جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز در غیاب شهرام دبیری ر ییس شورا و با حضور تمام اعضا و شهردار تبریز در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارشآیرال خبر به نقل از تبریز بیدار، جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز  در غیاب شهرام دبیری رییس شورا در محل عمارت  شهرداری تبریز برگزار شد.

دستور اول جلسه:  دعوت از عبدوی مدیرعامل جامعه نابینایان استان به منظور گرامیداشت روز عصای سفید (به مدت ۱۰دقیقه)

عبدوی مدیرعامل جامعه نابینایان استان طی سخنانی ضمن قدردانی از شورای شهر تبریز بابت دعوت از این جامعه برای ارج نهادن به نابینایان گفت: من ۱۲ سال است در این جامعه در خدمت عزیزان هستم. این جامعه از سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را شروع کرده است اگر به تاریخ نگاه کنیم نابینایان سهم خوبی در تاریخ دارند. جابربن عبدالله انصاری اولین زائر اربعین، رودکی، جانبازانی نظیر حاج خسرو سلیمی نیا، ورزشکاران و…

وی ادامه داد:۸۴۶۳ نابینا وکم بینا در استان وجود دارد  که همگی دارای تحصیلات عالیه از جمله ۱ دکترا ، ۵ دانشجوی دکترا، ۶۰ کارشناسی ارشد ، ۹۷ کارشناسی ، ۴۴ کاردانی وجوددارد و تعداد ۱۸۲۶ نفر نابینای زن  و ۳۰۳۷ نفر نابینای مرد وجود دارد.

عبدوی ضمن اشاره به اینکه مشکلات ما در یک روز به وحود نیامده که در یک روزحل شود، اظهار داشت: تلاش برای اجرایی شدن قانون حمایت از معلولین در سطح شهرداری و شورا وجود دارد اما بیکاری یکی از مشکلات اصلی ما است. اگر شعار هر مسوول یک بیکار را اجرا کنیم، در طول سال بسیاری از بیکاران ما صاحب شغل می شود. در گذشته در تلفن خانه از از نابینایان استفاده می شد اما به دلیل پیشرفته شدن کارها، کمتر استفاده می شود. پیشنهاد ما مسوولیت کتابخانه ها و یا کار در مترو است. خواهش میکنم حداقل در شهرداری در تلفن خانه ها از جامعه نابینایان استفاده شود تا امرار معاش کنند

وی در خصوص صدور ارت منزلت نیز بیان نمود: در خواست ما صدور کارت منزلت برای معلولین عزیز است که در شهرهای دیگر اجرا می شود اما در شهراولین ها اجرا نمی شود

مدیرعامل جامعه نابینایان استان در پایان ضمن اشاره به سفارش امام خمینی(ره) در خصوص اینکه مستضعفین ولی نعمت هستند، گفت:  در پایان سخنان خود : در خصوص صدور پروانه های ساختمانی و ساختن شهر ها، تمهیداتی شود تا نابینایان و خانواده های شان به راحتی رفت و آمد کنند.

در ادامه سونیا اندیش نایب رییس شورا که در غیاب دبیری ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: موضوع کارت منزلت در حال تصویب است و در خصوص بحث استخدام، از عزیژان شورا می خواهم عنایت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: همانطور که آقای عبدوی نیز نیز اشاره کرد، این مشکلات در طول سالیان به وجود آمده اند.

دستور دوم جلسه:  سخنران پیش از دستور قلیزاده (به مدت ۱۰دقیقه)

فرج محمد قلیزاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز در سخنانی انتقادی نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه های مختلف از جمله استخدام نیرو و ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: برحسب وظیفه قانونی و انسانی در حوزه هایی وارد شده ام که تجربه و اطلاعت دارم. اگر ساختار شهرداری به نفع مردم اصلاح نشود، شهر و مردم شهرنمی واند از منابع موجود استفاده کند.

وی ادامه داد: کمیسیونهای توافق اکنون تحت عناوین مختلف مانند کمیته درآمد و… فعالیت می کنند که رسالتشان قانون فروشی و شهرفروشی است. تاکنون وزارت کشور، سازمان بازرسی و ریاست شورا بارها نامه نوشته اند که این کار غیرقانونی است اما مدیران شهرداری تنها کاری که کرده اند،تغییر نام کمیسیون توافق به کمیته درآمد است.

قلیزاده در ادامه ضمن تاکید بر اینکه این کمیسیون به محل رانت خواری تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: در۹۷/۷/۱۶ بازرس وزارت کشور نامه نوشت که کمیسیون توافق به صورت غیرقانونی به ساخت و ساز می پردازد حتی بعد از این، یک نهاد نظارتی دیگر نیز نامه ای مبنی بر حذف این کمیسیون می نویسد اما تنها پاسخی که شهرداری می دهد این است که در این کمیته ها هیچ توافق مالی صوزت نمی گیرد.

این عضو شورای شهر تبریز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه عنایات ویژه ای به بعضی افراد انجام می شود، گفت: ترک تشریفات در شهرداری از جمله کارهای خوبی است که انجام شده است اما متاسفانه ۱۸ سازمان به حال خود رها شده است مانند سازمان عمران که بطور مثال در برج تبریز باغمیشه با ترک تشربفات واحد را متری ۴ میلیون و ۶۵۰ واگذار کرده که کارشناسان قیمت ۶ میلیون و ۶۵۰ را قیمت گذاری کرده است.

قلیزاده در ادامه ضمن اشاره به جذب غیرقانونی ۳۰۰ نفر در شهرداری اظهار داشت: در این ۲ سال حدود ۳۰۰ نفر به طور مستند وارد شده که همه غیر قانونی است. اما اخیراکه ۲۰۰ نفر جذب به آتش نشانی کاملا قانونی است. اما جذب نیرو بدون انجام تشریفات قانونی غیر قانونی لست که چون بارها تذکر داده ام، با یاری مردم از مقصران شکایت خواهم کرد.

وی ادامه داد: افرادی هستند که تحت عنوان کارگر به همشهری وارد شده اند اما با عناوین عجیب و نا آشنا ۸ میلیون حقوق می گیرند. ما که اعضای هیأت علمی هستیم، این حقوق ها را نمی توانیم بگیریم.

 جابجایی دستور سوم  و پنجم

دستور پنجم جلسه: بررسی نامه شماره۲۴۶۹۱/۹۸ مورخ۲۰/۵/۹۸ اداره کل راه و شـهرسازی آذربایجان شرقی مبنی بر معرفی نماینده ثابت و دائمی شورا جهت حضور در جلسات کارگروه تخصصی

با رای شورا، بابایی اقدم انتخاب شد

 جابجایی دستور سوم و ششم

دستور ششم جلسه:  لایحه شماره۱/۴۶۲۶۷ مورخ۱۴/۷/۹۸ شـهرداری تبریز مبنی بر تجویز واگذاری امتیاز سـهمیه تیم والیبال شهرداری تبریز به شرکت اسپوتا آذر درنای ارومیه

موسایی(قائم مقام شهردار) در خصوص این واگذاری گفت: چون نمی خواهیم تیم داری کنیم، این پیشنهاد تنها پیشنهاد است که از ارومیه داده شده و ما صرفا مجوز واگذاری را می خواهیم که ورزش و جوانان و فدراسیون والیبال نیز نقش خواهند داشت.

مسعودی ریحان که مخالف این واگذاری بود، اظهار داشت: باخروج این امتیاز از استان مخالفم. در همه دنیا تلاش می کنند تا بیشتر به ورزش بپردازند ودر مردم و جوانان شادابی و نشاط ایجاد می شود . یعنی به وضعیتی دچار شده ایم که از استان های دیگر خواهش میکنیم که تیم ما را بخرد . واقعا از این کار ناراحتم که با این کار قراراست چه نشاطی جایگزین این حذف تیم در استان شود. اگر لازم باشد شورا کمک چند میلیاردی انجام دهد تا تیم در استان باقی بماند

نیکوخصلت در واکنش به صحبت های مسعودی ریحان گفت:  اگر مسیر درستی پیش می آمدیم، الان کارخانه ها برای خرید جلو می آمدند انهم با مبلغ کلان. نشاط و شادابی ورزش همگانی بیشتر از ورزش قهرمانی است. ما می خواهیم همه ورزش کنند تا اینکه تماشاگر ورزش باشند. فضای برد و باخت در ورزش قهرمانی وحود دارد و اگر نشاطی هم باشد، موقت است.

بهشتی نیز در دفاع از ورزش همگانی گفت: ما باید به ورزش همگانی توجه کنیم و نباید احساسی حرف بزنیم. وظیفه شهرداری حمایت از ورزش همگانی است.

اما این پایان کار نبود و صادقزاده در جمله ای کنایه ای خطاب به مسعودی ریحان گفت: آن زمان که این تصمیم مبنی بز انحلال تیم داری گرفته میشد، باید مخلفت می کردید نه الان که این صحبت ها با اعتراض مسعودی ریحان مواجه شد که با میانجی گری اندیش این بحث دو طرفه خاتمه یافت

مسعودی ریحان البته طی سخنانی کوتاه گفت: من هم حرفهایی برای گفتن دارم. آن روز فلان آقا از استانداری آمد و با سیاسی کاری این تصمیم گرفته شد.

در نهایت  با رای اعضای شورا این لایحه تصویب شد.

دستور سوم جلسه:  بررسـی اساسـنامه سازمـانهـای وابسـته به شـهرداری تبریز (اساسـنامه سازمـان فنـاوری اطلاعات و  ارتباطات) مصوب کمیسیون برنامه  و بودجه

فرج قلیزاده در رابطه با این موضوع گفت: ما قبلا تصمیم گرفته ایم و هیأت تطبیق تصمیم ما را رد کرده و ما دوباره بر تصمیم خود اصرار کرده ایم و موضوع به هیأت حل اختلاف رفته و رای صادر شده ولی ما موضع را گنار گذاشتیم. الان اگر دوباره وارد موضوع شویم، غیرقانونی است.

تقیپور دیگر عضو شورای شهر ضمن انتقاد از برخی مقاومت ها در قبال ادغام سازمان ها گفت: دو سال است در دور باطل قرار گرفته ایم و دوباره به اول بازگشتیم. این اساس نامه همان مطالب گذشته است و تنها بعضی کلمات عوض شده است. هدف از ادغام سازمانها، کوچک سازی بود. کماکان من سیاست کوچک سازی را پیشنهاد می دهم. و سازمانهای هم سو ادغام شوند‌مانند پارک، زیباسازی و عون بن علی . احساس من از مقاومت در مقابل ادغام ها، از دست دادن مقام و پست سازمانی است

در نهایت  با رای اعضای شورا کلیات اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تصویب شد و بررسی ارکان و جزئیات به جلسه بعد موکول شد.

دستور چهارم جلسه: بررسی گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص صورتجلسه مورخ۱۱/۴/۹۸(موضوع برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و افراد سودجو در سطح شهر)

بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در این خصوص اظهار داشت: دغدغه ما این است که تعداد ساخت و سازها در دستمان نیست و مجبوریم راهکاری پیدا کنیم که این دغدغه حل شود. افرادی  هستند که ۵، ۶ ساختمان میسازد آنهم بدون هیچگونه رعایت قوانین و عقب روی و … که نهایت ناجوانمردی است

وی ضمن تاکید بر اینکه شورا و شهرداری عملا با زایش ساخت وساز های غیر مجاز مواجه است، گفت: پیشنهاد می دهم معاونتی تحت عنوان معاونت پایش برای مقابله با این ساخت و ساز ها تشکیل شود.

بهشتی نیز در ادامه گفت: در جلسه ای که با آقای خلیل اللهی رئیس کل دادگستری استان داشتیم،  آقای بابایی اقدم پشنهاد تشکیل پلیس ساختمانی را داد که با استقبال رییس کل دادگستری مواجه شد.

شهین باهر شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز وظیفه شهرداری است اما برای شهرداری امکان پذیر نیست برای تک تک فرادی که شب تصمیم می گیرند تا ساخت و ساز غیر مجاز انجام میدهند، مقابله کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد ساخت و ساز های غیر مجاز در زمین های دولتی و سایر دستگاه ها انجام می شود و ما به سازمان ها گفته ایم که خودشان نیز مواظب زمین های شان باشند . جالب اینجاست که در هر کجا که ساخت و ساز غیر مجاز انجام می شود، آب و برق و گاز نیز داده شده و گاها این لوله گاز هست که دیوار را نگه داشته است! از شورای شهر میخواهم با دستگاه های خدمات رسان جلسه ای بگذارند و در مورد واگذاری امتیاز ها بحث کنند

بابایی اقدم نیز ضمن انتقاد از کمکاری ها و عدم نظارت گفت: تعارف نداریم اگر در طول سالها نظارت می شد، اکنون این «آباد» ها به وجود نمی آمد. حتی در راهیابی پرونده ها به ماده ۱۰۰ نیز اعمال نفوذ می شود.

تقیپور در ادامه بیا طرح سوال اینکه دستکاه کنترلی در این زمینه کیست؟ و وظیفه سازمان نظام مهندسی و شهرداری چیست؟ گفت: چرا باید ساخت و ساز غیر مجاز انجام شود و بعد از ان به ماده ۱۰۰ بیاید؟!

مسعودی ریحان نیز با طرح پیشنهاد تشکیل وزارت مهاجرت اظهار داشت: تا کنون علت ایجاد حاشیه نشینی را بررسی نکرده ایم و البته تنها در شهر ما نیست همه روستاها را رها می کنند و به شهرها می آیند من بجای تشکیل معاونت پایش، پیشنهاد تشکیل وزارت مهاجرت را می دهم.

قلیزاده در ادامه بار دیگر به شهرداری تاخت و گفت: قبل از مقابله با ساخت و ساز های غیرمجاز، شهرداری خودش جلوی تخلفات خود را بگیرد. کجا گفته شده که چند برابرتراکم مجوز داده شود؟ نباید فضای باز در شهر بسته شود

در پایان جلسه این هفته شورا لایحه دو فوریت کمک ۵۰ میلیون تومانی شهرداری به ستاد اربعین مطرح شد که به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای موافق دو فوریتی،  دو فوریتی لایحه کمک ۵۰ میلیونی شهرداری به ستاد اربعین رای نیاورد.

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.