آیین رونمایی از کتاب آموزش شهروندی

مجموعه ۲۶جلدی کتب فرهنگ شهروندی شهرداری تبریز برای کودکان و نوجوانان که برای اولین بار در ایران تالیف و رونمایی شده، اقدامی مثبت برای آموزش شهروندی به کودکان با ادبیات خودشان به شمار می آید.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهرداری، : همه چیز از ریشه آغاز می شود؛ همه چیز یعنی یعنی تمام میوه های شیرین، یعنی تمام میوه های فاسد. به همین خاطر می گویند کودکی دوره حساس و شاید بسیار حساسی است.

تمام رفتارهای پسندیده و ناپسندی که این روزها در جامعه به چشم می خورد، حاصل تربیت صحیح و یا نادرست کودکان در گذشته است. اگر برخی از افراد به ایستادن در نوبت اعتقادی ندارند، اگر امروز برخی ها معقتدند می توانند هرکجا که دلشان خواست ماشین شان را پارک کنند و با پرداختن جریمه، عبور از چراغ قرمز هیچ اشکالی ندارد، باید علت این رفتارها را در کودکی آنان جست.

کشورهای توسعه یافته به اهمیت این موضوع پی برده اند. آنان می دانند هزینه برای آموزش کودکان، نوعی سرمایه گذاری بلندمدت است که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی، بازگشت سرمایه را تضمین می کند.

این کتاب ها کودکان را حفظ می کنند

البته منظور از آموزش در جوامع توسعه یافته، کتاب های چندصد صفحه ای نیست که کودکان مجبور باشند آن ها را حفظ کنند. آن ها به آموزش ها و کتاب هایی روی آورده اند که کودکان را از آینده ای نامطلوب حفظ می کند و باز می دارد.

کتاب هایی کاملا کاربردی که بیش تر از فرمول های کم کاربرد، شیوه صحیح زندگی در شهر و روستا و نحوه معاشرت صحیح با افراد جامعه را به بچه ها یاد می دهند. طبیعی است که کودکان نیز با علاقه و اشتیاق بیش تری به مدرسه می روند.

وقتی از روزی به نام روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم صحبت می کنیم، از ضرورتی سخن می گوییم که بر آینده شهر و جامعه مان تاثیر مستقیم دارد.

شهرداری تبریز در اسفندماه سال گذشته در نمایشگاه مدیریت شهری و روستایی کشور که در بندرعباس برگزار شد، از مجموعه ۲۶جلدی کتب شهروندی برای سنین مختلف کودکان و نوجوانان رونمایی کرد.

اولین صفحه آموزش شهروندی در مدارس در شهر اولین ها

برای اولین بار در ایران چنین مجموعه منسجم کتب آموزش شهروندی برای کودکان تالیف و رونمایی شداین مجموعه در ۲۶ جلد گردآوری و چاپ شده است که۱۳ جلد ویژه دانش آموزان و ۱۳ جلد آن ویژه مربیان در محورهای مختلف شهروندی تدوین و تنظیم شده است.

حقوق شهروندی، خدمات شهری و فضای سبز، توسعه پایدار و محیط زیست، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، اوقات فراغت، ورزش، خلاقیت، پدافند غیرعامل و تکنیک های آموزشی از جمله موضوعات مورد بحث در این مجموعه است.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز درباره این مجموعه که قرار است از ابتدای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در مدارس تبریز تدریس شود، می گوید: «حدود یکسال است که با همکاری آموزش و پرورش تدوین سرفصل‌های این کتاب‌ها در حال انجام بود که بالاخره در نمایشگاه مدیریت شهری و روستایی رونمایی شد.»

کتب آموزش شهروندی شهرداری تبریز، الگویی برای سراسر کشور

او معتقد است: «اگر بخواهیم شاهد ارتقا فرهنگ شهرنشینی در کشور باشیم باید به سمت آموزش برویم و بهترین زمان برای این آموزش به دانش آموزان دبستان و راهنمایی است.»

این مجموعه در نمایشگاه بندرعباس به دلیل اینکه اولینی دیگر از شهر اولین ها بود توجه مدیران و مسئولان شهرهای مختلف را به خود جلب کرد.

مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در لوح یادبود این مجموعه نوشت: «به امید اینکه این مجموعه بتواند در زندگی مردم تبریز و ایران نقش موثر داشته باشد.»

حتی شهردار اصفهان هم گفت که باید از تجربه تبریز در تالیف کتاب آموزش شهروندی برای مدارس استفاده کنیم. قدرت الله نوروزی گفت:  «هر اقدامی که بتواند فرهنگ حقوق شهروندی را در بین دانش آموزان نهادینه کند می تواند به رعایت نظم و رعایت حق و حقوق دیگران ختم شود و از این حیث اقدام شهرداری تبریز قابل تقدیر است.»

آغاز قصه های خوب برای بچه های خوب 

او همچنین از شهرداری تبریز خواسته بود: «از این مجموعه برای شهرداری های دیگر ارسال کنند تا آن ها پس از بررسی های لازم این تجربه را در شهرهای خود نیز به اجرا در بیاورند.»

حالا برای اولین بار در کشور کتب آموزش شهروندی در تبریز به عنوان شهر پایلوت تدریس می شود و انتظار می رود در سال های آینده این کتب یا مشابه این ها در مدارس سراسر کشور تدریس شود.

شهرداری تبریز آموزش برای کودکان و نوجوانان را با ادبیات خودشان آغاز کرده است. به امید اینکه این، آغاز قصه های خوب برای بچه های خوب ایران باشد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.