مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری جایزه ادبی استاد عابد ویژه اشعار آیینی در تبریز خبر داد.

جایزه ادبی استاد عابد در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش آیرال خبر، سیدقاسم ناظمی در مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد محمد عابد اظهار داشت: در راستای معرفی و تبیین جایگاه برجسته شعر و ادب آیینی در عرصه کشوری و نکوداشت نام و یاد شاعر شهیر و جواهرکلام اهل بیت عصمت و طهارت (ه)، جایزه ادبی استاد عابد به آفرینشگران اشعار گرانسنگ آیینی اعطا خواهد شد.

وی، ارج نهادن و تجلیل از خالقان آثار ارزشمند بدیع و پیشرو آیینی و شعر مدح و مرثیه در راستای تقویت و ترویج شعر آیینی و حمایت از تولید آثار فاخر در این حوزه را از اهم اهداف جایزه ادبی استاد عابد عنوان کرد.

ناظمی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و ادبی استاد عابد، گفت: استاد محمد عابد  از شاعرانی هستند که در جریان ادبی ایران و به‌خصوص جریان شعر آیینی تاثیرگذار بوده‌اند.

وی افزود: بخش اعظم اشعار استاد عابد در حوزه مدح و مرثیه اهل بیت (ع) بوده و از ویژگی‌های شاخص شعری ایشان سرودن شعر فاخر آیینی است.

ناظمی یادآور شد: استاد عابد با درآمیختن شعر فاخر با شعر آیینی سبک و مکتب جدیدی در این حوزه به وجود آورده است و با مطالعه اشعار ایشان گوهرهای گرانمایه و ارزش‌های ذاتی شعر وی محسوس و مشهود می‌شود.

وی، شخصیت و منش استاد عابد را مثال‌زدنی دانست و تصریح کرد: وی در حوزه شاگردپروری و فرصت دادن به جوانان متبحر بود و امیدواریم با برگزاری جایزه ادبی استاد عابد فرصت‌های بیشتر و بهتری برای جوانان و فعالان شعر آیینی فراهم شود و جریان شعر رثایی رویکرد علمی‌تری داشته باشد.

در مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد عابد از خانواده این استاد شهیر و خانواده زنده یادان حاج فیروز زیرک‌کار، حاج بیوک آسایش‌جاوید، حاج محسن عسکری، استاد شکیب، استاد حزین، استاد طاهری خسروشاهی، استاد صدیق، استاد حاجی‌بلند، استاد خوندل و استاد شب‌خیز تجلیل شد.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.