صد و سی و دومین جلسه علنی شورای شهر صبح امروز برگزار شد.

به گزارشآیرال خبر، یکصد و سی و دومین جلسه این هفته شورای شهر با شرکت اعضا و شهردار تبریز برگزار شد. بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز،  بررسی راهکارها و تدبیر پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی تبریز و نتایج بررسی پروژه نیروگاه زباله سوز توسط ریاست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری از جمله دستور جلسات این هفته شورای شهر تبریز بود.

بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز

اندیش، نائب رئیس شورای شهر در ابتدا با اشاره به اهلیت سرمایه گذار گفت:  عمدتا اهلیت افراد در نظر گرفته نمی شود. روش انتخاب سرمایه گذار باید به درستی مورد سنجش قرار گیرد.

جمالی، مدیر سرمایه گذاری شهرداری اظهار داشت: کارشناسی طرح با اهلیت سرمایه گذار به اندازه سر سوزنی اشتراک ندارد. روش انتخاب سرمایه گذار با تصمیم هیئت عالی انجام می گیرد.

بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به مفاد شیوه نامه یادآور شد: شورای شهر ابتدا باید شیوه نامه را مورد بررسی قرار دهد تا بدانیم آیا باید اول کلیات را بررسی کنیم یا به صورت جزء به جزء وارد شویم.

وی افزود: سرمایه گذار با ثروت خود باعث تولید و اشتغال  میشود. سرمایه گذار به مانند یک آهو است که اگر نگیریم فرار می کند. نباید سرمایه گذار را با پیمانکار اشتباه گرفت. وضعیت حال حاضر کشور ما در زمینه اشتغال و تولید در جهان مناسب نیست.

دبیری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خاطرنشان کرد: در سالهای قبل با توجه به حجم و نوع سرمایه گذاری تسهیلاتی میدادیم باید ضابطه ها مشخص شود چهارچوب باید منضبط تر شود جزییات شیوه نامه کامل نیست باید سیاست های تبلیغی و تشویقی بیاورید.

مسعودی ریحان، عضو شورای شهر در موافقت با شیوه نامه مزبور گفت: این شیوه نامه ای که دعوا بر سر آن است تاکنون سرمایه گذاری را جذب نکرده است. این شیوه نامه ۳بار وتو شده است به نظرم خود هیئت رئیسه شیوه نامه را بنویسد زیرا هر بار موشک باران می کنند. هربار هم که نوشته می شود بازهم بهانه آورده می شود پس خودتان بنویسید.

قلیزاده، دیگر عضو شورای شهر در واکنش به سخنان مسعودی ریحان، گفت: اینگونه با کنایه حرف زدن در شان اعضای شورا نیست. هرکس می تواند بگوید با این شیوه نامه موافقم یا با نظر کارشناسی مخالفم. اینکه در هر منطقه ای بنری نصب کنیم به معنای جذب سرمایه‌گذار نیست بلکه این نوعی مشارکت در طرح ها است.

بهشتی،عضو دیگر شورای شهر هم در واکنش به سخنان مسعودی ریحان بیان داشت: برداشت صحیحی از سرمایه‌گذاری ندارید. چرا که همه ما به بوروکراسی و حاشیه بیشتر توجه می‌کنیم.

وی افزود: باید فرایند سرمایه‌گذرای را  آسانتر کنیم تا سرمایه گذار تشویق شود. از نظر شرایط عمومی،شورای عالی سرمایه، اهلیت افراد را بررسی می کنیم. نباید حاشیه را مهم تر از متن بدانیم. ارسال لایحه وظیفه هیئت رئیسه نیست بلکه وظیفه آنان، انتخاب دستور جلسات و مدیریت جلسه است و لاغیر.

تقی پور در بیان نظرات خود اظهار داشت: سرمایه‌گذارها به صف نشده اند که با این سرعت این طرح را به تصویب می رسانید. آیا صرف ارایه سود بانکی که گاهی دستخوش تغییرات میشود ملاکی مهم در  در سرمایه گذاری ها نیست. مخالف تدوین‌شیوه نامه نیستیم باید تمام تجربیات تلخ را با طرح شیوه نامه ای تخصصی رفع کنیم.

بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر هم در ادامه جلسه با اشاره به طولانی شدن مدت زمان رسیدگی به این شیوه نامه گفت:  اگر قانون اساسی نوشته بودیم تابه حال تمام شده بود. در حدود ۲ سال است که نتوانستیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: بوروکراسی اداری در برخی مواقع مانع از رسیدگی به طرح ها میشود. تبریز زمانی محل رجوع سایر استان ها بود ولی اکنون به چنین وضعی دچار شده ایم که حتی نمی توانیم مشکلات خودمان را نیز حل کنیم.

در ادامه جلسه اکبرنژاد رئیس شورای شهر این شیوه نماه را  به رای گیری گذاشت و در نهایت مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

بررسی راهکارها و تدبیر پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی تبریز 

قلیزاده، رئیس سازمان آتش نشانی تبریز با اشاره به اقدامات سازمان آتش نشانی در پیشگیری از موارد آتش سوزی اظهار داشت: پیشگیری از آتش سوزی در مدارس از سال های اول آموزش داده می شود.

وی افزود: بحث پیشگیری آتش نشانی از اول سال آموزش را شروع کردیم. تمام مجتمع های تبریز را آموزش داده ایم تاکنون ٣٠ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در بحث مدارس، یزای پیشگیری از خسارات  چهارشنبه سوری در ٣٠٠ مدرسه آمورش های لازم را داده‌ایم. در مورد پژوهش سند آسیب شناسی در تبریز وجود ندارد و بودجه هم نداریم.

قلیزاده یادآور شد:در مورد نظارت ساختمان ها در طرح های ایمنی از دستمان خارج شد و نظام‌مهندسی نظارت میکند و طرح های ایمنی مورد  قبول مانیست  باید ٣۵ ایستگاه داشته باشیم ولی ٢١ ایستگاه داریم بخاطر همین نیروهای ما تحت فشار هستند. برای این کلانشهر، تجهیزات نداریم و برای خرید نیز با کمبود منابع مالی روبه رو هستیم.

وی به آموزش رانندگان حمل و نقل عمومی نیز اشاره ای داشت و ابراز کرد: ما آموزش رانندگان تاکسی را شروع کردیم و هر راننده ای که بتواند در مسیر آتشی را خاموش کند. کپسول ها را رایگان پر میکنیم و تقدیر میکنیم.بعد از بازار ١۵ مورد اتش سوزی داخل بازار و پاساژ داشتیم . بعد از آموزش خود مردم و آتش نشانان پباده اطفا کرده اند  و ما کپسول ها را رایگان پر میکنیم.

تقی‌پور گفت: سازمان آتش نشانی بانک اطلاعاتی دقیق از اماکن آسیب پذیر ارائه کند حتی فوت مرحوم مردانی آذر به همان عدم ایمن سازی ساختمان ها نیز مربوط است، مشکل اصلی عدم ایمن سازی ساختمان ها در تبریز است.حفظ جان مردم  مهمتر از هر چیزی است. متاسفانه تا زمانی که حادثه ای اتفاق نیافتد اقدامی نمی کنیم

قلیزاده، دبیر شورای شهر با طرح پرسش هایی گفت: بازار فرهنگ و هویت تبریز است برای بازار چه کار کرده اید؟ چه تضمینی وجود دارد تا ۱۰ سال دیگر بازار دوباره آتش نگیرد. برای بافت قدیمی شهر چه اقداماتی انجام داده شده است؟

بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مدارس خصوصی در معرض آتش سوزی هستند نیازمند توجه بیشتری هستند، باید با نیروی انتظامی در خصوص جهارشنبه سوری همکاری کرد چرا در جمهوری آذربایجان جشن می گیرند ولی کسی حتی زخمی هم نمی شود اما در ایران سالانه خسارات زیادی دارد.

بابایی اقدم گفت: در دی ماه ۹۷ آقای قلیزاده گفتند طرح ایمنی بر عهده مالک ساختمان است. بهتر بود از خدمات شهری نیز در مقابله با آتش سوزی استفاده شود. پاساژ امت کلا مشکل سازه ای دارد. آتش نشانی چه کاری می تواند انجام دهد

وی ادامه داد: به یکی از مسئولان استانی پیامکی درباره وضعیت ایمنی پاساژها فرستادم جواب مسئول استانی ناامیدکننده بود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد چطور می شود در ماجرای آتش سوزی بازار همه به صف شده و عکس می گرفتند اما در خصوص پاساژها کسی کاری انجام نمی دهد؟ سازمان آتش نشانی به تک تک اعضای شورا شهر نامه بفرستد به هرحال اگر اتفاقی بیافتد آتش نشانی سیبل خواهد شد.

نیکوخصلت دیگر عضو شورای شهر گفت: اخیرا سازمان آتش نشانی ١٢٠ نفر استخدام‌ میکند ولی این روند اشتباه است باید با آموزش کامل وارد این شغل شوند

شهین باهر، شهردار تبریز گفت: اصناف قبل از اخذ پروانه، گواهی آموزش آتش‌نشانی را دریافت می کنند. بعضی دستگاه ها همچنان ایرادات را رفع نمی کنند. مثلا با وجود اینکه بارها اعلام شده بود یکی از دلایل آتش سوزی بازار اتصال برق بود،اما همچنان شاهد سیم کشی های فرسوده در بازار هستیم.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.