آیرال خبر،ماه آبان نیز مانند برخی از ماه‌های سال، ماهی پر خاطره و پر از مناسبت‌های گوناگون است. روز سیزدهم آبان، یادآور رشادت دانش‌آموزان و سالروز تبعید امام در سال 42 و همچنین یادآور خاطره ی حماسه‌آفرینی دانشجویان پیرو خط امام در اشغال لانه‌ی جاسوسی آمریکا در سال 1358 است که، امام جهت حمایت از حرکت دانشجویان، انقلاب دومش نامید!
مناسبت‌های فوق را گرامی می‌داریم و به روح شهدای اسلام و امام شهدا درود می‌فرستیم و بدین مناسبت به مطالبی در مورد روز مبارزه‌ی ملی با استکبار و شعار (مرگ بر آمریکا) اشاره می‌کنیم: ملت ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری مصلح قرن امام خمینیe موضع‌گیری‌های مختلفی راجع به حوادث گوناگون اتخاذ نموده‌اند و مواضع خویش را در قالب شعارهایی ابراز کرده‌اند، از جمله این شعارها، شعار (مرگ بر آمریکا)ست که آشنای هر زن و مرد و پیر و جوان ایرانی است که تبدیل به شعاری ملی گردیده است.
با به صحنه آمدن نسل دوم و سوم انقلاب که اطلاع کافی از چرائی و چگونگی ایّام مبارزات ندارند، زمینه برای طرح برخی شبهات و سؤالات ایجاد می‌گردد؛ از جمله این که چرا 13 آبان روز مبارزه‌ی ملی با استکبار اعلام شده است؟ اصولاً چرا باید مرگ بر آمریکا گفت؟ و تا کی باید این رویه ادامه پیدا بکند؟ و آیا این شعار و رفتاری مانند به آتش کشیدن و یا زیر پا انداختن پرچم آمریکا با ادب اسلامی سازگاری دارد؟ و آیا این گونه رفتارها نتیجه‌ی مثبتی هم دارد یا دشمن‌تراشی بیهوده و اتلاف وقت است؟!
برای یافتن پاسخ این سؤالات به فطرت هر انسان و متون اسلامی مراجعه می‌کنیم و دلایل این شعار ملی جوانان و مردم قهرمان ایران را بررسی می‌کنیم.

دلائل فطری مرگ بر آمریکا
دانشمندان تعلیم و تربیت از وجود استعدادهای فراوانی در نهاد انسان، از جمله عقل، عاطفه، شهوت و غضب خبر داده‌اند. هرانسانی به دنبال جلب منافع و دفع ضرر از خود و جامعه‌ی خود است. به طور فطری از تحقیر و ذلت متنفر و به دنبال کسب عزت است و هر کسی را مانع خویش بداند با او به مبارزه برمی‌خیزد. مظلومان جهان به ویژه ایرانِ ستم‌دیده از استکبار جهانی، با ده‌ها نمونه و مصداق، برایشان روشن شده که آمریکا درصدد استثمار و سلطه پیدا کردن بر منافع، عزت، استقلال و آزادی آن‌هاست. لذا زن و مرد این کشور با الهام از فطرت خویش به مبارزه با مستکبران برخواسته و نفرت خویش را در قالب شعار «مرگ بر آمریکا» متجلی می‌سازند و چهره‌ی کریه استکبار و ظلم و ظالم را بر جهانیان معرفی می‌کنند.
آنان که شعار «مرگ بر آمریکا» را ممکن است خلاف ادب تصور کنند، خوب است اندکی به خود زحمت بدهند و یک بار دیگر به سوره‌ی «مسد» مراجعه کنند و بیاندیشند که آیا شعار «مرگ بر آمریکا» تندتر از شعار «تبت‌ یدا ابی‌لهب» خداوند عزیز است؟! یا شیطنت آمریکا در جهان کمتر از شیطنت و آزار و اذیت ابولهب؟
خداوند شکست‌ناپذیر وعده‌ی آتش‌ را بر «ام جمیل» زن ابولهب می‌دهد که خار بر سر راه پیامبر می‌ریخت!
کجای عالم را سراغ دارید که جنایتی رخ دهد و دست پیدا و پنهان آمریکا در آن ‌جنایت به خون مظلومان آغشته نباشد؟ پس شعار «تبت یدا» انحصار به زمان پیامبر ندارد، بلکه مراد خداوند کریم فرهنگ ابولهبی و همه‌ی ابو‌لهب‌های تاریخ می‌باشد و هر جا که مصداقش پیدا شود، باید نثار آن شود. آنان که شعار «مرگ بر آمریکا» و یا آتش زدن پرچم آمریکا را زیر سؤال می‌برند و خلاف نزاکت می‌شمارندش؛ آیه‌ی «قُتِلَ الْإِنسَانُ ما أَكْفَرَهُ»1 را چطور تفسیر می‌کنند و شعار «اِنَّ‌ الدَّعِیَ یَا بنَ الدَّعِی»2 امام حسین را چه می‌نامند؟! سخنان آتشین و کوبنده‌ی علی‌‌بن‌ابیطالب در نهج‌البلاغه با معاویه را چه نام‌گذاری می‌کنند؟!

دلائل قرآنی مرگ بر آمریکا
قرآن عزیز، عزت را برای خدا، رسول و مؤمنان منحصر می‌نماید: «…وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ؛ عزت تنها از آنِ خدا و رسولش و برای مؤمنان است ولکن منافقان نمی‌دانند.»3 پس مؤمن باید به حکم فطرت و قرآن از شرف و عزت خود دفاع کند و با موانع سر راه خود به مبارزه برخیزد و از شرف خویش محافظت نماید. کدام انسان منصف است که نداند آمریکا دنبال سلطه‌ و اعمال نفوذ و به یغما بردن استقلال همه جانبه‌ی مظلومان جهان است؟! لذا قرآن یادآوری می‌کند مؤمنان نباید اشتباه بکنند، اگر عزت می‌خواهند به راه خدا و قوانین الهی گردن نهند، زیراکه عزت پیش خداست و نه پیش کفار! «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا؛ آنان که کافران را به جای مؤمنان به دوستی می‌گیرند؛ آیا عزت را نزد آنان می‌جویند؟ ولی به یقین هر چه عزت است از آنِ خداست.».4
آمریکا با طرح نظم نوین جهانی، فکر سیادت جهان را در سر می‌پروراند و هر کسی را که مانع بداند، درصدد حذفش برمی‌آید و از هیچ ستمی دریغ نمی‌کند. لذا باید کسانی باشند تا اُبهت در هم او را بشکنند و به مظلومان عالم جرأت بدهند، و نور امید را در دل‌ها زنده نگه‌ دارند و این نقطه‌ی امید، ایران اسلامی است، که به عنوان «اُم القرای» جهان اسلام مطرح است. پس ایرانیان سرافراز باید طبق آیه‌ی شریفه‌ی «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»5 الگو و اسوه بودن خود را حفظ نمایند و راه مبارزه را برای جهانیان تشنه‌ی عدالت هموار سازند.
آری شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و راهپیمایی‌ها و… تأثیر دارند و به مظلومان عالم جرأت و امید می‌بخشند و راه مبارزه را آموزش می‌دهند، به فلسطینیان آواره امید می‌دهد و حزب‌الله و جوانان لبنان را به مبارزه تشویق می‌کند تا در اثر ایستادگی و جوانمردی اسرائیل غاصب را مفتضح ‌سازند؛ و در اثر این امیدهاست که اسرائیل در جنگ 33 روزه و 22 روزه مفتضح می‌گردد!
بنابراین، منطق دین در مواجهه با دیگران، منطق استدلال و حکمت است. اما برای کسانی که بویی از انسانیت نبرده‌ و خود را قوم برتر و دیگران را وحشی معرفی می‌کنند و غیر از شهوت و حیوانیت چیزی سرشان نمی‌شود، «حدید» آورده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ…؛ به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است پديد آورديم…»6
بالأخره با هر کسی باید طبق فهم و زبان او سخن گفت! در روایات اسلامی تعبیراتی از قبیل «التکبر مع المتکبر عبادة» کم نیست. از کسانی که شعار «مرگ بر آمریکا» و «به زمین کشیدن پرچم آمریکا» را به مصلحت نمی‌دانند باید پرسید: چه شده است؟ چه تغییری در رفتار آمریکا دیده‌اید؟ آیا بودجه مقابله با انقلاب اسلامی را پس گرفته است؟؛ آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را همه‌ ساله تشدید وتمدید نمی‌کند؟! آیا ثروت‌های بلوکه شده ایران را آزاد نموده است؟! یا لشکر خود را از خلیج فارس فراخوانده است؟! آیا از دشمنی خود با ایران نادم گشته است؟ یا گستاخی را به جایی رسانده‌اند که در سالروز شهادت مسافرین بی‌گناه هواپیمای ایرانی که به دست سربازان آمریکایی سرنگون شد و دویست‌ونود نفر انسان در آن سوختند، به جای عذرخواهی از رفتار وحشیانه، به فرمانده آن عمل ددمنشانه مدال دادند؟! و مستقیماً در جریان محاکمه جاسوسان ایرانی که به نفع اسرائیل فعالیت می‌کردند دخالت کردند! آیا وزیر امور خارجه آمریکا به دست داشتن کشورش در کودتای 28 مرداد 1332 رسماً اعتراف نکرد؟! آیا برای چندمین بار هیئت‌های ورزشی و گروه‌های علمی اعزامی از ایران را به انگشت‌نگاری مجبور نساختند؟! آیا در ده‌ها مسئله‌ی داخلی دخالت نکرده و نمی‌کنند؟! و آیا فکر براندازی نظام را روی میز ندارند؟ پس نیت آمریکا روشن است، می‌خواهد ایران هم مثل خیلی از کشورهای دیگر در چنگ او باشد و مسئولانش از آمریکا بگیرند؛ و مردم و مسئولان نظام اسلامی هم به مقتضای فطرت و دستور خداوند که فرمود: «لَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»7 مصمم‌اند که زیر سلطه آمریکا و هر کشوری که دنبال تسلط بر سرنوشت کشور باشد، نروند و اگر لازم باشد بر دهن آن‌ها هم بزنند. و آن گونه که از رفتار آمریکا و اسرائیل تا کنون معلوم گشته و طبق فرموده‌ی خداوند حکیم در قرآن، آن‌ها با مسلمانان سر سازش ندارند و این روحیه استکبار همیشه در آن‌ها وجود داشته و خواهد داشت و تا مسلمانان تسلیم آن‌ها نشوند، آن‌ها را رها نمی‌کنند: «ولَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ.»8
پس به جاست که یادآور شویم، مادامی که فرعون‌ها و موسی‌ها، نمرودها و ابراهیم‌ها، یزیدها و حسین‌ها، آمریکاها و خمینی‌ها وجود دارند و مادامی که روحیه‌ی سیطره بر سرنوشت انسان‌ها از جانب هر کسی باشد، تقابل حق و باطل تداوم داشته و شعار پربرکت «مرگ بر آمریکا» نیز طنین‌انداز خواهد بود!
«وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ»9 لذا باید روز به روز مبارزه تنگ‌تر بشود، تا انشاالله روزی تبدیل به اقدام عملی از جانب همه‌ی مسلمانان جهان گردد و امت اسلامی تبرهای ابراهیمی را به دوش کشند و بت‌های زمان خود را خرد سازند. البته که رسیدن به این نقطه، دور از انتظار نیست، نمونه‌ی آن در فرار خفت‌بار سربازان اسرائیلی در جنوب لبنان به دست حزب‌الله مظلوم مشاهده شد و چنانچه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه‌ی جاسوسی با الهام از رهبری پیامبرگونه امام خمینیe، ابهت شیطان بزرگ را در جهان ریختند و به رگ‌های همه‌ی عدالت‌خواهان جهان، روح امید دمیدند و جرأت سخن گفتن و مبارزه را دادند.
به امید این که جوانان رشید و غیور به ویژه دانشجویان تشنه‌ی عدالت، خلف صالحی برای دانشجویان پیرو خط امام باشند، لانه‌های فساد را یکی پس از دیگری پاکسازی کرده و نام نیکی در تاریخ از خودشان به یادگار بگذارند و دین خود را نسبت به اسلام عزیز، انسانیت و مبارزان راه حق و شهدای به خون آغشته جبهه‌ی حق ادا نمایند.

یادداشت 94/11/29

کدخبر1106012

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.