جلسه شورای شهر تبریز با حضور اعضای شورا و شهردار تبریز برگزار شد.

به گزارشآیرال خبر، جلسه شورای شهر تبریز بعد از ۲ هفته تعطیلای صبح امروز در تالار اصلی شهرداری سابق تبریز تشکیل شد. ارائه آمار شهردار تبریز در خصوص برگزاری جلسه هماهنگی دهمین اجلاس رشد و توسـعه شهری، همچنین، ارائه گزارش شـهردار تبریز در ارتباط با سامانـدهی و راهکارهای اجرایی دست فروشان، بررسی لایحه دوفوریتی واگذاری تیم فوتبال شهرداری تبریز از اهم موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورانشینان بود.

احیای جاده ابریشم از حیدرتکیسی تا رهلی بازار

گزارش شهردار تبریز در خصوص برگزاری جلسه هماهنگی دهمین اجلاس رشد و توسـعه شهری در تبریز

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز، با اارئه گزارشی درباره برگزاری اجلاس اوراسیا در تبریز اظهار داشت: تبریز از ۲ سال پیش در این مجمع و لیگ شهرهای جهان عضویت داشت، اجلاس اوراسیا با محوریت شهرهایی که به لحاظ اقتصادی و مجاورت با جاده ابریشم قرار دارند برگزار می شود.

وی گفت: مدت زمان برگزاری این اجلاس بین‌المللی ۱۲ روز می باشد که مهمانانی از سراسر جهان در تبریز حضور می یابند.اهداف کنفرانس ثبت ایده راهرو و گستردگی فرهنگهای متفاوت،
توسعه تجربه و دانش در شهرهای آسیای شرقی در سده های اخیر را می توان نام برد. احیای محلات قدیمی تبریز که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند، از جمله حیدرتکیسی و رهلی باز از اهدافی است که در این اجلاس محقق خواهد شد.

ارائه گزارش شـهردار تبریز در ارتباط با سامانـدهی و راهکارهای اجرایی دست فروشان

شهین باهر، همچنین در گزارش دوم خود با موضوع ساماندهی دستفروشان تبریز، گفت: ساماندهی دستفروشان در ۲ محور انجام می شود، بازارچه انقلاب را در خیابان ۴۲ متری ایجاد کردیم علاوه بر آن، در مناطق مختلف شهری بازارچه‌های فروش در حال آماده شدن است.

ساماندهی دست‌فروشان به شهرداری مربوط نیست

وی ادامه داد: زمین‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به میادین فروش را داشته باشند، تقریبا وجود ندارند، علاوه بر آن، مشکل اصلی در حل ساماندهی دست‌فروشان نبود زمین در دست شهرداری تبریز است، در مسئله تملک، با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم. بیش از ۵۰ مورد زمین شناسایی شده اند که قرار است در موضوع ساماندهی مورد استفاده قرار بگیرند.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: قانونا شهرداری موظف به جمع‌آوری دست‌فروشان است ولی ساماندهی ارتباطی به شهرداری ندارد. اکثریت دست‌فروشان بومی تبریز نیستند و از شهرهای اطراف آمده و در این شهر به دست‌فروشی می پردازند.

شهین باهر یادآور شد: سعی بر این است که بازارچه‌های فروش را در مجاورت مناطق مسکونی ایجاد کنیم ولی با ۲ مشکل اصلی در این زمینه روبه‌رو هستیم، اول اینکه  دستفروشان تمایلی به عضویت در سامانه و حضور در بازارچه‌های اطراف را ندارند، ساکنان این مناطق هم چندان رغبتی برای ایجاد بازارچه در نزدیکی محل زندگی خود ندارند.

مردم را بیچاره کردیم

محرم محمدزاده؛ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در واکنش به سخنان شهردار تبریز در موضوع ساماندهی دست‌فروشان، گفت: هر زمان بخواهیم کاری کنیم، یا به درستی انجام نمی دهیم ویا به نتیجه مشخصی نمی‌رسیم. اقدامات شورای شهر مردم را بیچاره کرده است. در بسیاری از شهرها به غیر از تبریز بازار شب وجود دارد.هفته بازارها را باید احیا کنیم.

وی افزود: مدیران املاک تعداد زمینهای شهرداری را مشخص نکرده اند. پنهان کاری میکنند، گسترش بازارچه ها به منطقه گجیل صورت مسئله را عوض کرده است ولی معاملات مواد مخدر همچنان در گلستان باغی انجام می‌شود.

خود اصناف سد معبر هستند

تقی پور، دیگر عضو شورای شهر تبریز هم در مخالفت با سخنان شهردار تبریز گفت: اگر منظور از جمع آوری دست‌فروشان  حل مشکل سدمعبر است، باید گفت: خود اصناف نیز در جلوی مغازه های خود مشکل تردد ایجاد می کنند..

وی گفت: درقبال موضوع دست‌فروشی وظیفه شرعی و قانونی بر عهده داریم، در تمام دنیا با مسئله دست‌فروشی روبه رو هستند ولی باراهکار های مناسب ساماندهی کرده اند. گام مثبتی در حل این موضوع نداشتیم، قوه قهریه نیز در برخورد با معضل دست‌فروشی، پاسخگو نیست.

قلی زاده؛ دبیر شورای شهر هم با طرح چند سوال از شهردار تبریز پرسید: آیا عضویت در لیگ شهرهای جهان مصوبه شورای شهر بوده است؟ هزینه برگزاری کنفرانس از کجا تامین می شود؟

تیتر کنفرانس اوراسیا توهمات است

اندیش، نائب رئیس شورای شهر تبریز هم در واکنش به برگزاری همایش بین‌المللی اوراسیا در تبریز خاطر نشان کرد: باتوجه به اهداف تعیین شده باید گفت: اهداف این همایش قابل وصول نیست، وضعیت شهر، گویای اقدامات مسئولین شهری است. تیترهای برگزاری این همایش، توهم و خیال است. باید سعی کنیم گزارشی که ارائه می شود مطابق با واقعیات جامعه باشد.

مسعودی ریحان، عضو شورای شهر هم در بیان دیدگاههای خود نسبت به موضوع دستورجلسه اظهار داشت: ۲سال از عمر شورای پنجم می‌گذرد ولی اگر بعد از ۴ سال خبرنگاری از ما بپرسد در این مدت چکار کردید چه پاسخی داریم؟

وی ادامه داد: ۸ میلیارد برای خیابان انقلاب هزینه شد ولی نتیجه ای نداشت، عملیات عمرانی در محور چای کنار تبریز هم رضایت بخش نیست. در کل میتوان گفت: کل اقدامات شهرداری در حد ۲۰ درصد است.

هر کیلومتر از قطار شهری در حدود ۴۲۰میلیارد آب می خورد

اشرف‌نیا، دیگر عضو شورای شهر تبریز نظری متفاوت با سایر اعضا داشت، وی معتقد بود، حل مشکل بیکاری وظیفه شهرداری نیست، دولت باید زمین‌های متناسبی در اختیار شهرداری قرار دهد. شهرداری لااقل خط یک مترو تبریز را تمام کند هزینه ایجاد هر کیلومتر از قطار شهری در حدود ۴۲۰میلیارد تومان است.

شهین باهر ، در پاسخ به انتقادات اعضای شورا گفت: بازار شب در تبریز نمی تواند کارساز باشد زیرا این بازارها مخصوص مناطق گرمسیری است. از طرفی دستفروشان نیز تمایلی به این بازار شبانه ندارند. در تبریز بیش از ۵هزارنفر  به دست‌فروشی اشتغال دارند، وضعیت سایر شهرها هم فرقی با تبریز ندارد دست‌فروشان تهرانی هم  مشکل تبریزی ها را دارند.

وی در ادامه به طرح موضوعاتی خارج از دستور جلسه واکنش نشان داد و افزود: در قالب دستورجلسات حرف بزنیم، طرح موضوعاتی خارج از دستور جلسه، کمک به حل مشکلات نمی کند.

لایحه دوفوریتی واگذاری تیم فوتبال شهرداری تبریز

رسول موسائی، قائم مقام شهردار تبریز در این جلسه با اشاره به انحلال تیم‌های قهرمانی شهرداری تبریز اظهار داشت: براساس رای هیات فوتبال، شهرداری در فوتبال حرفه‌ای ورود نخواهد کرد.

وی با اعلام اینکه باشگاه بعثت کرمانشاه خواستار خریدار امتیاز تیم فوتبال شهرداری تبریز به قیمت ۲ و نیم میلیارد تومان است، در مورد شرایط فروش امتیاز این تیم نیز متذکر شد: خریداران نباید تیم را از استان خارج کنند و باید باشگاه رسمی داشته باشند.

خودکشی مسعودی ریحان و آماده باش افراد علی البدل

غلامحسین مسعودی‌ریحان، عضو شورای شهر تبریز اما با انتقاد از انحلال تیم‌های قهرمانی شهرداری تبریز عنوان کرد: شورای پنجم درباره‌ی ورزش مورد مذمت است. به علل سیاسی یکشبه تیم‌های ورزشی را حذف کردیم. لااقل تیم شهرداری را به خارج از شهر واگذار نکنیم.

وی در رابطه با واگذاری این تیم به خارج از استان هشدار تهدیدآمیزی داده و مدعی شد: اگر تیم تبریزی به کرمانشاه واگذار شود، خودکشی خواهم کرد! که اکبرنژاد با کنایه پاسخ داد: پس نفرات علی البدل منتظر باشند

سونیا اندیش، دیگر عضو شورای شهر تبریز راجع به این واگذاری به طرح پرسش پرداخت و بیان کرد: نحوه فراخوان و فروش تیم و مبلغ پایه و نحوه قیمت‌گذاری چگونه انجام‌ می‌شود؟

تذکر بابایی اقدم به شهردار

«آیا شهرداری اختیار فروش ندارد که درصحن شورا مطرح می‌شود؟» این سوال نیز از سوی فریدون بابایی‌اقدم که از موافقان انحلال تیم‌های ورزشی شهرداری تبریز است، در قالب تذکری کوتاه مطرح شد.

شهرام دبیری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز که مالک باشگاه دبیری بوده و درحال حاضر نیز در فوتبال کشورمان در رده‌های پایه تیمداری می‌کند، در مورد فروش امتیاز تیم فوتبال شهرداری تبریز به بیان نطق پرداخته و گفت: این تیم باید به باشگاه رسمی واگذار شود نه شخص عادی.

علم و ادب مشتری شهرداری تبریز

وی همچنین از فروش امتیاز این تیم به تیمی از تبریز حمایت کرده و خبر داد: تیم علم و ادب تبریز خواهان خرید امتیاز تیم شهرداری است.

سعید نیکوخصلت، دیگر عضو شورای شهر تبریز هم اذعان داشت: شهرداری وظیفه حمایت از ورزش دارد نه اینکه خودش تیمداری کند. ساختار شهرداری مناسب ورزش همگانی است نه ورزش قهرمانی.

بررسـی درخواست شـماره ۲۷۷۹۹/۱ مـورخ ۹۸/۴/۲۹ شـهرداری در خصـوص تعیین تکلیـف نحوه انعقـاد قرارداد بـا کارکنـان تـأمین نیروی انسانی شـهرداری تبریز توسط شـرکت تعاونی همشـهری

پول تبریز در شهرهای دیگر

بابایی اقدمدر همین ارتباط گفت: تفاوت در رقم قرار داد و میزان دریافتی برخی کارگران یکی از موضوعاتی است که در این رابطه  مطرح می شود. شائبه ای ایجاد شده که این افراد را دوباره به صورت حجمی به کار  بگیرند تا هر زمان دلشان خواست اخراج کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر ابراز داشت:در شرکت های تنظیفی برخی کارگران به سادگی از کاراخراج شده و افراد مرتبط با روسای این شرکت ها  استخدام می شوند. یکی از این شرکت‌ها بودجه را از تبریز گرفته و در شهر دیگری هزینه می کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.