استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آموزش زبان مادری در مدارس، گفت: زبان ترکی آذری از مهرماه سال جاری، هفته‌ای دو ساعت به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. 

 
به گزارش آیرال خبر، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، اظهار کرد: زبان فارسی، زبان ملی و وحدت آفرین کشور ماست ولی آموزش زبان مادری نیز از حقوق تصریح شده در قانون اساسی است و با تدریس آن در کنار زبان ملی، موافقت شده است.
وی با اشاره به جایگاه رفیع آموزش و پرورش در فرهنگ کشور، اظهار کرد: وظیفه‌ی دولت، صیانت از جایگاه علم است باید از  معلمان و استادان که از جایگاه رفیعی برخوردار هستند، صیانت و نسبت به کاهش مشکلات آموزش و پرورش تلاش کنیم.
وی صیانت از جایگاه فعلی معلمین و افزایش تکریم آنان در جامعه را امری ضروری دانست و بیان کرد: معلمان شرایط سخت سیاسی و اجتماعی را با بزرگ منشی خود تحمل می‌کنند، اما باید از آنان حمایت کنیم.
پورمحمدی ضمن قدردانی از همکاری مدیران مدارس استان در پرهیز از اخذ شهریه و کمک مردمی اجباری برای ثبت نام، ادامه داد: ما همواره نیازمند مشارکت مردم و خیرین در بخش های مختلف هستیم ولی با کمک اجباری به مدرسه، همواره مخالف بودیم، اولیا نیز باید در پیشبرد علم استان مشارکت کنند البته این به معنای اخذ اجباری وجه نیست بلکه باید آن‌ها، خود به طور داوطلبانه کمک کنند.
وی با بیان این‌که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید باید از تمامی دستگاه‌ها برای خرید تجهیزات مدارس کمک گرفت، گفت: از پلیس راهور نیز در هفته اول مهر خواستار همکاری بیشتر هستیم.
وی افزود: مدرسه نیازمند کمک و تجهیزات بوده که در این راستا می‌توانیم از خیران کمک بگیریم، بنده با کمک گرفتن از مردم عادی مخالف نیستم اما این کار باید از راهش انجام گیرد.
استاندارآذربایجان شرقی با اشاره به همزمانی شروع مدارس با ایام محرم بیان کرد، امسال توجه به مسائل فرهنگی در آغاز سال تحصیلی جدید بسیار اهمیت دارد.
وی در مورد اقدامات پیش از بازگشایی مدارس، افزود: برای افزایش دو درصدی اعتبارات سازمان توسعه و نوسازی مدارس استان نیز تلاش می‌شود، در رابطه با سرویس مدارس نیز باید حمایت ویژه انجام گرفته و صلاحیت افراد و ماشین و بررسی شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.