حمیدی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز گفت: مبانی تمام مطالبی که امروزه در باب آموزش‌های شهروندی مورد بحث قرار می‌گیرد در آموزه‌های دینی ما وجود دارد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی در چهارمین روز از طرح آموزشی و توجیهی معلمان و مربیان مدارس ابتدایی و پیش دبستانی تبریز که برای ارائه آموزش‌های شهروندی ویژه مدارس تبریز اظهار داشت: تربیت شهروندی به مثابه آموزش دانش‌ها، مهارت‌ها و خلقیات شهروندی، جهت مشارکت موفقیت‌آمیز در زندگی اجتماعی از جمله اهداف تمام جوامع است.

وی افزود: بنیان این نوع تربیت از کودکی و در محیط خانواده شکل گرفته و می‌تواند با ورود فرد به مدرسه و در نهایت دانشگاه، از عمق و غنای بیشتری برخوردار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی افزود: در دنیا کتاب‌های اندکی برای سطوح ابتدایی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و به جای آن مباحثی از قبیل مهارت‌آموزی، مدنیت، احترام و… را به آنان می‌آموزند، ما نیز در پی آن هستیم به کمک ابزارهای دیگر در کنار کتاب‌های حقوق شهروندی، این مسائل را با زبانی ساده‌تر به دانش‌آموزان ارائه دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز ادامه داد: مهمترین دغدغه عصر حاضر مسئله آموزش و تربیت شهروندانی مؤثر و فعال در عرصه‌های مختلف زندگی است و با توجه به این که مفهوم و ماهیت شهروندی دارای ابعاد متفاوت (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مدنی و فرهنگی) است، نهادها و مؤسسات متعدد هر یک به نوعی در تلاشند تا در بهبود فرهنگ شهروندی به ایفای نقش بپردازند. شهرداری تبریز نیز با همکاری ادراه کل آموزش و پرورش استان از دو سال پیش آموزش‌های شهروندی را به صورت پایلوت در مدارس تبریز آغاز کرده و امسال قصد داریم با جدیت تمام و به صورت گسترده این طرح را پیش ببریم.

حمیدی با بیان اینکه تدوین کتب ۲۶ جلدی حقوق شهروندی حدود ۱۴ ماه زمان برده، گفت: در تدوین این کتب از کارشناسان متخصص آموزش‌های شهروندی بهره برده‌ایم تا کتابی کم نقص در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شود.

وی گفت: مهم‌ترین مسئله‌ در آموزش‌های شهروندی مسئله فرهنگ است، چرا که فرهنگ دارای کارکردهای هویتی و اجتماعی بوده و در اصل شخصیت اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد و تمام مطالبی که امروزه در باب آموزش‌های شهروندی مورد بحث قرار می‌گیرد در آموزه‌های دینی ما وجود دارد.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.