آیرال خبر- چین و ایتالیا و احتمالا (کشورهایی که به زودی درگیر کرونا ویروس می‌شوند) بعد از مشاهده اولین بیمارها، دستور قرنطینه برخی شهرها  را صادر کردند. در ایران اما بعد از گذشت چند روز از گسترش کرونا در سطح کشور هنوز خبری از قرنطینه و تعطیل کردن شهرها نیست.

Image result for کروناجناب نمکی وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه چرا شهر قم را قرنطینه نکردید گفته است:« برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش‌هایی که ارایه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند.»

آقای وزیر بهداشت، نویسنده این متن تخصصی در علم پزشکی ندارد اما بنا بر اساس آنچه خوانده و شنیده می‌داند که ویروس کرونا به سرعت قابل انتقال است و یک مبتلا می‌تواند چندین نفر دیگر را گرفتار کند.

Image result for کرونا

در این یک مورد با ان‌شالله،ان‌شالله گفتن کار درست نمی‌شود. باید کمی جدی‌تر بود. بارها گفته و نوشته‌ایم لازم نیست شما چرخ را اختراع کنید. کشور چین به صورت گسترده درگیر کرونا شده است. اولین کار آنها قرنطینه شهر ووهان بود. شهری که کرونا اولین بار آنجا به جان مردم افتاد.

کرونا در ایران هم از قم شروع شد. در همان ساعت‌های اعلام مرگ دو نفر بر اثر کرونا، برخی از اهالی قم از شهر خارج و به تهران و دیگر شهرها آمدند. هنوز هم این مهاجرت در حال انجام است. حق هم دارند، می‌ترسند و بهترین راه را فرار از شهری می‌دانند که درگیر ویروس کرونا شده است.

همان زمانی که وزیر بهداشت در حال توصیه مردم به قرنطینه خانگی است، برخی از اهالی پایتخت بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها راهی شمال شدند تا آنجا هم از هوا لذت ببرند هم جوجه بزنند و هم به خیال خودشان از شر کرونا خلاص شده باشند.

وقتی شما شهر را تعطیل و قرنطینه نمی‌کنید، برخی‌ها به اجبار مجبور هستند به محل کار خود بروند. همین آمد و شد‌ها، به کرونا کمک می‌کند تا افراد بیشتری را درگیر خود کند.

به خدا که با قرنطینه کردن یک شهر هیچ کس به شما برچسب بی‌مسئولیتی یا ناتوانی نمی‌زند. در خانه ماندن و بیرون نرفتن کمک بسیاری به کنترل کرونا می‌کند. پس لطفا دست دست نکنید و فرمان قرنطینه قم به عنوان اولین شهری در ایران که درگیر این بیماری شده است را صادر کنید.

همین الان  در همین پایتخت در قهوه‌ خانه‌ها  مردم در حال دست به دست کردن شلنگ‌های قلیان هستند. فکر می‌کنم قهوه‌خانه‌ها به شدت می‌توانند محلی برای انتقال کرونا باشند.

برای یک هفته مردم از خانه خارج نشوند به سرکار نروند و رفت‌وآمدها محدود شود تا تاثیر آن را در کنترل کرونا ببینم. برخی از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند. باید کاری کرد تا همه خود را در برابر دیگران و این بیماری مسئول بدانند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.