980522 (35).JPG

آیین رونمایی و جلسه بررسی طرح توسعه فناوری آبیاری نوین تزریقی در تفرجگاه عینالی با حضور رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، مدیرعامل سازمان عون بن علی شهردای تبریز و تنی چند از مسئولین و اساتید دانشگاه تبریز و جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، مدیرعامل سازمان عون بن علی در مراسم رونمایی از این فناوری با استقبال از تداوم و توسعه طرح اجرای فناوری سیستم آبیاری تزریقی در تفرجگاه عینالی با اعلام حمایت از تمام طرح هایی که موجب بهره وری سازمان شود گفت: طرح ها و روش های نوین برای آبیاری، سخت افزار و هر آنچه موجب ارتقای راندمان آبیاری و کاهش هزینه ها شود مورد حمایت و پشتیبانی سازمان قرار می گیرد.

او افزود: در صورتی که نتایج پیش بینی شده در این طرح محقق شود سازمان  آماده همکاری در توسعه این روش آبیاری در مناطق جنگلکاری شده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در ادامه با قدردانی از سازمان توسعه عمران عون ابن علی به دلیل اعتماد به فناوری آبیاری تزریقی گفت: این طرح ابداع دکتر عبدالله مرادی مخترع تبریز بوده و برای اولین بار در کشور توسط به صورت عملی اجرا شده است.

عبدالرضا واعظی با بیان اینکه در این طرح به نتایج پیش بینی شده دست یافتیم اظهار داشت:  پارک علم و فناوری حمایت های خود را در جهت تجاری سازی این پروژه ادامه می دهد.

 عبدالله مرادی مخترع تبریزی با بیان اینکه این اختراع جایزه ویژه مسابقات بین المللی ۲۰۱۰ نورنبرگ آلمان را به خود اختصاص داده است، گفت: روش نوین آبیاری تزریقی روی گیاهان بوته ای، درختچه ای و درختی اجرا می شود در این روش، آبیاری از طریق خاک قطع شده و آب و مواد مغذی به وسیله شکافی که در آوند اصلی گیاه یا درخت ایجاد می شود صورت می پذیرد. این سیستم آبیاری همانند سیستم آبیاری تحت فشار نصب و راه اندازی می شود اما نیاز به فشار آب وجود ندارد.

مرادی با اشاره به مزیت های این سیستم آبیاری گفت: با استفاده از این فناوری امکان کشت گیاهان در اراضی غیر حاصلخیز و شور و حتی در شرایط خشکسالی و کمبود آب امکان پذیر است. میزان مصرف آب در این نوع آبیاری در مقایسه با روش های سنتی و قطره ای ۹۰ درصد کاهش می یابد و هم زمان امکان کود دهی و دفع آفات نباتی  و تامین مواد غذایی به صورت محلول در آب فراهم می شود.

او افزود: اجرای سیستم آبیاری تزریقی در اراضی نامناسب برای آبیاری های متداول از نظر بافت، توپوگرافی و اقلیم، تیمار هورمونی گیاه برای جلوگیری از یخ زدگی و سرمای دیررس بهاره، هوشمند سازی درختان با استفاده از میکرو روان آب ( آب به همراه کود)، امکان تاخیر در زمان گل دهی گیاه، امکان کنترل رویش علف های هرز از دیگر مزایای فناوری نوین آبیاری تزریقی است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.