سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز:

شهرداری تبریز، پیشگام در موزه داری

توسطسردبیر

بهمن 8 1398

موزه

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: شهرداری تبریز در امر موزه داری یکی از شهرداری‌های پیشگام بوده و سعی دارد این کار را به بهترین شکل انجام دهد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، رضا خلیلی در جلسه تشریح سناریو نویسی موزه های شهرداری تبریز و موزه های خصوصی یادآور شد: شهر تبریز از لحاظ تعدد موزه بعد از تهران در رتبه دوم قرار گرفته است و این اماکن فرهنگی به عنوان سرمایه های معنوی شهرها محسوب می شوند.

او افزود: موزه ها باید برای افزایش جذابیت و جذب مخاطب بسته‌های فرهنگی تعریف کنند و در طول سال با برگزاری برنامه‌های مختلف در دعوت مخاطبان نقش ایفا کنند.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز همچنین با اشاره به فعالیت مستمر موزه‌های زیر مجموعه شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: موزه شهر و موزه استاد شهریار به ترتیب با عناوین بیشترین آمار بازدید و شاخصه های آموزشی در سال های گذشته حائز رتبه‌های برتر از طرف ایکوم(شورای بین المللی موزه ها) شده اند و سازمان توسعه گردشگری همه تلاش خود را می کند تا موزه های شهرداری در شاخصه های دیگر رتبه کسب کند.

اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی سناریونویسی در محل سالن جلسات شهرداری تبریز برگزار شد و این برنامه در جلسات آتی به صورت وورکشاپ ادامه خواهد داشت.

Image result for ‫علیرضا قوچی میراث فرهنگی‬‎

موزه‌های آذربایجان‌شرقی استانداردسازی می‌شود

در این بین معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: موزه‌های این استان استانداردسازی شده و در این مسیر گام‌های ارزشمندی برداشته می‌شود.

علیرضا قوچی افزود: هرچند این استان تعداد زیادی موزه دارد، اما این به‌ تنهایی کافی نیست و موزه‌داران باید در راستای استانداردسازی موزه‌ها تلاش کنند که یکی از اقدامات مؤثر در این مسیر برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی تشریح سناریو موزه‌ها است.

او اظهار داشت: موزه‌ها با توجه به پیوندی که بین گذشته و آینده ایجاد می‌ کنند، بسیار قابل‌توجه هستند و گواهی بر تمدن و تاریخ جوامع مختلف است که از این‌ رو برای اداره کل میراث فرهنگی نیز بسیار ارزشمند بوده و جزو اولویت ها است.

قوچی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن اموال منقول موزه‌ها باید در گام بعدی در دستور کار موزه‌های خصوصی و غیر وابسته قرار گیرد، گفت: از  موزه‌داران می‌خواهیم اموال منقول شاخص خود را که دارای قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی هستند به معاونت میراث فرهنگی استان معرفی کنند تا بررسی‌ها و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

او یادآوری کرد: آذربایجان شرقی از لحاظ تعدد موزه‌های خصوصیِ تخصصی جایگاه خوبی در کشور دارد و شهرداری تبریز نیز در امر موزه‌داری فعالیت بسیار چشمگیری دارد.

رئیس امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، گفت: تدوین سناریو مبتنی بر اصول موزه‌داری تأثیر تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یک پروژه موزه‌ای و استانداردسازی موزه‌ها دارد.

مهدی بزاز دست فروش به موضوع رویداد محوری در موزه‌ها اشاره کرد و افزود: رویداد محور نمودن موزه‌ها نقش مهمی در پویایی آن‌ها دارد و موجب ایجاد ارتباط مستمر موزه با مخاطب می‌شود و لازمه آن برخورداری موزه از یک سناریو مطلوب مبتنی بر مطالعات تخصصی درزمینه موضوع فعالیت موزه است.

به گفته او مجموعه‌هایی مانند موزه مشروطه، خانه موزه شیخ محمد خیابانی و خانه سفال الگوهای مناسبی در این زمینه محسوب می‌شوند و موزه‌های ما باید به این امر بیشتر بپردازند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.