جلسه امروز شورای شهر برای دومین بار در هفته های اخیر تحت الشعاع حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

کوتاه قامتان هم از هبه بی نصیب نماندند / آمار نگران کننده حاشیه نشینی
به گزارش آیرال خبر به نقل از تبریز بیدار، جلسه امروز شورای شهر به ریاست شهرام دبیری و با حضور نمایندگان تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی(فرهنگی، پزشکیان، منادی، تاج الدینی، متفکر آزاد) در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.
دستور جلسه اول
دستور اول جلسه امروز شورا به بررسی لایحه  شهرداری تبریز در خصوص کمک مالی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به مستاجر بوفه شماره ۷ واقع در دور استخر ائل گلی روبروی لونا پارك بود..
کوتاه قامتان هم از هبه بی نصیب نماندند
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در این خصوص گفت: مجموعه کوتاه قامتان مجموعه ای است که قرار شده به آن ها کمک شود و کوتاه قامتان در این مکان جمع شده و در آمد زایی کنند.محرم محمد زاده، عضو شورا نیز بیان کرد: این مجموعه ماهی ۲۰ میلیون تومان اجاره می دهد و الان در روز های کرونایی درآمد چندانی ندارد و شرایط زیان دهی دارد و نمی تواند این پول را فراهم کند.

وی افزود: فکر نمی کنم ۵۰ میلیون تومان به درد آن ها بخورد.

غلامحسن مسعودی ریحان، عضو‌ دیگر شورا در این جمع گفت: من به هیچ‌وجه مخالف نیستم اما بحث این است که اگر این لایحه تصویب شود و فردا روز بوفه دارهای دیگری که آنجا وجود دارند درخواست کمک کنند چه جوابی خواهید داد؟

وی افزود: چون بخاطر کرونا همه در فشار هستند باید برا بقیه بوفه دارها هم جوابی داشته باشیم‌.

شکور اکبرنژاد عضو‌ دیگر شورا نیز تاکید کرد: این مجموعه فقط برای یک کوتاه قامت می باشد نه همه کوتاه قامتان!

شهین باهر افزود: خانم اسکندری مدیریت این مجموعه را بر عهده دارند. وضعیت این مجموعه خوب نیست. باید به این مجموعه کمک کنیم.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا بیان کرد: در اوایل درگیری با کرونا، آقای محمدزاده پیشنهاد دادند که چون درآمد این اصناف افت پیدا کرده است، اجاره کسانی که به شهرداری اجاره می دهند بخشیده شود.

سونیا اندیش، عضو دیگر شورا افزود: خواهش می کنم این قضیه به صورت موردی بررسی نشود چون بالاخره همه بوفه داران آسیب دیده اند و اعداد و ارقام هم فرق می کند.

وی در ادامه گفت: بهتر است این لایحه را نگه داریم چون از وقتی پارک ها تعطیل شده اند همه بوفه داران متضرر شده اند. باید عدالت را رعایت کنیم.

محمدزاده ادامه داد: زمانی که کوتاه قامتان در اینجا حضور داشتند، به آن ها قول دادیم که تسهیلات داده شود.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت شورا تصویب شد.

دستور جلسه دوم
دستور دوم جلسه امروز شورا در مورد لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز انجام توافق و مصالحه فی‌مابین شهرداری تبریز و شرکت آب و فاضلاب استان در قالب اعتبارات بودجه مصوب سال جاری منطقه ۹ بود.

مصالحه بر سر خط لوله خاوران
شهرام دبیری، رئیس شورا در این خصوص گفت: این موضوع دو مقوله دارد. ما متولی آب نیستیم. آن ها خودشان مکان یابی و قیمت گذاری کرده اند و برای مواقع بحران می خواهند از این مورد استفاده کنند.

علی آجودان زاده، عضو‌ شورا افزود: در این لایحه، آمده است که ما یک هکتار زمین در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار داده ایم ولی اگر این کار بدون نظر کارشناسی انجام شده است، مخالف این موضوع هستیم.

وی همچنین گفت: ما بهترین مکان های فضای سبز را در اختیار آن ها قرار می دهیم و تبدیل به کارگاه می باشد.

شهین باهر ادامه داد: این باعث می شود که آب شرب شرق تبریز تقویت شود. بحث پدافند غیرعامل هم مهم است و خط لوله باید از جایی رد شود که دردسرساز نباشد.

وی افزود: این پروژه که قسمتی از آن تصفیه خانه است، لازمه شهرک خاوران است.

بابایی اقدم ادامه داد: ما شهرک خاوران را زیاد اجاره داده ایم و الان می‌خواهیم این شهرک را تغییر کاربری بدهیم.

قرار شد جلسات بعدی شرکت آب و فاضلاب در این مورد توضیحاتی بدهند و بعد این‌ لایحه تصویب شود.

شارژ مالی مجاهدان عرصه کرونا

در ادامه دستور جلسه دوم، لایحه  شـهرداری تبریز در خصوص اعمال مساعدت مالی و اهدای مبلغ ده میلیون ریال به شاغلین و همکاران سازمان آرامستان های شهرداری تبریز بررسی شد.

ایرج شهین باهر تاکید کرد: تعداد افرادی که بر اثر کرونا فوت می کنند، ۲ برابر فوتی های افراد معمولی است.

وی افزود: الان وضعیت بحرانی است و با افزایش این مبلغ موافق هستیم.

محمد زاده ادامه داد: در بازدیدی که از آنجا داشتیم، شرایط این افراد قابل تحمل نیست و تا زمانی که کرونا ادامه دارد باید ماهانه ۲ میلیون به آن ها پاداش بدهیم چون واقعا زندگی این افراد در خطر است.

اندیش افزود: شرایط این افراد خیلی حاد است. پیشنهاد میکنم این لایحه هر ماه اجرا شود و هر ماه یک میلیون پاداش به آن ها داده شود.

محمد حسن اسوتچی، عضو شورا در این جمع گفت: متاسفانه شهرداری به همه کمک می کند به جز کارکنان خودش!

وی افزود: واقعا جالب است که کسانی که در قسمت کفن و دفن کار می کنند اسمشان در لیست نیست!

مسعودی ریحان تاکید کرد: بحث ها متفاوت شد اگر اجازه دهید این لایحه برگشت داده شود و پخته تر شود.

شهین باهر در ادامه گفت: کار کردن در این وضعیت کار آسانی نیست و پیشنهادم این است که برای کل کارکنان تا عید ماهانه یک میلیون تومان واریز شود.

محمد زاده در پاسخ به سخن شهردار گفت: خواهش می کنم الان این لایحه را مصوب کنیم. ما در دیداری که با آن ها داشتیم به آن ها قول دو میلیون را داده ایم پس چرا یک میلیون آن را کسر می کنیم؟

محمدباقر بهشتی تاکید کرد: کسانی که مستقیماً با بیماران کرونایی سر و کار دارند شرایطی متفاوت تر از بقیه دارند.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت شورا به تصویب رسید.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در خصوص راه اندازی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر و شهرستانی تبریز گفت: تهیه و تدوین چشم انداز ۱۲ ساله مرکز پژوهش ها توسط خود کارکنان شهرداری انجام شده است.

وی افزود: انباشت بدهی به بانک ها، اشخاص و ادارات از جمله بیمه و دارایی به طوری بود که روزانه حساب مناطق و سازمان ها بسته می شد.

وی ادامه داد: همچنین تسویه حساب بدهی های بانکی از محل درآمد و کاهش هزینه ها با جلو گیری از ریخت و پاش بیت المال و موارد دیگر نیز رعایت شده است.

بی اعتمادی های ناشی از فساد

شهین باهر خاطر نشان کرد: الان فضای بی اعتمادی شدیدی نسبت به شورای شهر و شهرداری و بدبینی به مجموعه مدیریت شهری به لحاظ انتشار اخبار مربوط به فساد شکل گرفته است و‌ به همین منظور امکان سوءاستفاده از مورد ها حذف شده است و موارد هم قابل دسترس مردم است.

وی افزود: علی رغم مشکلات مالی، کاربری فضاهای سبز را تغییر نداده ایم مگر اینکه آن ها را جایگزین کرده باشیم. سازمان ها را نیز بروز کرده ایم و حسابرسی ها هم ریز به ریز در شورا بیان می شود و نظارت دقیق بر آن ها وجود دارد‌. قبل از کرونا، شهرداری های مناطق در مساجد حضور پیدا می کردند و مشکلات مناطق را بررسی می کردند

شهردار تبریز در رابطه با جریان پرونده های مالی، عمرانی اداری شهرداری در دستگاه های نظارتی و قضایی نیز بیان کرد: تا کنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان از پرونده های قضایی علیه شهرداری را حل کرده ایم.

وی همچنین ادامه داد: حل مشکل انباشت نیروی انسانی و آشفتگی در ساماندهی نیروهای و مدیران، جلو گیری از ورود بی رویه نیروها به مجموعه شهرداری تبریز، اعمال قاطع قانون بازنشستگی و ایجاد فضای کار برای مدیران و نیرو های جوان
از فعالیت هایی است که اخیرا توسط شهرداری انجام گرفته است.

شهین باهر در خصوص فعالیت های حوزه فرهنگی نیز گفت: در این حوزه دوره آموزشی و قرآنی انجام می شد که بعد از شیوع کرونا کمرنگ شده اند. چاپ کتب فرهنگ شهروندی نیز برای اولین بار در شهر تبریز انجام شد.

وی در خصوص فعالیت های این حوزه خاطرنشان کرد: حفظ موزه مشاغل و خرید اقلام مورد نیاز برای این موزه، برگزاری همایش شهر پایدار و گام دوم انقلاب، تزریق ۲۲ هزار میلیارد ریال برای ناوگان حمل و نقل مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و همچنین افتتاخ ۳۹ پارک محله ای از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

وی افزود: برای اولین بار در تبریز کاربری مسکونی را به کاربر فضای سبز تبدیل کردیم و هزینه های زیادی هم برای این کار گذاشته شده است.

شهردار تبریز در ادامه بیان کرد: هدایت و دفع آب های سطحی ۲۵ کانال در شهر، تجهیز ۵ ایستگاه آتش نشانی، ساماندهی درب مکان هایی چون گجیل، مهرانه رود و باغ گلستان، شروع به کار ۱۰ تقاطع غیر همسطح در سطح شهر، احیای بازار تاریخی تبریز و ایمن سازی آن در مقابل آتش سوزی، افزایش سرویس بهداشتی در مراکز شهر و‌ همچنین اجرای بیش از ۳۰ پارک در مناطق مختلف شهری از جمله اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری می باشد.

وی همچنین گفت: مرکز دفن بهداشتی پسماند برای اولین بار در کشور و به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی در دست اجرا می باشد.

عبدالله تقی‌پور عضو‌ دیگر شورا نیز ضمن تاکید بر وضعیت بحرانی تبریز بیان کرد: از نمایندگان درخواست داریم که تصمیماتی در این خصوص گرفته شود.

وی همچنین گفت: پروژه قطار تبریز – میانه باعث ایجاد محدودیت شده و طرحی که در حال اجرا است برای شهر خوب نیست.

تقی پور تاکید کرد: در خصوص پروژه اتوبان ولایت هم اگر مبلغی اختصاص یابد، مطالبه شهرداری است.

جوانان تبریزی شهرک دار می شوند

بابایی‌ اقدم در ادامه گفت: شهرک جوانان در شورا به تصویب رسیده و در شورای عالی معماری هم تصویب شده است. الان زمین این شهرک آماده می باشد و درخواست دارم سریعا پیگیر ساخت این شهرک باشید.

وی افزود: روستای الوار،اوغلو، آناخاتون و… هفت روستایی هستند که با مشکل روشنایی مواجه هستند و متاسفانه شاهد تصادفات زیادی در آنجا هستیم.

کریم صادق زاده، عضو شورا خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی، اجتماعی و شهری بسیاری وجود دارد که تنها در سایه تعامل و همراهی نمایندگان می‌توان آنها را حل کرد.

بیمارستان تامین اجتماعی در پیچ و خم بروکراسی

وی افزود: بحث تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری نیازمند همت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی است که هزینه کلانی در این خصوص پرداخت می‌شود و از نمایندگان هم درخواست داریم بحث امنیت شغلی کارکنان شهرداری را تأمین کنند.

صادق زاده در پایان گفت: احداث بیمارستان تامین اجتماعی نیز دچار بروکراسی اداری شده است.

شکور اکبرنژاد خاطرنشان کرد: قطار تهران – تبریز و نوع ورود آن به شهر در آینده مسئله دار می‌شود که خواهشمندم در این باره اقدامات لازم صورت گیرد.

در ادامه محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این جمع گفت: در مورد درآمد پایدار طرحی داده شد که بسیار هم روی آن کار شد و تصویب شد. ولی شورای نگهبان ایراد اساسی از کار گرفت که آن هم کلی است.

وی افزود: طبق آخرین نظر اعلام شده، این طرح علی رغم اصلاحات موجود، مغایر اصول قانون اساسی است. طبق قانون، عوارض مطرح شده در اختیار شورا نیست.

فرهنگی ادامه داد: اگر مجلس اقدام کند و این گونه اصلاح کند بخش عظیمی از لایحه حذف خواهد شد و به همین خاطر است که طرح طولانی شده است ولی طبق قانون، از طریق شورای عالی استان‌ها می توانید طرحی در این خصوص به مجلس و دولت ارائه بدهید.

لزوم تدوین پروتکل های کرونایی برای محلات تبریز

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی شورا در خصوص کرونا نیز گفت: برای محلات پر تجمع باید پروتکل هایی تدوین شود. در خصوص بیمارستان تامین اجتماعی نیز خواهشمندم شرطی که در تصویب لایحه نوشته شده حذف شود ولی سازمان تامین اجتماعی اقدامی نمی کند.

محمدحسین فرهنگی در پایان گفت: شهرداری باید برای تامین آب سد شهید مدنی نیز ورود پیدا کند چون این موضوع باعث ایجاد نشاط در شهر تبریز می‌شود. درخواست دارم که این پروژه در بین پروژه های اولویت دار سال آینده قرار بگیرد.

روح الله متفکر آزاد، دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این جمع بیان کرد: ما نامه ای برای آقای نوبخت نوشتیم که عملیات ترمیم بافت های فرسوده که در شهر های دیگر عملیاتی شده بود را در تبریز نیز عملیاتی کنیم. پس از آن تمام معاونین قرارگاه ها در تهران جمع شده و چند سناریو پیشنهادی به ما دادند که گفتم شاید این طرح ها در تبریز اجرا نشود.

وی افزود: اگر بخواهیم به این حوزه ورود پیدا کنیم، عملا باید شهرداری و نمایندگان و تمامی مجموعه ها با کمک و عزم جدی این مشکل را حل کنند.

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: اولویت فعالیتی مجلس بهبود شرایط است و حتی از مهم ترین موارد، موضوع بحث جمعیت و خانواده است که همه اینها در مجلس بررسی می شود. مردم به صورت جدی زیر فشار اقتصادی اند و معیشت اصلی ترین مشکلی است که این روزها در مجلس بررسی می شود.

وی ادامه داد: اگر ما اولویت های شهری مان را مشخص کرده ایم، باید طی یک جلسه آن را مطرح کرده و برای جلسات آتی به صورت کامل تر بیاوریم تا خروجی کار معطوف به نتیجه باشد.

آمار نگران کننده حاشیه نشینی در تبریز

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: ما در در تبریز در خصوص بافت فرسوده و حاشیه نشینی بعد از مشهد و تهران جز سومین رتبه یا رده بالاها در بین شهر ها هستیم. متاسفانه الان تمامی روستاها معطوف به شهر هستند و آمار آنها کمی نگران کننده است!

وی ادامه داد: در خصوص بحث تبدیل وضعیت هم می توانم بگویم که موضوع «بدنه دولت بزرگ نشود» حرف صحیحی نیست چون عملا با این حرفا به دولت می‌گویم کارها را برای شما سبک می‌کنیم! بدنه دولت اگر می خواهد کوچک شود باید از پذیرش نیروی کار مازاد خودداری کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همونین در خصوص انتخابات شورا گفت: فعلا مواردی در مجلس مطرح نشده است.
وی در پایان گفت: در نهایت با استاندار محترم نیز جلساتی داشتیم و پیگیری ها تاکنون به جد پیش رفته و امیدواریم در این راستا شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با شورای شهر گفت: شورای شهر تبریز اعضای فرهیخته ای دارد، نماینده شورای شهر پایلوت نماینده مجلس است.

وی تاکید کرد: ما حدودا یک هفته در ماه تعطیل می شویم و در این برهه به روستاهای اطراف برای بررسی معضلات می رویم. الان هم پیشنهادم این است که جلساتی که در شورا برگزار می شود، یکبار در ماه با حضور نمایندگان برگزار شود تا مشکلات و معضلات شهری در این راستا به جد پیگیری شود‌. به نظرم اجرای این فکر منجر به خروجی خوبی می شود.

وی افزود: نظام سرمایه داری یک نظام بی رحم است که ۴سال در آمریکا با تمام بی رحمی معضلات فراوانی را ایجاد کرد.
آمریکا نمی تواند ضربه ای به ایران وارد کند چرا که مردم با اتحاد زیر فشار های اقتصادی نشان دادند که مشکلات را می‌تواند حل کنند.

منادی همچنین در خصوص حاشیه شهر و بافت های فرسوده نیز گفت: باید خود مسئولان وارد عمل شده و در ساخت و ساز نظارت داشته باشند در این صورت جلو فساد و … گرفته می شود. معیشت مردم در حاشیه شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا خودمان نیز شاهد زندگی خوبی باشیم.

وی در مورد در پیشگیری ‌ویروس کرونا تاکید کرد: باید سعی کنیم برای مقابله با این بیماری تصمیمات و تمهیدات لازم اتخاذ شود. در خصوص کمبود موضوع نیروی انسانی در بیمارستان ها نیز پیگیری هایی را انجام داده ایم که طی دو ماه آینده کمسیون اجتماعی مجلس این معضل را حل خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل فرهنگی شهر نیز بیان کرد: شهردار تبریز در راستای فعالیت های فرهنگی گزارش جامعی ارائه دادند که در این راستا نیز اقداماتی باید ترتیب داده شود. کرونا از نظر فرهنگ سازی زندگی همگان را تغیر داده و ما نیز باید مسائل مربوط به شورا و … را تغییر دهیم.

وی همچنین گفت: باید تاسف خورد که ۳/۵میلیون از دانش آموزان هنوز به فضای مجازی دسترسی ندارند.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.