پری نازمهاجرانی اسبلی
مددکاروآسیب شناس اجتماعی
مقابله با آسیب های اجتماعی نیازمند عزم جدی وبالابردن اگاهی عموم مردم
آیرال خبر : تحولات اجتماعی كه در سطح نظام های مختلف رخ می دهد، وجود ضریبی از آسیب ، فساد و فحشا در هر جامعه ای طبیعی است اما هنر مدیریت اجتماعی در این است كه به شیوه های كارامد این امر را به حداقل رسانده و سلامت اجتماعی را بسط دهد.

اکثر جوامع کنونی با مشکلات و معضلات متعدد اجتماعی دست به گریبانند که حیات جوامع بشری را با تهدید مواجه می کند. مسائل اجتماعی شرایط یا وضعیتی است که جامعه آنها را به منزله خطری برای راه و رسم زندگی می داند و ناگزیر درصدد رفع یا تعدیل آنها برمی آید. وقتی میان معیارها و واقعیات اجتماعی فاصله و اختلاف بوجود می آید ـ خواه نیروهای ایجاد کننده این شرایط، انسان یا طبیعت باشد ـ مشکلات اجتماعی ایجاد می شود و نهایتاً اعضای جامعه نسبت به چنین وضعیتی واکنش نشان می دهند. اهمیت این واکنش بر طبق اصول جامعه شناختی، عمدتاً تحت تأثیر ساخت جامعه، نهادها و ارزشهای آن می باشد.

بروز آسیبهای اجتماعی در جوامع انسانی اجتناب ناپذیر است اما نوع و میزان آن در جوامع مختلف با توجه به فرهنگ ها، اعتقادات و باورهای مردم متغیر می باشد.
آموزش و پرورش وظیفه انتقال دانش، ‌ارزش و توانایی به انسان­ها را بر عهده دارد تا از این طریق افراد بتوانند بر سرنوشت خود و جامعه موثر باشند.

شناخت و رصد این آسیب ها در هر منطقه بسیار حائز اهمیت است بدین معنی که تا درد را نشناسیم درمان فایده ای ندارد. آسیب‌های اجتماعی معلول عوامل مختلفی در سطح خرد و کلان هستند.
نهاد مدرسه، به‌دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش آموزان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای ‌توانمندی‌ و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد
امروزه با توجه به تحولاتی که در جوامع مختلف در حال رخ دادن است تنوع آسیب‌های اجتماعی و افراد در معرض خطر به خصوص دانش آموزان نیز در حال تغییر شکل و افزایش است و دلایل مختلفی از جمله فقر در ابعاد مختلف  فرهنگی، عاطفی، اقتصادی، موجب تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجب می‌شود که دانش آموزان به عنوان نیم مهمی از جامعه نتوانند مسیر تکامل انسانی و اجتماعی خود را طی کنند و همین امر تأثیرات منفی را بر ارا بر ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان می‌گذارد.
یک تقسیم بندی کلی مشکلات وآسیب های اجتماعی دارای جنبه ذهنی و عینی می باشد. جنبه ذهنی آن در ادراکات و ارزشگذاری مردم جامعه در ردّ یا تأیید اینکه چه چیز مشکل اجتماعی می باشد، ظاهر می شود و جنبه عینی آن شرایط واقعی است که در آن مشکلات ارزیابی می شود.
شناخت ویژگی‌های رشدی دانش آموزان و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها، آشنایی با خطراتی که دانش آموزان را تهدید می‌کند، عواملی که موجب بروز خطر می‌شوند و شناخت راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند به مدرسه و کلیه کارکنان آن کمک کند تا نقش مؤثری در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان ایفا کنند.

در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی وجود دارند که به‌دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به‌ویژه در بین نوجوانان، آنان را تهدید می‌کند که یک نوع از این خطرات، تأثیرپذیری از فضاهای مجازی است.
نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه و به خصوص اینترنت در زندگی شان اجتناب ناپذیر است. امروزه با افزایش آسیب­های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در کشور به خصوص در بین دانش آموزان مواجه هستیم.
دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و … که در سطح جهان بصورت مقاله، کتاب، نرم افزار و … در سطح جهان منتشر شده و میشود.ذابیت و تنوع در فضای مجازی و مخاطب محور بودن اغلب داده ها در آن، بطوریکه امکان نظر‌سنجی و ارزیابی در این فضا برقرار و به روزتر است و این توانایی را به داده‌پردازان می‌دهد که از آخرین خواسته‌های مخاطبان خود مطلع گردند که این امر در کنار تنوع و جذابیت فضای سایبری تأثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد.
سترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا در فضای مجازی و بخصوص در «شبکه‌های اجتماعی» که این امکان را فراهم می سازد که افراد به تبادل آراء و افکار بپردازند و…

این موارد و مزایای احتمالی دیگر فضای سایبری، باعث گرایش هرچه بیشتر افراد به حضور در فضای مجازی شده و فراگیری آن را بشدت افزایش داده است.

در عین حال ذکر این نکته ضروری است که نگاه تک بعدی به هر وسیله و دستاورد بشری، چه مثبت باشد و چه منفی، باعث دوری انسان از حقیقت آن موضوع می شود و موضوع اینترنت و فضای مجازی از این امر مستثنی نیست.
اما آثارمخرب این فضا
تعارض ارزشها و باورهای اجتماعی: ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در جوامع مختلف به وجود آورده است. قدرت های غربی و صاحبان بزرگ کارتل های اقتصادی از ظرفیت های فضای مجازی برای نیل به اهداف خود سوء استفاده کرده و در تلاش هستند که با حاکمیت ایدئولوژی «سرمایه داری» تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سایر جوامع را پذیرای عقاید خود سازند.

اختلال در شکل گیری شخصیت: عناصر سه گانه هویت، یعنی خود شخص، فرهنگ و جامعه، در تکوین شخصیت هرفرد نقش مهمى را ایفا مى‏کنند. از آن جا که فضای سایبری، صحنه ای فرهنگى و اجتماعى است که کاربر را در موقعیت‏ هاى متنوع، نقش ‏ها و سبک‏ هاى زندگى قرار مى دهد، زمینه ای است برای آسیب پذیری شخصیت کاربر و در بسیاری از مواقع، چند شخصیتی شدن فرد می‌شود.ه وجود آمدن اختلالات و انحرافات اخلاقی در زمینه­ی جنسی است. در این عرصه بیشترین خطر متوجه کودکان و نوجوانان است. متأسفانه این امکان وجود دارد که جوانان به واسطه‌ی دیدن مطالب و تصاویر مستهجن، دچار پدیده‌ای به نام «بلوغ زودتر از موعد» شده و به تبع آن رفتارهای جنسی از خود بروز دهند.
همچنین زنان آسیب‌دیده از لایه‌های پنهان جامعه هستند كه مولود زنجیره ای از عوامل نظیر فقر و مشكلات مالی و اقتصادی، گسست های ارزشی و اخلاقی هستند و كتمان مشكلات و مسایل آن ها نه تنها دردی را دوا نمی كند بلكه در تعمیق مشكلات اجتماعی و سلامت نیز به عنوان یكی از عوامل اثرگذار مستقیم نقش آفرینی می كند.
آماده نبودن شرایط و پذیرا نبودن جامعه و خانواده ها برای پذیرش این زنان خود دردی است بر دردها و مشكلات این قشر كه روز به روز بر پیچیدگی مسایل آنان دامن می زند و در بروز و افزایش جرائم و آسیب های مختلف آن ها بی تاثیر نیست.
به نظر می رسد تا زمانی که مسئولین فرهنگی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور، اعتقاد و باور راسخی به جنگ نرم رسانه ای دشمن که با سوء استفاده از ابزارهای متنوع اتفاق می افتد نداشته باشند، نمی توان افق روشنی در این رابطه متصور بود.

برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی.
برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه ی استفاده ی صحیح از آنها.
تشویق به شرکت در فعالیت های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین.
وضع قوانین سختگیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین.
آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای و اقدام در جهت نا کارآمد کردن دسیسه های دشمنان در این زمینه.
انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.