آیرال خبر مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی وزارت کشور گفت: موفقیت شوراهای اسلامی در گرو تصمیم گیری در چهارچوب مقتضیات محلی است؛ نباید اختیارات شوراها در کلانشهرها با اختیارات شوراها در شهر های کوچک یکی باشد.

 

به گزارش آیرال خبر، بهزاد افشار در نشست روسای شورای اسلامی شهر و روستای استان افزود: در برخی مناطق که هنوز مشکلات فرهنگی و اجتماعی در آن به چشم می خورد و رفتار کدخدا منشی و یا بحث های قومی و قبیله ای در آن مطرح است، تشکیل شوراهای اسلامی جواب نداده است.

 

وی گفت: شوراهای اسلامی استان ها باید برابر استانداری قدرت داشته باشند؛ شوراهای های ما مشورتی نیستند، بلکه وظیفه آن ها نظارتی است،  در اکثر کشورهای توسعه یافته شوراها از درآمد های محلی بودجه مستقل دارند ولی در کشور ما شوراهای اسلامی بودجه مستقل ندارند و از شهرداری ها و دهیاری ها تامین بودجه می شود.

 

افشار گفت: وظیفه اصلی اعضای شوراهای اسلامی تصمیم گیری در خصوص شهر و روستای خود است ولی در این خصوص هیچ اختیاری ندارند و فقط عزل و نصب شهردار را برعهده دارند که این امر مسیر شوراها را منحرف کرده است.

 

وی رانت اطلاعات را یکی دیگر از مشکلات اصلی شوراهای اسلامی دانست و اظهار کرد: عملکردها و مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانون باید منتشر شوند، زیرا کار مخفی در شورا انجام نمی شود که نیاز به پنهان کاری باشد.

 

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور با بیان اینکه شوراهای اسلامی باید نه شهر، بلکه شهرداری را مدیریت کنند، گفت: مناطقی در کشور وجود دارد که شهرداری ها با مهندسی انتخابات شوراهای اسلامی توانسته اند چندین سال متوالی شورای اسلامی را در دست داشته و بر منصب شهرداری باقی بمانند.

 

وی با بیان اینکه تا پایان سالجاری اعضای شورای اسلامی شهر و روستا تحت پوشش بیمه درمانی و حوادث قرار می گیرند، گفت:  اعضای شوراهای اسلامی نه تنها بیمه نیستند بلکه کارمند هیچ نهاد دولتی نیز محسوب نمی شوند و اگر در هنگام انجام وظیفه حادثه ایی برای آنها رخ دهد، به دلیل نبود بیمه خود و خانواده هایشان دچار مشکل می شوند.

 

وی با اشاره به تفاهم نامه در حال آماده وزارت کشور با بیمه مرکزی، خاطرنشان کرد: بیمه حوادث بطور کامل در سراسر کشور برای تمامی اعضا و بدون دریافت هزینه خواهد بود و بیمه درمان با دریافت هزینه خودیاری خواهد بود.

 

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: پس از گذشت 10 سال از فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا یک ارزیابی و بازرسی عملکرد در خصوص کارکرد این شورا ها باید انجام گیرد تا نتیجه فعالیت اعضای شوراها رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

 

پورمهدی یادآور شد: شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی برخوردار هستند، زیرا که اعضای آن به عنوان نمایندگان مردم در صحنه حضور یافته اند.

 

وی گفت: طی دوسال گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان شرقی فعالیت خوبی داشته اند ولی اعضای آن باید در برخی موارد با دقت بیشتر عمل کنند، زیرا که فعالیت آنها در جامعه از سوی مردم رصد می شود.

 

معاون عمرانی استاندار یادآور شد: با اینکه اعضای شورای اسلامی از سوی مردم انتخاب می شوند، از نظر دیدگاه موجود در جامعه این اعضا منتسب به دولت هستند و تمامی عملکرد آنها از سوی مردم کنترل و مورد قضاوت قرار می گیرد.

ورزشی:1394/06/25

کدخبر:11082

کدخبرنگار:121

انتهای پیام

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.