مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی خبر داد:

طرح هادی و جامع روستای کندوان تجمیع می‌شود

توسطتحریریه

بهمن 23 1399

طرح هادی و جامع روستای کندوان تجمیع می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: طرح های جامع و هادی روستای تاریخی کندوان تجمیع می‌شود.

به گزارش آیرال خبر، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران تجمیع این ۲ طرح را عاملی مؤثر در پیشبرد اهداف توسعه‌ ای این روستای تاریخی عنوان و اضافه کرد: این اقدام گامی مفید و مؤثر در راستای تسهیل امور زیرساختی و حفاظتی این روستای بی نظیر است.

وی با بیان اینکه حفظ اصالت و تمامیت روستای کندوان از مهم‌ترین اهداف میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: این روستا از جمله روستاهایی است که تنها ۲ مورد مشابه آن در دنیا وجود دارد و باید تمام تلاش، اقدامات و توجه خود را در راستای تقویت ظرفیت‌ها، رفع مشکلات و در نهایت ثبت جهانی این اثر منحصربه‌فرد، معطوف کنیم.

حمزه زاده اضافه کرد: طی سال‌های گذشته دو طرح جامع و هادی روستای کندوان به ‌صورت جداگانه در حال اجرا بودند که به دلیل تفاوت در نحوه اجرا، عملیات ساماندهی و حفاظتی، اقدامات ثبت جهانی روستای کندوان نیز به تعویق افتاده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تجمیع ۲ طرح جامع و هادی روستای کندوان و اجرای آن توسط مشاور میراث‌فرهنگی، امور مربوط به ساماندهی و حفاظت از این روستای کم‌نظیر شامل اجرای ضوابط بافت تاریخی، حفاظت از کران‌ها، همسان‌سازی ساختمان‌ها با بافت تاریخی، به‌ کارگیری مصالح همگون با بافت روستای کندوان با همکاری اهالی روستا در حال اجرا است.

حمزه زاده گفت: در این راستا به ‌صورت هم‌ زمان مراحل ثبت جهانی این روستای ارزشمند نیز توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، روستای تاریخی و زیبای کندوان در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز و ۱۸ کیلومتری شهر اسکو، دارای ۱۵۱ خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت است که اغلب آنها به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند.

این روستا که در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۵۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است، به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران با آب هوای دلپذیر جزو آثاری است که پرونده آن از چند سال گذشته در نوبت ارسال برای ثبت جهانی قرار دارد.

روستای صخره ای کندوان با قدمت بیش از هفت هزار سال در میان دره‌ ای باصفا و کنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده و ظرفیت های فراوانی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد؛  این مکان جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط ۲ نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.