پری ناز مهاجرانی /وقتی به تاریخ تحولات ایران میاندیشیم شاهد اتفاقات آزادی خواهانه جنبش دانشجویی در مقاطع مختلف هستیم. اما در میان همه این وقایع ۱۶ آذر جایگاهی ویژه و به یاد ماندنی در در طول این تاریخ جنبش ها و تحولات دارد
در این روز یاد و نام شهدای مظلوم ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که پرچم داران نخستین فریادها و اعتراض ها و قیام های دانشجویی علیه بی تدبیری، ظلم و بی عدالتی وبی مهری بودند را متذکرمیشویم.

در این روز نه تنها باید با صدایی بلندتر از حقوق دانشجو دفاع کرد، بلکه باید از حقوق پایمال شده در جامعه نیز سخن گفت و دفاع کرد.
دانشجو بایدتبعیض های ناروا در جامعه و دانشگاه رافریادبزند.بایدقانون اساسی وحقوق مندرج درآن را فریاد بزند.
از گسترش مدارس غیر انتفاعی، موسسات آموزشی، کلاسهای خصوصی و ده ها کالای آموزشی که به شکل نابرابر رقابت تحصیلی ایجاد می کنند، سخن بگوید. از فشار هزینه های سنگین آموزشی که کمر طبقه محروم جامعه را خم کرده، سخن بگوید. از آموزش کم کیفیت، وبی سوادی دانشجویان بگوید.
باید به همه فهماند وفریادبزندکه دانشجو وابسته به هیچ جناح های سیاسی نیست.بلکه انقلابی وولایت مداراست. صدای دانشجو صدای حق طلبی، عدالتخواهی و آزادی خواهی است. باید بدانیم تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی، تقویت نگاه انتقادی، مستقل از نگاه ابزاری و تاسی ازفرموده مقام معظم رهبری وراه اندازی کرسی گفتگو آزاد اندیشی میباشد.
باید تلاش کردنقد و آرمانگرایی جزء جداناپذیر روح جنبش دانشجویی باشد. فعالان دانشجویی باید مسیر نقادی و عدم وابستگی به گروههای سیاسی و قدرت را در پیش بگیرند. زیرا وظیفه اصلی جنبش دانشجویی پیش قراولی در پیگیری مطالبات مردمی است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مظهر شهامت و سرعت عمل ملت ایران دانشجویان بودند دانشجویانی که خط امام را قبول داشت و به آن مومن بود.
امروز جنبش دانشجویی جدا از پرداختن به موضوعات درون گفتمانی باید در مسائل بین اللملی نیز فعال باشد و جهت حفظ انقلاب و جلوگیری از نفوذ دشمن جریان جنبش دانشجویی محور مقاومت را نیز پایه ریزی کند که از این طریق به فهم مشترک در جهت مبارزه با استکبار جهانی برسند .
با نزدیک شدن به اتتخابات مجلس شورای اسلامی نقش و جایگاه جنبش دانشجویی در روشنگری و آگاهی بخشی به مردم بسیار پر رنگ خواهد بود تا مجلس انقلابی جهت حل مشکلات و برون رفت از وضعیت و مشکلات فعلی راهی بیابد و خواسته به حق مردم جامه عمل بپوشاند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.