آیرال خبر ،تاریخ ادبیات نوحه‏ی آذربایجان، یکی از مباحث ارزشمند و قابل اعتنا می‏باشد که تلاش اهل علم و ذوق را می‏طلبد، تا زوایای پنهان این مجموعه در تاریخ کاویده شود.

بنابراین ضرورت، سرویس فرهنگی  در نظر دارد،  ، مطالبی را در خصوص شاعران، مدّاحان، هیأت‏های مذهبی و اخبار و رویدادهای مذهبی آذربایجان، تقدیم خوانندگان عزیز نماید.

ادبیات نوحه سرایی در دیار آذربایجان، از قدمتی دیرین برخوردار است؛ تأملی کوتاه بر آثار به یادگار مانده از شاعران مرثیه پرداز، نشان می‏دهد که شاهکارهای بی‌نظیری در این وادی آفریده شده است؛ که متأسفانه هنوز در غبار فراموشی پنهان مانده‏اند اگر بگوییم شاید علّت این همه کم لطفی‏ها بر ادبیات نوحه آذربایجان، خود ما هستیم، چندان گزافه نگفته‏ایم پس بهتر است حداقل در این مورد ویژه، گناه را به گردن دیگران نیندازیم!

سراغ یکی از نوحه پردازان توانا و پراحساس آذربایجان رفتیم. نام حاج ابراهیم رهبر را شنیده‏اید و حتما او را می‏شناسید نوحه ی معروف وجان گداز ای قلم سوزلرینده اثر یوخ را حتما شندیده وبا او زمزمه کرده اید . تواضع و فروتنی را می‏توان در رفتار وگفتار این عزیز به طور محسوس دریافت.

حاصل این گفتگوی و صمیمی و البته کوتاه و مختصر را در این قسمت می خوانید .

آیرال خبر :جناب آقای رهبر ابتدا مداح را برای تعریف کنید ؟مداح حامل پیام به طور صحیح از منابع اهل بیت به جامعه است .

آیرال خبر :از چه زمانی شروع به مداحی کردید ؟از همان دوران نوجوانی خدابر من لطف کرد وبنده وارد این عرصه شدم .

آیرال خبر :اولین هیئتی که در ان مداحی کردیدکجا بود ؟هیئت عباسیه چرنداب تبریز .

آیرال خبر :آیا در مداحی استادی نیز داشته اید ؟  تمامی مداحان وپیشکسوتان استاد بنده در این زمینه بودند .

آیرال خبر :چه کسانی بیشترین تاثیر را در شما داشته اند ؟از مداحان بزرگوار مرحوم، حاج صمد لیثی ، حاج اسماعیل وثاقی ،حاج غلامرضا شیعه خلص

آیرال خبر :در مداحی بیشتر از شعر کدام شاعران بهره می برید ؟ نیر تبریزی ،عابد ،شفق ،کلامی ،صافی و..

آیرال خبر :سبک کدامیک از مداحان را می پسندید واجرا می کنید ؟من خودم سبک خاص دارم وتقلید نمی کنم .

آیرال خبر :از رابطه بین روحانیون ومداحان بگویید ؟بنده به تمامی روحانی هااحترام خاصی قائل هستم مداح وروحانی باهم باید موازی حرکت کنند نه در مقابل هم .

آیرال خبر :مداحی در تبریز چه فرقی با مداحی در زمان های گذشته داشته است ؟در مداحی امروزه شعر های وزین وپر معنی استفاده می شود .

آیرال خبر :بهترین مداحی که تاکنون انجام داده اید واحساس کرده اید که بر افکار عمومی تاثیر گذاشته است کدام مدح بوده است ؟

نوحه معروف امام زمان ای قلم بیشترین تاثیر را داشته است وبیشترین مخاطب رابه خود جذب کرده است .

آیرال خبر :از کجا می توان فهمید نوحه شما مورد تایید امام حسین (ع)است ؟از آنجا که نوحه ای بر سر زبان ها می افتد ومورد قبول افرادمومن وپیشکسوت است ودلی را به سوی خدا وائمه منقلب کند وقطره اشکی را از برای اهل بیت با تامل بر معنی جمله سرازیر کند مطمن باشید که کاشف از قول معصوم است .

آیرال خبر :آیا موسیقی هم گوش می دهید ؟به آن صورت که بنشینم وبه موسیقی گوش بدهم نه ولی موسیقی مجاز مورد تایید مراجع باشد آن موقع گوش می دهم .

آیرال خبر :نظرتان در باره گرفتن پول برای مداحی چیست ؟به نظر بنده انسان باید از ارباب توقع داشته باشد نه از بنده .

مصاحبه رحیم کاری نو

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.