به گزارش آیرال خبر، محمدرضا پورمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به افتتاح ۱۳۶۵ طرح در دهه فجر امسال با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان، اظهار داشت: در سفر اول و دوم امسال ریاست جمهوری هم نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده است و روند سرمایه گذاری و افتتاح همچنان تداوم دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های من، توسعه دیپلماسی در تبریز است افزود: یک تعریف از دیپلماسی، حضور کنسولگری ها است ولی تعریف دیگر، توسعه مراودات ورزشی، فرهنگی و ترانزیتی است. استان ما پل ارتباطی آسیا به اروپا بود و از جایگاه واقعی خود فاصله زیادی داریم، ضمن اینکه در ارتباطات اوراسیا باید تبریز نقش آفرین باشد و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

استاندار آذربایجان‌شرقی از افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات استان علی رغم تشدید تحریم ها خبر داد و گفت: در ده ماهه نخست امسال ۲٫۵ میلیارد دلار از استان صادرات داشتیم که تا پایان سال به ۳ میلیارد دلار می رسد.

وی با تاکید بر اینکه استان ما پاک ترین و امن ترین استان کشور است، خاطر نشان کرد: در همین وانفسای تحریم ها از ۱۸ کشور در استان ما سرمایه گذار داریم و تلاش می کنیم زمینه توسعه فعالیت واحدهای تولیدی را بهبود بخشیم، آذربایجان شرقی رتبه دوم افتتاح واحدهای جدید و رتبه اول افتتاح واحدهای توسعه ای را دارد که این نشان از بهبود شرایط در استان و بهبود زمینه های سرمایه گذاری است.

پورمحمدی ادامه داد: در حوزه معدن، از نظر صدور پروانه بهره برداری رشد خوبی نداشتیم ولی دو کار مهم در معدن اتفاق افتاده که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. یکی موضوع، آغاز به کار عملیات اجرایی واحد ذوب و مس کاتدی در مس سونگون است که تا سه چهار سال آینده راه اندازی می شود و شهرک تخصصی مس و صنایع پایین دستی، با راه اندازی آنها رونق می گیرد. اولویت دوم معدنی ما، تولید آلومینا از نفلین سینیت است که ۵ میلیارد تن ذخیره آلومینا داریم و امیدواریم شهرک آلومینیوم و صنایع پایین دستی تحول جدی در استان ایجاد کند.

وی با رد خام فروشی در استان، گفت: فقط در کنسانتره مس خام فروشی داشتیم که با تکمیل پروژه های صنعت مس، این موضوع حل می شود ولی در بقیه فرآوری شده و به فروش می رسد، ضمن اینکه در صنایع تبدیلی کشاورزی هم وضع خوبی داریم. حتی برای طلا هم به دنبال افزایش ارزش افزوده و فرآوری آن هستیم تا معادن ما اشتغال و ارزش افزوده را در استان داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی از افتتاح خط انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز در هفته آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: با افتتاح این خط، میزان تولید و اشتغال صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

عالی ترین مقام اجرایی استان آذربایجان شرقی، در ادامه، با بیان اینکه سال گذشته سال پرفراز و نشیبی برای استان بود که تمامی بلایای آسمانی و زمینی را تجربه کردیم! ابراز داشت: الحمدلله در سایه عنایات الهی و عملکرد خوب مدیریت بحران همه اینها را با سلامت پشت سر گذاشتیم و در زلزله هم عملکرد خوبی داشتیم.

وی در مورد تاخیر افتتاح اتوبان تبریز-سهند هم توضیح داد و گفت: ما بر اساس تعهدات پیمانکار وعده زمان افتتاح را می دهیم و وقتی به وعده عمل نمی کنند، متهم به دروغگویی می شویم. بر اساس آخرین عملکرد و وعده پیمانکار هم اتوبان تبریز-سهند از اسفندماه زیر بار ترافیکی می رود که روشنایی و نیوجرسی به تدریج نصب خواهد شد.

نماینده عالی دولت در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه این اتوبان یک پروژه مشارکتی است که ۴۰ درصد سهم دولت و ۶۰ درصد آورده بخش خصوصی است که تا پایان سال این اتوبان به سهند می رسد. لذا تلاش می کنیم عبور خودروها آغاز شود و قبل از آن، دسترسی به شهرک اندیشه و شهرک صنعتی فناوری باز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتصاب مدیران غیربومی، شایسته سالاری را با اولویت بومی مورد تاکید قرار داد و گفت: بومی بودن اگر پررنگ شود، سایر ویژگی ها ممکن است تحت الشعاع قرار گیرد. نظر من این است که در عین توجه به شایستگی ها، در شرایط مساوی، بومی بودن و استانی بودن در اولویت است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، در ادامه با تاکید بر اینکه بر عهد خود برای آموزش زبان مادری در مدارس استان وفا کردیم تصریح کرد: در ۸ مدرسه به صورت آزمایشی تدریس زبان مادری آغاز شده و محتوای درسی در حال تدوین است به طوری که وزیر آموزش و پرورش هم در سفر به تبریز مورد تایید قرار داد و خواستار ارائه محتوا برای الگوگیری سایر استانها شد.

پورمحمدی، در مورد موضوعات زیست محیطی هم واکنش نشان داد و گفت: معدن طلای اندریان و کاوه سودا ادعاهایی مطرح بود و بر اساس گزارشات محیط زیست آلودگی اثبات شده ای نداریم.صنعتی نداریم که بدون تاثیر و تأثر زیست محیطی نباشد ولی آلایندگی نگران کننده نداریم و گروه های پایش در حال ارزیابی هستند.

وی مهمترین چالش استان را نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت های مدیران، به ویژه آذربایجان‌شرقی دانست و گفت: استاندار نماینده عالی دولت است و باید اختیارات مقیاس استانی رئیس جمهور را داشته باشد در حالی که تهران برای همه استان ها تصمیم می گیرد و این مطلوب نیست. چالش دیگر هم بن بست بودن این استان است. مزیت موقعیت جغرافیایی استان ما در بین مزیت های دیگر مغفول مانده است چراکه در مسیر ترانزیت شرق به غرب قرار داریم و باید نقش ایفا کنیم تا آذربایجان شرقی را از بن بست خارج کنیم و از جاده و ریل برای ایفای نقش اقتصادی استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: امروز باید جدی ترین پروژه استان، آزادراه تبریز-بازرگان باشد که تقریبا ۲۵۰ کیلومتر بوده و ۱۳۰ کیلومترآن در استان ماست و قطعه اول در دست اجراست، لذا اگر این آزادراه را به اتمام برسانیم، استان ما از بن بست خارج خواهد شد.

وی در مورد سرمایه گذاری های مهم جدید هم توضیح داد و گفت: می خواهیم صنعت تولید لوکوموتیو را راه اندازی کنیم که به شدت در کشور نیاز داریم. ۹۰۰ لوکوموتیو در کشور داری که ۴۰۰ مورد فعال است و اغلب آن فرسوده است، لذا یک سرمایه گذار پیدا شده و می خواهد با اتریش، آلمان و چین مشترکا برای تولید لوگوموتیو و واگن در تبریز اقدام کند که حرکت بزرگی برای بهبود صنعت ریلی کشور خواهد بود.