تصفیه خانه

تصفیه خانه شیرابه مرکز دفن فنی مهندسی زباله تبریز به عنوان اولین تصفیه خانه شیرابه کشور تکمیل و به بهره برداری می رسد. به اذعان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، با تکمیل این تصفیه خانه مشکل شیرابه های استان برطرف می‌شود.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، شیرابه به مایعی که از داخل زباله عبور کرده و به خارج از زباله نشت می‌کند و حاوی مواد قابل حل معلق یا ذراتی از اجزای همان زباله باشد، گفته می‌شود. این تعریف واژه ای است که هر از چندگاهی یا دغدغه مسئولان می‌شود یا دغدغه فعالان زیست محیطی. این واژه دغدغه هر کس که باشد در اصل قضیه و اهمیت آن تغییری ایجاد نمی‌کند.

این ماده از این نظر که بسیار خطرناک تر از زباله بوده دارای اهمیت فراوانی است. بنا به نظر کارشناسان در هر میلی گرم شیرابه زباله ها، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است و سلامت انسان و محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته فقط یک لیوان شیرابه قادر است یک درخت تناور را به طور کامل از ریشه بخشکاند.

شهرداری تبریز در سال‌های گذشته برای حل این مشکل اقدامی مهم انجام داد و با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اقدام به احداث اولین تصفیه خانه شیرابه در کشور کرد. مطالعات بسیاری در این خصوص در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) انجام گرفت و تکنولوژی آن بومی سازی شد.

در سال ۱۳۹۳ فاز اول تصفیه خانه شیرابه شهرداری تبریز همزمان با راه اندازی سلول شماره ۱ مرکز دفن مهندسی زباله شهرداری به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در زمان بهره برداری از این تصفیه خانه گفته بود: با اجرای مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز موضوع نفوذ شیرابه زباله به سفره های زیرزمینی آب و منابع آبی جاری در سطح منطقه به طور کل منتفی می شود. با شروع عملیات تصفیه شیرابه، آب حاصله از فرآیند تصفیه در آبیاری قطره ای جنگل‌کاری ۵۰ هکتار اطراف زباله گاه قدیم و مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز مورد استفاده قرار می گیرد.

البته با رشد روزافزون جمعیت در کلانشهرهایی همچون تبریز و تولید انبوه زباله، پاکیزه نگه داشتن شهر با روش هایی سنتی، کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسد. از طرفی دیگر بدون استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، دفن یا دفع بیش از هزار تن زباله که روزانه در تبریز تولید می شود، امکان پذیر نیست.

عدم اجرای تفکیک زباله از مبدا، عدم کاهش تولید زباله و اقداماتی از این نوع باعث شد تا سریع تر از زمان بندی صورت گرفته سلول شماره ۱ مرکز دفن مهندسی در آستانه پر شدن قرار گیرد.

از سوی دیگر، افزایش تولید زباله و واگذاری مسئولیت جمع آوری زباله های تعدادی از شهرها و روستاهای اطراف تبریز باعث شد میزان تولید شیرابه در این مرکز به اندازه ای رشد کند که دیگر فاز یک تصفیه خانه پاسخگوی این حجم تولید شیرابه نباشد تا توسعه این مرکز در برنامه‌های شهرداری قرار گیرد و از طریق قرارگاه سازندگی خاتم النبیا (ص) وارد فاز عملیاتی شود.

علیرضا اصغری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز درباره این پروژه می گوید: توسعه تصفیه خانه شیرابه پسماندهای شهری در کل استان و توسعه جنگل کاری در مرکز دفن مهندسی پسماند از دیگر مواردی است که در این پروژه عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز معتقد است با اجرا و تکمیل این پروژه، مدیریت مدرن پسماند در شهر تبریز به عنوان شهر پیشتاز در این حوزه به طور کامل تحقق می یابد.

او اضافه می کند: در تبریز به هیچ عنوان با بحران مدیریت پسماند مواجه نیستیم و با اجرای این پروژه تمام مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کاملا رفع می شود.

محمدحسین اسحقی معاون عمرانی شهردار تبریز نیز می گوید: تصفیه خانه شیرابه موجود در مرکز دفن مطابق با استانداردها است اما میزان شیرابه تولیدی در این مرکز پاسخگو نبوده و باید نسبت به تکمیل آن اقدام شود.

اسحقی ادامه می دهد: نظارت بر اجرای این پروژه نیز به سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز واگذار شده است.

عبداله تقی پور رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در جریان بررسی لایحه شهرداری تبریز در شورای شهر با تاکید بر ضرورت اجرای پروژه تکمیل تصفیه خانه شیرابه گفت: این تصفیه خانه اقدام مهمی بود که در زمان خودش اجرا شد ولی به دلیل اینکه تکمیل نشده پاسخگوی نیازها نیست و عملا کارایی خود را از دست داده است.

او با بیان اینکه این تصفیه خانه پیشرفته تصفیه خانه شیرابه کشور است، می‌گوید: با تکمیل این تصفیه خانه دیگر شاهد روانه شدن شیرابه به سمت سفره های آب زیرزمینی نخواهیم بود.

مدیریت صحیح پسماند همواره یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت شهری تبریز بوده است. ایرج شهین باهر، شهردار تبریز معتقد است در بحث مدیریت پسماند شهری، مدیریت خوبی صورت گیرد تا تبریز در آینده دچار تبعات زیست محیطی نشود.

پروژه توسعه مرکز دفن بهداشتی پسماند تبریز، پارک بزرگ تبریز و بزرگراه ولایت، سه پروژه بزرگ عمرانی سال ۹۸ تبریز است که با امضای تفاهمنامه بین شهرداری تبریز و قرارگاه خاتم النبیا (ص) عملیاتی می شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.