تصویب لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس

در نهایت در بهمن ۱۴۰۱ این لایحه با عنوان «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا آماده بررسی و رای‌گیری کلیات آن در صحن علنی باشد.

تصویب قانون ارتقای امنیت زنان چه مزایایی دارد؟

تنظیم لایحه ارتقای امنیت زنان از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رای به تصویب به آن می‌تواند مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم باشد. مجلسی که بالاخره قرار است به 12 سال سرگردانی یک لایحه مهم در دستگاه حاکمیتی پایان بدهد و بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی لباس قانون بپوشاند. قانون رو به جلویی که به تعبیر برخی نمایندگان مجلس تصویب آن می‌تواند روز طلایی برای جمهوری اسلامی ایران باشد. اما تصویب قانون ارتقای امنیت زنان چرا اینقدر مهم است و چه مزایایی دارد؟

پاسخ به مطالبه مکرر رهبری و دستگاههای حاکمیتی

رهبری در سال 90 در نشست اندیشه‌ای راهبردی از مسئولین نظام خواست که صحبت‌ها پیرامون مسائل زنان را شکل قانونی بدهند که هم ضمانت اجرایی داشته باشد و هم در صورت آسیب‌دیدگی زنان ضابطه قانونی برای پیگیری آن‌ها داشته باشد. با این حال بعد از گذشت 12 سال از این سخنرانی و پیگیری‌های مقام معظم رهبری با تصویب این قانون گفته‌های ایشان در حد توصیه باقی نمانده و شکل قانونی به خود می‌گیرد.

درکنار این موضوع به علت مخدوش شدن چهره ایران و زیر ذره‌بین قرار گرفتن مسائل زنان و خانواده در ایران از سوی سازمان‌های بین‌المللی و حتی رسانه‌های خارجی مطالبه بسیاری از دستگاههای حاکمیتی داشتن قانون و ضابطه‌ای مشخص بود که هم بتواند تا حد زیادی از آسیب‌ها پیشگیری کند و هم در صورت گرفتاری به آسیب بتواند مامن و پناهگاه آسیب دیده باشد. اتفاقی که می‌تواند در پناه قانون «ارتقای امنیت» رخ دهد.

نویسنده قانون مجری قانون خواهد بود

حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای حضور خود در دستگاه خود از مانیفست‌های خود در قوه قضاییه را به سرانجام رساندن این قانون در قوه قضائیه اعلام کرد و بعد آن را به مجلس شورای اسلامی تحویل داد و حالا در صورت تحویل مجدد از مجلس خود مجری قانونی است که در طرح و نگارش آن نقش داشته‌است. همین موضوع می‌تواند نوید این موضوع باشد که قوه مجریه بیشترین همکاری را خواهد داشت.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.