یادداشت مدیرمسوول

پری نازمهاجرانی اسبلی
مددکار وآسیب شناس اجتماعی دانش آموخته فلسفه وکلام اسلامی

مشارکت سیاسی زنان وتوسعه سیاسی
(اصحاب رسانه در قبال زنان مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.)

توسعه یک فراگرد جامع با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. توسعه سیاسی بیش از دیگر مفاهیم دارای بار ایدئولوژیکی و قومی است. یکی از ابعاد توسعه سیاسی، مشارکت سیاسی است. زنان ۵۰٪ جمعیت را تشکیل می دهند.
مشارکت زنان در همه فعالیتهای سیاسی یک ضرورت است بنحوی که می توان گفت اگر زنان در حوزه سیاسی، اقلیتی بشمار آیند، دموکراسی ناتمام است.
مشارکت سیاسی برای زنان، نباید تنها یک آرزو، بلکه باید یک وظیفه ی اجتماعی باشد که در صورت عدم عمل به آن خطای بزرگی صورت گرفته است . البته در این میان هم زنان را می توان مقصر دانست و هم جامعه را. زنان را که در انجام وظایف خود در قبال جامعه کوتاهی کرده اند و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده اند، با تمام علم و تخصصی که دارند ، به خود باوری نرسیده اند و نتوانسته اند نقش خود را به درستی ایفا کنند.
مشارکت سیاسی زنان به معنای شرکت زنان در انتخابات و برای رای دادن نیست، بلکه مشارکت به معنای آن است که زنان در تمام نهادهای دموکراتیک نقش تعیین کننده و تصمیم گیرنده داشته باشند. در حالی که هنوز بعضی از وظایف سیاسی و فرهنگی با جنسیت تعیین می شود. مکانیسم های یکسانی مشارکت زنان در زندگی سیاسی، اقتصادی و علمی را تعیین می کند.

وهمچنین جامعه را نیز می توان مقصر دانست که برای این درخواست اجرای این تکلیف را نداشته اند و شرایط را برای انجام وظایف ایشان مهیا نکرده است. نقش و جایگاه زنان و انجام وظیفه ایشان در قبال جامعه در عرصه‎های مختلف اجتماعی و سیاسی از جمله حقوق و تکالیفی است که خداوند برای زنان در جوامع اسلامی معین نموده است .
مشارکت سیاسی زنان لازمه توسعه اجتماعی پایدار در جامعه ما می باشد.
ما باید به ضرورت تقویت مشارکت سیاسی زنان جهت توسعه جامعه تاکید داشته باشیم،

نقش سیاسی زنان از آن‌جا هویدا می‌گردد که هم از شرایط و اوضاع پیرامون اطلاع یابد و در برابر آن احساس مسئولیت نماید و هم در رفع موانع و مشکلات آن در کنار مردان در پی چاره باشند.
اگر ما سیاست را تدبیر امور و درک واقعیت‌های حاکم و زدودن موانع پیشرفت و اصلاح جامعه بدانیم، پس زنان که عضو جامعه‌اند و نیازهای مشترک دارند ناگزیرند تا در پی اصلاح امور مردم تلاش ورزند و مهم‌ترین شاهد بر جواز حضور زنان در جامعه، آیات سوره نمل در باب فرمانروایی ملکه سبا است، زنی که حاکم سرزمین خود بود و جامعه را اداره می‌کرد:
﴿قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً اَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا اَعِزَّةَ اَهْلِهَا اَذِلَّةً وَکَذٰلِکَ یَفْعَلُونَ﴾؛(نمل)

دست یابی به توسعه پایدار به عنوان انتخاب ناگریز کشورها در مسیر توسعه و پیشرفت، بدون حضور و مشارکت فعال زنان در ساحت های مختلف حیات جمعی از جمله عرصه سیاسی حاصل نخواهد شد. بر این مبنا بهبود وضعیت مشارکت زنان برای دستیابی به توسعه سیاسی و اقتصادی لازم و ضروری است.

باید به ضرورت تقویت مشارکت سیاسی زنان جهت توسعه جامعه تاکید داشته باشیم، و ایشان را در این راه تشویق نماییم چون می دانیم هر چه زمان رسیدن آن طولانی تر شود مطمئنا توسعه پایدار آن جامعه به تأخیر و مخاطره خواهد افتاد و جبران آن ناممکن خواهد بود. به همین دلیل زنان به طور یقین می بایستی در فرایند مسائل سیاسی ، اجتماعی مشارکت داشته باشند. 

برای ارتقای نرخ مشارکت سیاسی زنان، اول از همه باید برنامه‌ریزی و استراتژی درستی تدوین شود و حرکت‌ها در حوزه زنان بر اساس این استراتژی‌ها انجام گیرد تا زنان به مطالبات خود دست یابند.
🖊️ اصحاب رسانه هم در قبال زنان مسئولیت سنگینی بر عهده دارند. با توجه به  وظیفه اطلاع‌رسانی رسانه، تلاش برای فرهنگ‌سازی، از بین بردن کلیشه‌های منفی جنسیتی و تغییر عادت‌ها و رفتارهای رأی‌دهی مردم برعهده اصحاب رسانه است.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.