بر اساس تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دوره تصدی منصب ریاست جمهوری دو دوره می‌باشد؛ یعنی رییس جمهور بعد ازانتخاب بعنوان ریاست جمهوری برای دوره سوم حق شرکت ندارد.

البته بعد از فاصله 4 ساله بازهم می‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. از جمله علل تصویب این قانون که قانون خوبی هم است، این است که یک فرد نتواند ثروت و قدرت را بهم پیوند دهد و سر از دیکتاتوری درآورد.

حال سؤال این است که چرا نمایندگان محترم مجلس این قانون را در مورد خودشان تصویب نمی‌کنند؟!

بنظر می‌آید که فلسفه مذکور در مورد قانون ریاست جمهوری، در مورد نمایندگان مجلس نیز صادق است. چراکه متاسفانه عده‌ی قابل توجهی از نمایندگان به جای صرف وقت در حیطه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین، بیشتر وقتشان را صرف دخالت در ادارات و تحمیل اطرافیان و طرفداران خود به ادارات می‌نمایند!! لذا نفوذ شبکه‌ای و سازمان یافته‌ای را در مراکز قدرت و قوه اجرایی به دست می‌آوردند! و همه همت این افراد از روز اول نمایندگی این شده که چه کنند تا پس از4 سال نیز رای بیاورند!

بنابراین، این دسته از نمایندگان در تار و پود مدیریتها نفوذی سرطانی پیدا می‌کنند و با مراکز ثروت و سرمایه گذاری نیز ارتباط برقرار نموده و زر و زور را بهم پیوند می‌دهند و رفته رفته بر همه جا تسلط می‌یابند!

خود و طرفدارانشان از انجام هیچ اقدام غیرقانونی اباء ندارند و حقیقتا در روند مدیریت جامعه معضلات بزرگی را ایجاد می‌کنند.

لذا یکی از راههای چاره این است که نمایندگان مجلس نیز همانند ریاست جمهوری محدود به دوره معینی باشد.چراکه اگر نماینده‌ای دارای فکر، ایده و اندیشه باشد، قطعا 8 سال، فرصت مناسبی برای عملیاتی کردن افکار و برنامه‌هایش می‌باشد و اگر صاحب فکر و ایده نیست و نشست و برخواستش را با دیگران تنظیم می‌کند!،اصولا چنین فردی با چه دلیل و مجوزی کرسی مجلس را تصاحب می‌کند؟!! و باید این فرصت در اختیار نیروهای خلاق قرار گیرد.

اصولا باید برای نمایندگان کارنامه‌ای تنظیم گردد تا عملکرد و فعالیت‌های آنها به محضر مردم اطلاع‌رسانی شود. بطور مثال چند نطق موثر داشته ، چند مسأله را طراحی کرده و به تصویب رسانده است و از کدام لایحه دفاع موثر یا مخالفت موثر کرده است و …

حسن دیگر محدودیت دوره نمایندگی این است که، برخی قبل از اینکه بخاطر ناکارآمدی، تخلفات و… در نزد مردم منفور شوند، با حفظ احترام دیگر شرکت نمی‌کنند!!

یادداشت 94/11/21

کدخبر110603

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.