محمدپور گفت: سرانه مطالعه جمعیت باسواد بالای ۱۵ سال در کشور، ۱۵ دقیقه است و متاسفانه این آمار در استان آذربایجان شرقی ۹ دقیقه و ۵۶ ثانیه است که جای بسی تأسف دارد.

به گزارش آیرال خبر، صد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تبریز با شرکت تمام اعضای شورا برگزار شد که در ابتدای آن نیز جمعی از کارمندان و کارگران سازمان فرهنگی اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز در اعتراض به تعویق حقوق و بیمه در صحن علنی شورا حاضر شدند.

کسب برترین رتبه فوتسال توسط دانش آموزان

جعفر پاشایی با حضور در این جلسه با شاره به مشکلات مدارس در تبریز گفت: رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز برای همکاری با مدارس قابل تقدیر است و این مسئله میان آموزش و استان‌های دیگر زبانزد شده است.

وی همچنین به آموزش‌های شهروندی در مدارس اشاره کرد و عنوان کرد: ابتکار شهرداری تبریز در ارائه آموزش‌های شهروندی در بستر مدارس اقدام مهمی بود که امروز به عنوان پایلوت در کشور اجرا می‌شود و شهرداری‌های مختلف کشور به دنبال اجرای این کار هستند.

پاشایی همچنین با قدردانی از اقدام شورای شهر تبریز و شهرداری در خصوص اجرای طرح ورزش در مدرسه خاطر نشان کرد: با همکاری شهرداری برخی از مدارس کم برخوردار و فاقد امکانتات، توانستند در عرصه ورزش پیشرو شوند و این باعث افتخار است که ما توانسته ایم بهترین جوایز فوتسال دانش آموزی را کسب نمائیم.

در ادامه فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی شورا به وضعیت نامناسب مدارس اشاره کرد و گفت: وضعیت نامناسب برخی مدارس از لحاظ امکانات متوجه کم کاری معلمان و مدیران مدارس نیست؛ کمبود امکانات در مدارس مناطق محروم باید بررسی شود.

سرانه مطالعه استان تأسف بار است

دستور جلسه دیگر شورای شهر تبریز به مناسبت روز فرهنگ عمومی بود که محمد محمدپور، با تقدیر از تلاش‌های شهرداری و شورای شهر در خصوص توسعه فرهنگ شهری اظهار داشت: تصمیمات، تلاش‌ها و مصوبات شهرداری و شورای شهر در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگ عمومی قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر تصمیمات اعضای شورای فرهنگ عمومی استان در خصوصو توسعه فرهنگ عمومی، بیان داشت:شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی متشکل از  امام جمعه تبریز به عنوان ریاست شورا، آقای پور محمدی(استاندار) به عنوان نایب رئیس و عضویت شخصیت های برجسته شهر و استان از جمله شهردار و رئیس شورا و دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ تشکیل گردیده و تاکنون ۷۷ جلسه برگزار کرده که اغلب این جلسات طی دو، سه سال اخیر بوده است.

دچارشعارزدگی شده‌ایم

این متولی فرهنگی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: فرهنگ عمومی زیربنا و اساس توسعه یک جامعه است اما اخیرا دچارشعارزدگی شده ایم و در عمل چیزی برای اجرا نداریم. فرهنگ باید در آحاد مردم و به ویژه در بین مدیران به یک باور عمومی تبدیل شود.

محمدپور در بخش دیگر از سخنان خود به آمار سرانه مطالعه اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، سرانه مطالعه جمعیت باسواد بالای ۱۵ سال در کشور، ۱۵ دقیقه است و متاسفانه این آمار در استان آذربایجان شرقی ۹ دقیقه و ۵۶ ثانیه است که جای بسی تأسف دارد و اگر توسعه توجهی به فرهنگ نشود آب در هاونگ کوبیدن است.

وی در ادامه گفت: هدف من از ارائه این آمار دقیق، افزایش حساسیت مدیران و مسئولان و مردم است تا همه برای بهبود و افزایش سرانه مطالعه تلاش کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با تبیین سرانه مطالعه با میزان بی‌سوادی و مسائل روزه جامعه، اذعان داشت: جریان توسعه، وفاق اجتماعی، باور به توسعه، توجه به تولید نه مال اندوزی، انسجام ملی، امنیت اجتماعی و امنیت ملی همگی با سرانه مطالعه نسبت دارند.

وی ادامه داد: کشوری مانند ترکیه 50 دقیقه سرانه مطالعه هر فرد را داراست. در کشور ما به سلامت جسمی مردم توجه می‌شود ولی به سلامت روحی و ارتقای فرهنگی توجهی نداریم. همچنین بودجه فرهنگی استان مطلقا رویکرد فرهنگی ندارد.

میزان سواد و سرانه مطالعه باهم در ارتباطند

مسعودی ریحان، عضو شورای شهر در واکنش به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: میزان سواد و سرانه مطالعه کاملا باهم در ارتباط هستند. استان ما در ارتباط با بی‌سوادی، در رتبه 23 قرار داد و این امر در سرانه مطالعه نیز دخیل می‌باشد.

وی ادامه داد: شورای شهر تصمیم گرفته در مجتمع‌های مسکونی و سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی شهر کتابخانه سیار دایر کند. باید پرسید وزارت ارشاد چه اقدامی در جهت افزایش سرانه مطالعه انجام داده است؟ آیا کتاب در دسترس مردم بوده و نخوانده اند؟

شهردار:فرهنگ مهم تر از عمران و کالبد شهر است

شهردار تبریز نیز در ادامه سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به وضعیت فرهنگ عمومی بیان داشت: بنده هرچند یک فرد عمرانی هستم اما فرهنگ را مهم تر از عمران و کالبد شهر می‌دانم.

وی در ادامه با اهمیت فرهنگ تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم بسیاری از هزینه‌های مدیریت شهری کاهش پیدا می‌کند.

شهین‌باهر همچنین با اشاره به تدوین کتاب های آموزش شهروندی بیان داشت: این کتاب‌ها سال گذشته در ٨١ مدرسه آموزش داده شد و امسال در تمام مدارس آموزش داده خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تفاهم نامه شهرداری و آموزش و پرورش برای ورزش مدارس اشاره کرد و افزود: این اقدام مصداق کامل ایجاد عدالت در بین مدارس و مناطق شهر است و در این راستا با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی گذرگاه های فرهنگی در شهر تبریز به زودی ایجاد می‌شود.

اندیش:نامگذاری سال 99 بعنوان سال فضای سبز

در پایان دستور جلسات، سونیا اندیش، با ارائه لایحه دو فوریتی در خصوص نامگذاری سال ۹۹، سال فضای سبز تبریز بیان داشت: بافت شهری باعث اسیب زیست محیطی شده و کیفیت محیط انسانی را کاهش داده است.

وی گفت: توسعه فضا های شهر تبریز در اولویت برنامه های توسعه شهری قرار گیرد و با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین، رشد فیزیکی شهرها، توسعه صنعتی وگسترش حمل و نقل درون شهری که باعث ایجاد انواع آلودگی های زیست محیطی، تحدید فضاهای سبز شهری، کاهش سرانه فضای سبز و به تبع آن افت یکی از شاخص های مهم کیفیت محیط زندگی انسانی در کلانشهرها و بویژه کهن شهر تبریز در دهه های اخیر شده است، ضروری دیدیم که بحث توجه به فضای سبز شهر تبریز را در سال آتی به صورت ویژه تر مورد توجه قرار دهیم.

بهشتی: اولویت قطار شهری از نام گذاری سال بیشتر است

بهشتی با مخالفت با فوریت لایحه اظهار داشت: ما برنامه پنج ساله و چشم اندازی تصویب کردیم  و اولویت های  مهمتر از نام گذاری سال داریم. من مخالف فضای سبز و نام گذاری آن نیستم ولی به نظرم قطار شهری ارجح تر و مهمتر از نام گذاری سال به عنوان فضای سبز است

عبد الله تقی پور نیز در موافقط با این لایحه گفت: با نامگذاری سال ۹۹ آحاد مردم و مسئولین را متوحه فضای سبز کنیم چرا که فقر فضای سبز در تبریز مشهود است و این اقدام ارزنده در ارج‌گذاری به نیاز واقعی شهروندان تبریز است.

وی افزود: در ارتباط با تملک، باغات مورد تهدید افراد سود جو هستند؛ تاکید داریم که دیدگاه‌ها را از حوزه خودرو محوری به انسان محوری منعطف کنیم.

در نهایت این مصوبه با اکثریت آرای اعضای شورای شهر تبریز تصویب گردید.

دستور جلسه بعدی لایحه دو فوریتی دیگر  در خصوص تجدید تمدید قرارداد یک ماهه همشهری با شهرداری در خصوص تعین و تکلیف حقوق کارگران بود که اعتراض اکثریت شورا را بر انگیخت. محرم محمد زاده با اعتراض به لایحه همشهری بیان داشت: همشهری با توجه به تخلفات و باز شدن پرونده، به طور قانونی، رسمیت ندارد ، برخی‌ها با اینکه میزان تخلف همشهری را می‌دانند اما باز هم نمی‌خواهند این پرونده را تمام کنند.

وی گفت: حقوق کارگران و کارمندان باید پرداخت گردد ولو از جیب شهرداری تبریز، به هر نحوی شده باید این حساب و کتاب‌ها تسویه شود.

علی آجودان زاده نیز در ادامه گفت: پرونده تخلف همشهری برای همگان مشهود است، اعضای همشهری سه هزار نفر هستند که همه قبول کردند به شرط اینکه با شهرداری قرارداد مستقیم ببندند این حقوق یک ماهه را با تاخیر بگیرند.

این لایحه دو فوریتی نیز مقرر شد با بررسی وضعیت در جلسات آتی بررسی شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.