زنان وتوسعه فرهنگی
یادداشت مدیرمسوول
پرینازمهاجرانی اسبلی مسوول راهبردی جامعه زینب
هر توسعه ای مستلزم تغییرات است و فرآیند توسعه بدون تغییرات عمیق در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی، محقق نخواهد شد. توسعه فرایند ارتقاء و اعتلای مادی و معنوی جامعه در راستای اهداف و مقاصد مطلوب است که زمینه های مناسب را برای تعالی همه جانبه انسانها فراهم می سازد. در عصر ما توسعه هدفی والاست که در ایران و دیگر کشورها مورد توجه سیاستمداران مجریان امور بوده و کوششهای بسیاری در زمینه تحقق آن صورت پذیرفته است اما در این میان توجه چندانی به حضور جدی زنان، به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه نشده است.  توسعه فرهنگی نیازمند قبول جذب افراد جامعه از یک سو و آموزش مستمر آن ها از سوی دیگر است. این قبول و جذب در صورتی رخ می دهد که افراد آگاهانه آن را بپذیرند و برای خود سودمند بدانند.

امروزه در اغلب کشورهای جهان، زمینه و عرصه حضور زنان در بستر توسعه فراهم گردیده است و زنان به عنوان نه تنها به عنوان یک جنسیت، بلکه با جایگاه ها و موقعیت های متنوع و متفاوت برخاسته از توانمندی ها و مهارت های علمی – تخصصی و نیز با فرصت هایی که جامعه و نظام سیاسی دراختیار آنان قرار می دهد، به نقش آفرینی در عرصه توسعه می پردازند. بحث منابع انسانی و مسائل مربوط به آن یکی از محورهای اساسی و انکارناپذیر نظریه های توسعه محسوب می شود و پرورش منابع انسانی و استفاده بهینه از این منابع ضروری تلقی می گردد. در هیچ یک از نظریه های اخیر توسعه، منظور از منابع انسانی تنها مردان نیستند، این ضرورت در کشورها در حال توسعه بارزتر است. جمهوری اسلامی ایران، هم به عنوان کشوری در حال توسعه و هم به عنوان جامعه ای که چهاردهه گذشته، انقلابی سیاسی-اجتماعی را پشت سرگذاشته است، براساس نظریات نوسازی ناگزیر به استفاده از قوای انسانی و فکری همه اعضای جامعه خود (اعم از زن و مرد) می باشد.
براساس آمار و ارقامی که در حوزه فرهنگ منتشرشده است ، شکاف جنسیتی بین زنان و مردان منجر به کمرنگ شدن نقش ملموس زنان در توسعه و نوآوری‌های فرهنگی میباشد ، اما باید اذعان کرد بهبود وضعیت آموزش بین زنان در دو دهه گذشته منجر به محوریت یافتن نقش آن‌ها در تحقق ابعاد مختلف توسعه شده است.
باید گفت
اگربخواهیم به توسعه فرهنگی دست بیازیم بایدکاهش شکاف جنسیتی به ویژه در حوزه آموزش را محورقرارداده و از طریق ایجاد شبکه‌ های ارتباطی بر ارتقای نقش زنان در توسعه جوامع و ایجاد مفاهمه تلاش کنیم این رویکرد در فرآیندی متعامل، منجر به اجماع جامعه بر نقش زنان در توسعه فرهنگی می شود و این قشر از جامعه به عنوان یکی از مهم‌ترین حافظان و انتقال دهندگان این میراث شناخته می‌شوند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.