یادداشت مدیر مسوول پرینازاسبلی (اسبچی)
اقتصاد مقاومتی، از تبیین تا قانون:
مسئله‌ای که اکنون بعد از گذشت دو سال و نیم از مذاکراتی که قرار بود چند ماهه مسائل اقتصادی را حل کند، بیش از پیش هویدا شده است و حاکی از دوراندیشی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. اکنون وعده‌ی بدعهدی دشمن نیز بر کسانی که آنرا منکر می‌شدند ثابت شده است و بعنوان یکی دیگر از دلایل نا کارآمدی نگاه صِرف و غیر درونزا به خارج از کشور، مطرح است.

قدام و عمل در لغت:
در لغتنامه‌ها تعاریف مختلفی برای دو کلید واژه «اقدام» و «عمل» آمده است که البته برخی رایج‌تر هستند. اقدام به معنی پیش درآمدن ، پیش رفتن در کاری ، دلیری نمودن ، شجاعت کردن و … است. همچنین اقدام کردن به معانی شروع کردن، پرداختن و پیشی گرفتن در کاری تعریف شده است. «عمل» نیز همانند اقدام از ریشه‌ای عربی حاصل می‌شود که به معنی انجام کار می‌باشد. با توجه به این توضیحات و نیز بررسی معنی مصطلح دو کلمه در کنار همدیگر، نتیجه می‌شود که مرحله‌ی اقدام پیش از مرحله عمل است و به معنی شروع کار است.

چرای انتخاب این واژگان:باید توجه کرد که اقدام کردن، مرحله‌ای متفاوت از «عزم کردن» و یا «تصمیم گرفتن» است و به عبارتی بعد از این مراحل است.
انتخاب کلمه «اقدام» همچنین نشان از آن دارد که رهبر انقلاب علیرغم اینکه تصمیم برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را دیر می‌دانند؛ آنچه انجام شده را نیز راضی کننده نمی‌دانند. لذا از کلمه عمل به تنهایی استفاده نشده است.

توالی این سال با سال گذشته:
بررسی نام‌گذاری‌های رهبر انقلاب برای سالها در گذر زمان نیز نتایج جالبی را در بردارد. نامگذاری سال قبل با عنوانی حاکی از همدلی و همزبانی دوطرفه دولت(قوه مجریه بصورت خاص و نظام جمهوری اسلامی بصورت عام) و ملت دلایل زیادی در بر داشت. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، قرار گرفتن در بحبوحه مذاکراتی بین المللی بود که نیاز همدلی بین مردم و حاکمیت در نظر طرف خارجی بسیار ضروری بود. در این شرایط نباید هیچگونه پیامی از تفرقه بین حاکمیت و مردم به بیرون مخابره بشود.

دیدگاهی که همه مشکلات را ناشی از تحریم می‌دانست، بعلت نداشتن رویکرد درونزایی، بارها مورد انتقاد رهبر انقلاب و سایر دلسوزان نظام قرار گرفته است. اما در هر حال، اکنون که به زعم دولت محترم تدبیر و امید نیز مانع اصلی ایجاد اقتصادی شکوفا برداشته شده است؛ باید پایه‌های اقتصادی دوران پسابرجام را بر مبنایی غیر وابسته و در حقیقت درونزا شکل داد. مبنایی که در حقیقت همان اقتصاد مقاومتی است.

نقش_دولت را در زمینه‌ی مناسب‌سازی شرایط و هموارسازی مسیر خلق #اقتصاد_مقاومتي را می‌توان به چند بخش محور تقسیم‌بندی نمود:

ایجاد نظام تربیتی و آموزشی متناسب پرورش نیروهای مفید و کارآمد
هر سیستمی برای ایجاد صحیح ساختاری و تناسب آن با دیگر بخش‌ها نیازمند نیروی انسانی متناسب و همگون خود است که پرورش و تربیت این نیروها از الزامات پیشبرد اهداف مدنظر سیستم به حساب می‌آید. از این رو، ایجاد نظامی نیروساز و کارآمد از جهت اهداف پیش روی اقتصاد مقاومتی، که بر پایه‌ی جنبش نرم‌افزاری و اقتصاد دانش‌بنیان پایه‌ریزی شده است، ضروری می‌نماید. کارآمدسازی نیروی انسانی، با توجه به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای هم باید اصولی و با برنامه در دستور کار آموزشی مردم قرار بگیرد و نقش یادگیری حین عمل در پرورش کارآفرینان به صورت محوری مدنظر باشد. نظام آموزشی سیال و منحصر به فرد، که پرورش افرادی خلاق و به دور از تمرکز به حفظیات و کپی‌برداری تربیت می‌شوند، می‌تواند در بنا نهادن اقتصاد مقاومتی بسیار مؤثر و مفید باشد.فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری متناسب با حمایت از تولید داخلی
یکی از ابزارهای مهم و مؤثر دولت‌ها در ایفای نقش در اقتصاد ابزارهای سیاستی آن‌هاست که با توجه به برنامه‌ی آن‌ها به کار گرفته می‌شود.
در اقتصاد مقاومتی، از بعد حمایت از تولید داخلی دو مطلب مهم به نظر می‌رسد. ابتدا اینکه از لحاظ سیاست‌گذاری ایجاد تعرفه‌ها و موانع سیاستی برای واردات کالاهای مصرفی و تولیدی در داخل برای مدیریت و تحرک محاسبه‌شده‌ی این سرمایه در کشور اولین رکن وظایف دولت در این زمینه است. دومین وظیفه‌ی دولت در ایفای نقش خود در حمایت از تولید داخلی را می‌توان در بحث فرهنگ‌سازی و تلاش برای تغییر ذائقه‌ی مصرفی به سمت تولیدات داخلی و حمایت از آن‌ها برشمرد. این فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری دو بال حمایت از تولید داخلی هستند که قدرت و هماهنگی این دوبال برای ایجاد قوام در تولید داخلی و حمایتآن بسیار مؤثر است.

یادداشت 95/1/2

پریناراسبلی

(اسبچی )

کدخقبر110722

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.