شهرداری تبریز چند سال است علاوه بر سیاست‌های قبلی خود در زمینه حمایت از ورزش قهرمانی، در راستای نهادینه کردن ورزش همگانی به ایجاد امکانات و فضاهای ورزشی در محلات روی آورده است.

به گزارش آیرال خبر، طبق نظرات جامعه‌شناسان، ورزش و شرکت کردن در ورزش‌های جمعی علاوه بر سلامتی جسم و تاثیرات چشم‌گیر آن در این زمینه بر بعد اجتماعی و فرهنگی افراد تاثیر مستقیم دارد.

از دیدگاه جامعه‌شناسان، بشر طبیعتا موجودی اجتماعی است که می‌خواهد با دیگران رابطه برقرار کند و دیگران هم به طور متقابل با او ارتباط داشته باشند. این غریزه اجتماعی را می‌توان از طریق ورزش برآورده ساخت. تأثیر ورزش علاوه بر کاهش اضطراب، کاهش افسردگی و بیماری‌های حاد جسمانی، می‌توان در زمینه نیل به ارزش‌های اجتماعی دیگری همچون کارگروهی، وفاداری و روحیه ورزشکاری توفیق یافت. محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل‌گیری روحیات است و محیط ورزشی مناسب باعث می‌شود تا شهروندان از این طریق با افراد ارتباط برقرار کرده و همچنین در زندگی روزانه خویش با افراد مختلف سازگاری بهتری حاصل کنند.

در عصر پرهیاهوی قرن صنعتی و ماشینی که همه افراد غرق در مشغله‌های روزمره زندگی هستند. برای حضور در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، در دسترس بودن سالن‌ها و فضاهای مناسب ورزشی می‌تواند انگیزه برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان در چنین مکان‌هایی باشد. چراکه اکثر شهروندان به دلیل عدم دسترسی زودهنگام به چنین اماکنی، قید ورزش را می‌زنند و روز به روز برای شرکت در ورزش تنبل و تنبل‌تر می‌شوند که این امر می‌تواند علاوه بر مضرات سلامت جسمانی، عوارض زیانباری برای اجتماع داشته باشد.

شهرداری تبریز با واقف بودن به این امر در زمینه ورزش قهرمانی و بخصوص نهادینه کردن ورزش همگانی گام‌های مهم و اثرگذاری طی چند سال برداشته است.

اماکن ورزشی شهرداری تبریز در سطح شهر

ایجاد فضاهای ورزشی در پارک کلانترباغی  منطقه نگین پارک، تفرجگاه عباس میرزا، پارک کودک کوی دادگستری، پارک ملامحمد فضولی، پارک سجادیه، منطقه حکم‌آباد، پارک آناخاتون، پارک خاوران، پارک ستارخان، سالن ورزشی مجزا در وادی رحمت، مجموعه ورزشی چند منظوره گلکار، زمین چمن کجوار، حکم‌آباد، احمدآباد و عون بن علی (کوی بهشتی) و همچنین احداث استخر ستارخان از اهم امکانات تازه تاسیس شهرداری در حوزه ورزش در سطح شهر تبریز است.

شهرداری تبریز علاوه بر اماکن فوق، بیش از ۹۰ مورد مکان ورزشی در گستره مناطق دهگانه شهر دارد که از اهم این اماکن می‌توان به سالن چند منظوره شمس، زمین والیبال پارک افسران، زمین چمن مصنوعی پارک افسران، زمین فوتسال پارک افسران، زمین چمن مصنوعی ولی امر، زمین چمن مصنوعی توانیر و پیست دوچرخه‌سواری در منطقه ۱، مجموعه ورزشی پارک فدک، زمین اسکیت پارک پلیس، مجموعه ورزشی چند منظوره شمیم پایداری، زمین تنیس روی میز، زمین چمن مصنوعی تلاش، مسیر دوچرخه‌سواری جاده ائل‌گلی، مسیر دوچرخه‌سواری کوی دادگستری، زمین چمن مصنوعی شهید پاشایی، زمین والیبال ساحلی ائل‌گلی، پیست اسکیت ائل‌گلی، پینت بال، جاده تندرستی و زمین چمن طبیعی چاوان سازمان پارک‌ها در منطقه ۲، سالن چند منظوره مشروطه، زمین چمن مصنوعی مشروطه ۱ و ۲، زمین تنیس، سالن چند منظوره سفیر امید، جاده تندرستی، سالن چند منظوره شقایق لاله‌باغی، چمن مصنوعی بیمارستان سینا و چمن مصنوعی کارگاه امانی در منطقه ۳، زمین چمن مصنوعی شهید توانا، زمین چمن مصنوعی فوتسال، سالن چند منظوره توانا، سالن بدنسازی شهید توانا، سالن چندمنظوره آنا، سالن چند منظوره بهار، استخر، زمین چمن مصنوعی آذربایجان، ورزشگاه پنج هزارنفری الغدیر، مجموعه ورزشی چند منظوره شهید فرزانه، سالن ورزش‌های باستانی الغدیر، سالن ورزشی آتش نشانی (یکه دکان)، زمین چمن مصنوعی امیرکبیر، زمین چمن مصنوعی پاسداران، مجموعه ورزشی باغ گلستان، زمین چمن مصنوعی پارک بعثت، استخر آتش‌نشانی در منطقه ۴، پیست اسکیت باغمیشه، زمین چمن مصنوعی باغمیشه، زمین چمن مصنوعی شهید فهمیده، مسیر دوچرخه‌سواری شهید فهمیده، جاده تندرستی شهید فهمیده، مجموعه ورزشی باغمیشه، مجموعه ورزشی بانوی مهر شهرک باغمیشه در منطقه ۵، مجموعه ورزشی چندمنظوره طوبی (ویژه بانوان)، ایستگاه تندرستی طوبی (ویژه بانوان)، ایستگاه تندرستی پارک صنعت قراملک، زمین چمن مصنوعی پارک صنعت قراملک، زمین فوتبال و والیبال ساحلی پارک صنعت قراملک، مجموعه ورزشی شهدای خطیب، زورخانه شهدای خطیب در منطقه ۶، زمین چمن مصنوعی لاله ۱ و ۲، مجموعه ورزشی چندمنظوره المهدی، زمین چمن مصنوعی اندیشه شهید چمران در منطقه ۷ و زمین چمن مصنوعی شقایق، مجموعه ورزشی چندمنظوره قائم مقام، میدان تیراندازی با کمان، زمین چمن مصنوعی انقلاب، زمین چمن مصنوعی ارم ۱ و ۲، پیست دوچرخه‌سواری ارم، مجموعه ورزشی چندمنظوره ارم و زمین چمن مصنوعی در منطقه ۱۰ اشاره کرد.

 

ایجاد ایستگاه‌های صبح و ورزش

علاوه بر ایجاد فضاهای ورزشی، شهرداری تبریز در راستای ایجاد نشاط، شادابی و سلامت شهروندان، برنامه‌های ورزش همگانی از جمله افزایش ایستگاه‌های طرح “صبح و ورزش” را همواره م نظر قرار داده است. در سال‌های گذشته، طرح صبح و ورزش زیرنظر شهرداری تبریز و با همراهی شهروندان به صورت گسترده و منظم در سطح شهر اجرا شده و شهروندان زیادی در قالب این طرح به انجام ورزش‌های همگانی به خصوص ورزش‌های صبحگاهی پرداخته‌اند.

این طرح از سال ۱۳۹۷ آغاز شد که البته از اواخر سال ۱۳۹۸ در مواقع تشدید شیوع کرونا به صورت موقت تعطیل شد.

شهرداری تبریز در فاز نخست، طرح صبح و ورزش را در ۱۰ پارک از مناطق مختلف شهر آغاز کرده است و خوشبختانه شهروندان تبریزی از اجرای این طرح استقبال کرده‌اند و بر همین اساس شهرداری تبریز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌کند تا رفته‌ رفته تعداد ایستگاه‌های فعال طرح “صبح و ورزش”  را به ۴۰ پارک افزایش دهد.

این طرح سرآغازی برای توسعه ورزش در پارک‌ها است تا شهرداری تبریز فضایی فراهم کند که شهروندان در کم‌ترین زمان بتوانند از امکانات و مربیان ورزشی بهره ببرند.

تعبیه ست‌های ورزشی در سطح شهر

تعبیه ست‌های ورزشی در فضاهای سبز و پارک‌های سطح شهر یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری تبریز در راستای نهادینه کردن ورزش همگانی بوده است. این ست‌ها در اکثرا مناطق شهر تبریز به وفور در دسترس و قابل استفاده است.

 

حمایت شهرداری تبریز از ورزش قهرمانی

علاوه بر فعالیت شهرداری تبریز در حوزه ورزش همگانی، این ارگان از ورزش قهرمانی نیز غافل نمانده است. حمایت از ورزشکاران قهرمان و مدال‌آور در راستای رویکرد حمایتی مدیریت شهری تبریز از ورزش قهرمانی و به منظور افزایش نشاط اجتماعی در جامعه، چشم‌انداز حمایتی شهرداری تبریز از ورزش و ورزشکاران است که دستورالعمل مربوط پس از اخذ نظرات صاحب‌نظران ورزشی و بررسی و تایید در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، در صحن شورای اسلامی شهر طرح و تصویب و با ابلاغیه شهردار تبریز اجرایی شد.

بر اساس این دستورالعمل حمایت از مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی در چارچوب و بستر قانونی قرار گرفته و کمک‌های مالی به منظور افزایش انگیزه در آنان یکسان‌سازی می‌شود.

در اجرای این دستورالعمل به کسب مقام اول در بازی های المپیک ۳۰۰ میلیون تومان، مقام دوم ۲۰۰ میلیون تومان، مقام سوم ۱۵۰ میلیون تومان و کسب سهمیه حضور در این رقابت‌ها ۸۰ میلیون تومان پاداش پرداخت می‌شود.

در این دستورالعمل همچنین میزان مبلغ اعطایی به مدال‌آوران، مربیان و داوران در رشته‌های انفرادی و تیمی و رتبه‌های کسب شده بسته به نوع و سطح مسابقات متغیر و مشخص شده و حضور و کسب عنوان در بازی‌های المپیک، پارالمپیک، بازی‌های آسیایی، بازی‌های پاراآسیایی، المپیک ناشنوایان، مسابقات جهانی، مسابقات آسیایی و کوهنوردان صعودکننده به قلل مرتفع مبنای اهدای این جوایز است.

حمایت از ورزش بانوان و تشویق آنان به حضور در عرصه ورزش قهرمانی، میزان کمک و دفعات آن کمک به هر فرد در یک سال، میزان جوایز ورزش‌های تیمی و مربیان پایه و اصلی قهرمانان مدال‌آور و نیز حمایت از هیئت‌های ورزشی برای برگزاری آزمون‌های داوری از دیگر مفاد دستورالعمل حمایت از قهرمانان ورزشی تبریز است. همچنین به دنبال تصویب این دستورالعمل، دبیرخانه حمایت از نام‌آوران و قهرمانان ورزشی تبریز تاسیس شد.

راه‌اندازی نخستین موزه فوتبال کشور در تبریز

از اقدامات ماندگار شهرداری در حوزه حفظ تاریخچه ورزشی شهر تبریز، تاسیس موزه فوتبال آذربایجان بود که متشکل از آثار و تصاویر یک قرن گذشته فوتبال شامل تندیس، اسناد و تصاویر تاریخی، وسایل و لوازم فوتبال، معرفی باشگاه‌های قدیمی و تصاویر بزرگان فوتبال تبریز از سال ۱۲۹۶ تاکنون است. در مرداد ۱۳۹۹ پروانه فعالیت رسمی این موزه از سوی اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی، تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.