نگرانی صهیونیست‌ها از بازگشت بایدن به برجام؛ اضطرابی که رسانه‌ای شد

سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی که شریک دونالد ترامپ در اعمال سیاست حداکثری علیه جمهوری اسلامی بودند اکنون و با قوت گرفتن احتمال بازگشت جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا به برجام، مضطرب و نگران شده اند. نگرانی که در رسانه‌های این رژیم از میانه رو تا رادیکال بازتاب یافته است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از  بی بی سی ، با آغاز ریاست‌ جمهوری جو بایدن، مفسران اسرائیلی از نگرانی مقامات این رژیم بابت بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای برجام خبر داده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این توافق را محکوم کرده بود و مدعی است که این توافق، دسترسی ایران به بمب اتمی را تسهیل می‌کند.

ادعای تلاش تهران برای دستیابی به بمب هسته ای در حالی عنوان می شود که رژیم صهیونیستی با داشتن حدود ۲۰۰ کلاهک هسته ای تاکنون اجازه بازرسی به نهادهای بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی هسته ای به این زرادخانه را نداده است و در مقابل در جمهوری اسلامی ایران اولا ساخت سلاح هسته ای از سوی بالاترین مرجع دینی و سیاسی کشور حرام اعلام شده است و از سوی دیگر بازرسی از تاسیسات اتمی این کشور بیش از تعهدات بین المللی یک عضو آژانس انرژی اتمی است .

با این وجود صهیونیست ها تلاش دارند با سوء استفاده از نظر منفی جامعه جهانی به تسلیحات هسته ای ، مدام تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کنند ادعایی که حتی پیشتر  از سوی ۱۶ نهاد امنیتی آمریکا هم رد شده است .

علاوه بر این سازمان انرژی اتمی در دهها مورد بازرسی خود از تاسیسات هسته ای ایران ، عدم انحراف آن را مورد تایید قرار داده است .

ستون‌نویسان روزنامه‌های صهیونیستی در شماره‌های آخر هفته خود که روز  جمعه ۲۲ ژانویه ( ۳ بهمن) منتشر شد به مسائلی اشاره کردند که به گفته آن‌ها باعث نگرانی سیاست‌گذاران این رژیم است.

ناهوم بارنی، مفسر سرشناس، در روزنامه پرتیراژ یدیعوت احرونوت نوشت که اعلام آمادگی بایدن برای بازگشت به توافق برجام به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بیشتر، خیلی‌ها را در اسرائیل “نگران کرده است”.

او از قول “منبعی آگاه” گفت که “توافق خوب توافق بد است”، و اشاره کرد که مقامات “دارند می‌پرسند که بعد از اتمام این توافق، وقتی که ایرانی‌ها دیگر تعهدی به دنیا ندارند و تنها یک قدم با ساختن بمب فاصله دارند، چه خواهد شد”.

به نوشته بارنی، چیزی که باعث نگرانی مقامات می‌شود فاصله زمانی در رژیم نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت آن کشور در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید موشک و کلاهک نظامی است.

او نوشت که تیم سیاست خارجی بایدن “پر از افرادی است که در مذاکره با ایران نقش داشتند”، و مقامات اسرائیلی می‌ترسند که “برای امضای مجدد عجله داشته باشند”. او به نقل از منبع خود هشدار داد که هر گونه توافق جدید نباید صرفا تکرار توافق قبلی باشد.

یکی دیگر از موارد نگرانی صهیونیست ها از بازگشت احتمالی جو بایدن به برجام ، شکست کامل برنامه ای است که با محوریت جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ برای ایجاد سازش میان تل آویو و برخی پایتخت های عربی و علیه ایران صورت گرفت .

سازش میان برخی حکام عرب منطقه با رژیم کودک کش صهیونیستی با آرزوی ایجاد جبهه واحد در مقابل جمهوری اسلامی ایران و جابجا کردن نام تهران با تل آویو به عنوان دشمن شماره یک جهان اسلام بود . آرزویی که با سقوط دونالد ترامپ ناکام مانده است .

در همین ارتباط ، آلون بن-دیوید، تحلیلگر دفاعی شبکه تلویزیونی ۱۳، در روزنامه میانه‌رو معاریو نوشت که دونالد ترامپ با میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و چند کشور عربی “شالوده لازم برای اتحاد اعراب و اسرائیل در برابر ایران را ایجاد کرده است و لغو دستاوردهای او در خاورمیانه توسط دولت جدید کار اشتباهی خواهد بود”.

به گفته بن-دیوید، نگرانی مشترک مقامات دفاعی اسرائیل بابت آن بخشی از توافق ۲۰۱۵ است که بر اساس آن  تمامی محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران بعد از ۱۰ سال لغو می‌شود. به نوشته او، این بخش “باید حذف شود”.

او در ادامه می‌گوید که نظر مقامات بر این است که “اگر بایدن به سیاست فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها ادامه دهد، می‌تواند به توافقی برسد که برای اسرائیل بهتر است”.

با این وجود برخی مقامات صهیونیستی که از عدم بازگشت جو بایدن به برجام نا امید شده اند همواره سعی داشته اند با استفاده از عبارت “توافق بهتر ” که تکیه کلام دونالد ترامپ بود اما عمر سیاسی او به انجام آن کفاف نداد ، ضمن وارد آوردن برخی مسائل دیگر به توافق هسته ای ، تغییرات بنیادی در آن ایجاد نمایند.

روز ۲۱ ژانویه، یعنی یک روز بعد از سوگند جو بایدن، روزنامه اسرائیل هیوم که حامی بنیامین نتانیاهو است گزارش داد که “نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد عقیده دارند که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، بدون ایجاد تغییر در آن، دستاورد بزرگی برای ایران خواهد بود که در ازایش چیزی هم نخواهد داد”.

این روزنامه از قول مقامات گفت که لغو تحریم‌های ترامپ به معنی “از دست دادن اهرمی است که آمریکا در حال حاضر دارد”.

غیر از روزنامه هایی که در مطالب خود تلاش دارند با خط و نشان کشیدن و ایران هراسی ، رییس جمهوری منتخب آمریکا را به همان چاهی بیاندازند که دونالد ترامپ افتاده بود ، برخی نیز با لحن ملایم تری سعی در جذب

جو بایدن با هدف رسیدن به اهداف راهبردی خود در مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند.

آموس هارل، تحلیلگر دفاعی روزنامه لیبرال هاآرتص، در این زمینه می گوید :با وجود گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر عزم نتانیاهو برای مخالفت با بایدن بر سر بازگشت به توافق برجام، لحن مقامات اسرائیلی درگیر با این مساله به مراتب نرمتر است.

به نوشته او “بایدن دشمن ما نیست و برنامه‌ای هم برای پشت کردن به اسرائیل ندارد. تعهد او به امنیت اسرائیل بسیار عمیق است.”

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.