عزتی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور با بیان اینکه حریم شهرهای کوچک در اطراف کلانشهرها بیش از ۲۰ برابر است، گفت: همین موضوع باعث شده ویلاسازی، ساخت و سازهای غیر مجاز، و تخلف به شدت حریم کلانشهرهای ایران را تهدید کند.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، محمد عزتی در نشست تخصصی کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار داشت: به طور مثال شهر باسمنج در کنار تبریز ۲۵ برابر حریم دارد. شورای یک شهر ۱۰ هزار نفری برای حریم یک کلانشهر تصمیم می گیرد که این موضوع مغایر با نگاه مناطق کلانشهری است.

عزتی با اشاره به طرح های توسعه شهری، افزود: این نسخه بدون تدبیری است که در دهه‌های قبل پایه ریزی شده است. یک سری شرح خدمات را نوشته اند و نسخه ای را برای ما تعیین کرده اند که باید با آن روش برای شهرها طرح تعیین کنیم.

او با بیان اینکه طرح های توسعه شهری طرحی فریز شده است، تصریح کرد: بر اساس این طرح ۳۰ سال شهر را فریز می کنیم. از ابتدا کاربری‌ها را مشخص کرده و به زمین خواران و دلالان می‌گوییم آن زمین‌ها را بخرید تا فردا برای اجرای این طرح به سراغتان بیاییم. در حالی که مباحث فنی و مالی این طرح اشتباه است. این طرح باید یک جایی تمام شود. هر سال میلیاردها تومان از بودجه این کشور و از جیب شهرداری‌ها برداشته می‌شود و می‌گویند بروید طرح تعیین کنید. طرحی که قابلیت اجرایی شدن ندارد. می‌گویند داروی مشابهی برای شما وجود ندارد و باید همان دارو را مصرف کنید تا درد شما تسکین پیدا کند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع حقوق شهرداری ها، یادآور شد: چندین سال است که دوستان در بافت‌های فرسوده به طور رایگان پروانه ساختمانی می‌دهند، ولی من تصور نمی کنم شهری موفق شده باشد در این خصوص مبلغی را دریافت کند. در حال حاضر تبریز ۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است ولی می‌گویند نمی توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم.

عزتی همچنین با اشاره به اینکه ارگان ها به شدت نسبت به ضوابط و مقررات شهرسازی بی تفاوت هستند، گفت:  شهروند اگر تنها یک اتاق و یک طبقه به خانه خود اضافه کند خیلی سریع با آن مقابله می شود ولی اگر اداره‌ای فضای خود را چند هزار متر توسعه داده باشد در نهایت می‌‎گوید لازم نیست من از شما پروانه بگیرم.

او همچنین اظهار داشت: در شهرها اسم ما را تراکم فروش، تغییر کاربری فروش، درآمد ایجاد کننده از کمیسیون‌های ماده صد، متهم اول بحران‌های شهری و ناهنجاری‌های اجتماعی و… گذاشته اند. یعنی معتقدند اگر ما نباشیم این موضوعات حل می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین معاونین کلانشهرها در وزارت کشور را مطرح کرده و افزود: بیشتر این مشکلات شهری در بین شهرهای بالای ۵۰۰ هزار است. با تشکیل این کمیته هر بخشنامه ای از دولت می آید و می خواهد به شورای عالی برود با حضور کمیسیون شهرسازی شوراهای اسلامی و نمایندگان شهرداری ها ضوابط و بخشنامه ها در آنجا بررسی شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.