کاربری هایی داد که ثمره آن از بین رفتن باغات شهری باشد. فرایندی که انگار آن روزها کسی فکرش را نمی‌کرد که چند دهه بعد که جمعیت مردمی هم افزایش پیدا می‌کند، این طور لجوجانه جای خالی خود را به رخ بکشد.

افزایش تعداد اتومبیل‌ها، گسترش کارخانه ها، افزایش جمعیت و… همه و همه عواملی هستند که شهرها را گرفتار آلودگی و تیره شدن هوا می‌کنند. هوایی که برای تلطیف و تمیزی نیازمند فضاهای سبز و سبزینگی‌های بی شمار است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.