آیرال خبر ،اولین موزه کفش کشور در تبریز با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور و شهردار تبریز افتتاح شد.

 

به گزارش آیرال خبر ، ظهر امروز اولین موزه کفش کشور با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، رئیس اتحادیه کفاشان و سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز افتتاح شد.

 

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت : صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی دیرینه دارد و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز شهرتی جهانی دارد.

 

رضا خلیلی ادامه داد: در همین راستا و برای معرفی ارزش و اهمیت کفش در سلامتی انسان اولین موزه کفش کشور در شهر اولین ها تبریز، همزمان با برگزاری جشن ” تبریز، شهر جهانی بافت فرش ” در موزه شهر و شهرداری توسط آقای نامور مطلق و شهردار تبریز افتتاح شد.

 

وی با اشاره به قدمت این مجموعه ارزشمند خاطر نشان کرد: اشیاء موجود این موزه از انواع کفش های سنتی موجود در کشور جمع آوری شده است و در قسمتی دیگر از موزه تجهیزات و وسیله های ساخت کفش به نمایش گذاشته شده است و بخشی از آن به  مجموعه شخصی خانم شعله خیابانی (نواده شیخ محمد خیابانی) اختصاص دارد.

 

وی گفت: در کل دنیا موزه اختصاصی کفش وجود دارد که شهر تبریز به دلیل داشتن قدمتی دیرینه در حوزه فرش پتانسیل داشتن یک موزه اختصاصی کفش را دارد.

 

وی ادامه داد: از موزه های تخصصی کفش جهان می توان به موزه باتا تورنتو، موزه رومنس فرانسه، موزه کلارک، موزه سرخپوستان ونکوور اشاره کرد.

 

خلیلی یاد آور شد: این مجموعه ارزشمند از ۲۰۰ جفت کفش متشکل شده است و از دوره های مختلف تاریخی و انواع کفش های اقوام همچون نمونه مشابه اولین کفش چرم در دنیا که ۵۵۰۰ سال قدمت دارد و از روستای “بیرق” در توابع تبریز به دست آمده است در این مجموعه وجود دارد و شهرداری تبریز قصد دارد با تجهیز این موزه یکی از موزه های مردم شناسی تاثیرگذار در کشور را در تبریز داشته باشد و امید می رود این موزه محل رفت و آمد محققان اقوام و مردم شناسی باشد.

اجتماعی 1394/7/14

کدخبر110142

خبرنگار: 1143

انتهاي پیام

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.