یخچال تاریخی صادقیه از آشفته حالیِ دیروز تا کاربری فرهنگی امروز

یخچال صادقیه

عملیات بازسازی یخچال صادقیه تبریز که به عنوان یکی از داشته های فرهنگی و تاریخی این کهن شهر محسوب می شود، توسط شهرداری منطقه ۸ تبریز انجام شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، بسیاری از شهروندان تبریزی ذهنیت نامساعدی از وضعیت ناهنجار و متاثر کننده یخچال تاریخی صادقیه در طی سال های گذشته دارند که بر اثر بی توجهی‌ها به باد فراموشی سپرده شده بود و این یخچال تاریخی بر اثر ریزش سقف و دیواره‌ها به خرابه‌ای با بوی بد ناشی از گنداب‌های فاضلاب بازار تبدیل شده بود.

لجن‌کشی و تخلیه گندآبهای یخچال صادقیه

پس از انجام مطالعات کارشناسی و بعد از تخلیه بیش از ۶۰ تانکر لجن و گندآب موجود در کف یخچال، عملیات مرمت و نوسازی یخچال تاریخی صادقیه در دیواره‌ها و سقف طاقی مجموعه توسط شهرداری منطقه ۸ آغاز شده و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی در عرض دو سال اجرایی شد.

مرمت دیواره‌ها و سقف طاقی شکل یخچال صادقیه

با توجه به تخریب بخش بزرگی از سقف مجموعه و عدم پایداری آن، استحکام بخشی سقف و دیوارهای این یخچال تاریخی به جدیت و با استفاده از آجرهای چهار گوش سنتی انجام یافت تا از وقوع حوادث غیر مترقبه پیشگیری شود و در راستای احیاء تبریز قدیم اقداماتی انجام گیرد.

 نم‌زدایی، اجرای تاسیسات و کفسازی مجدد یخچال

دومین قدم در راستای مرمت و ساماندهی یخچال صادقیه نم‌زدایی کف و کفسازی مجموعه با آجر قفقازی بود که شهرداری منطقه ۸ تبریز در فاز نخست با عمق‌برداری یک متری کف و اجرای کانال‌های نم زدا در کف مجموعه، بوهای نامساعد حاصل از گند آب‌ها و فاضلاب بازار را که سالیان سال در این محل جمع شده بود را ریشه کن کرده و مانع انتشار بوهای نامساعد قبلی شد.

بعد از اجرای کانال‌های نم زدا در کف یخچال، سیستم گرمایش مجموعه به صورت سیستم گرمایش از کف اجرا شده تا با زیر زمینی کردن تاسیسات مانع آلودگی بصری در این یخچال تاریخی شود.

در فاز دوم کفسازی، عملیات آجرچینی کف یخچال با آجرهای قفقازی به وسعت ۲۰۰ متر مربع اجرائی شده و عملیات ساماندهی و مرمت یخچال صادقیه به مراحل پایانی نزدیکتر شد.

احداث سردرب سنگی یخچال

در فاز جدید مرمت یخچال صادقیه عملیات احداث سردرب سنگی مجموعه جهت اتصال به موزه مشاغل تبریز توسط معاونت فنی و  عمرانی منطقه اجرائی شده و همگون با بافت تاریخی این یخچال عملیات سنگ چینی و احداث ورودی های طاقی شکل این یخچال به بهترین نحو ممکن و با متریال سنگ اجرا و به صورت زیبایی نورپردازی شد.

نصب بالکن، نرده‌ها و لوسترهای سنتی داخل این یخچال

بعد از اتمام عملیات مرمتی یخچال صادقیه، عملیات تجهیز این یخچال با نصب بالکن، نرده ها و لوستر سنتی آغاز شده و این یخچال تاریخی را به مرحله بهره برداری نزدیکتر کرد.

یخچال صادقیه.jpeg

نصب سن اجرا و  سیستم تهویه سالن

بعد از اتمام عملیات مرمت و تجهیز یخچال صادقیه، به منظور بهره برداری فرهنگی از این مکان تاریخی، شهرداری منطقه ۸ عملیات نصب سن اجرا، صندلی‌های تماشاگران و سیستم تهویه مناسب را در این یخچال اجرائی کرده و با ایجاد سالن اجتماعات ۲۰۰ نفری، این مکان را به یکی از مکان‌‎های فرهنگی شهر تبدیل کرد تا این یخچال در ایام مختلف سال میزبان برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری مختلف باشد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.