شتاب گرفتن آبرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی

شتاب گرفتن آبرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی

به گزارش آیرال خبر، بر اساس آمار منتشر شده، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که حدود یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان را در خود جای داده اند؛ از این تعداد یک هزار و ۹۴۵ روستا، دارای بالای ۲۰ خانوار است و حدود  ۷۵۴ روستا نیز کم تر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

بنا بر آمار، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای آذربایجان شرقی دارای آب لوله کشی و نزدیک به ۸۵ درصد درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند؛ این نکته را نیز باید یادآور شد که در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان دارای قنات و چشمه بودند که متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر، ۹۰ درصد از آن‌ها خشک شده‌اند.

اظهارات مسوولان شرکت آبفای آذربایجان شرقی حاکی است که از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی حدود ۷۰۰ روستا مشکل تامین آب شرب پایدار دارند که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن است.

مسوولان شرکت آبفای استان می گویند که در برخی از این روستاها، تاکنون سه بار طرح های تامین آب شرب پایدار از چشمه ها یا منابع آب زیرزمینی اجرا شده است، اما به دلیل تداوم خشکسالی و افت مداوم سطح سفره های آب زیرزمینی، طرح های اجرا شده از حیز انتفاع ( قابلیت بهره برداری ) افتاده و این روستاها نیازمند اجرای طرح های آبرسانی جدید هستند.

از همین روست که شرکت آبفای آذربایجان شرقی برای تامین آب پایدار روستاهای مشکل دار، این بار به تجمیع نیازهای آنها در قالب تاسیس «مجتمع های آبرسانی» با هدف تامین آب شرب چندین روستا از یک مرکز، روی آورده است.

در تبیین وسعت خدمات رسانی به روستاییان آذربایجان شرقی از جهت تامین آب شرب بهداشتی، ذکر همین نکته کفایت می کند که مخزن ۲هزار مترمکعبی ثقلی «شهید کشوری» بخش «آبش احمد» به تنهایی آب بهداشتی مورد نیاز ۱۰۶ روستا را تامین می کند که ۹۶ روستا از این تعداد در شهرستان کلیبر و ۱۰ روستا در خداآفرین قرار دارند.

تجربه حضور خبرنگار ما در مجتمع شهید کشوری در ارتفاعات بخش «آبش احمد» شهرستان کلیبر و مشاهده دشواری های تامین آب شرب بهداشتی در این مخزن نصب شده بر بلندی های منطقه با حضور شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب و آزمایش ۲۴ ساعته آب ورودی به مخزن، نشان می دهد که آب و فاضلاب آذربایجان شرقی برای تامین آب شرب روستاییان استان از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

به عبارت دیگر، تأمل در چگونگی تامین آب شرب مورد نیاز ساکنان ۱۰۶ روستا توسط مجتمع آبرسانی شهید کشوری در گستره ای به وسعت ۴۵ کیلومتر مربع که در آن هیچ چشمه و رودخانه جاری برای تامین آب وجود ندارد، از دغدغه های جدی نهادهای مسوول برای رفع نیاز روستاییان به این مایع حیات، با وجود دشواری های بسیار، حکایت دارد.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در تلاش برای دسترسی حداکثری روستاییان استان به آب شرب بهداشتی، در بعضی مناطق به حفر چاه های ۴۰۰ متری ناگزیر شده است تا مبادا جریان آب برای رفاه روستانشینان این خطه دچار وقفه شود.

در تبیین درجه اهمیت آبرسانی به مناطق روستایی آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته نیز ضروری است که بنا بر اعلام شرکت آبفای استان، تنها برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی شهرستان خداآفرین، سال گذشته مبلغ ۵۶ میلیارد تومان و امسال نیز ۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 

آبرسانی به ۱۳۰ روستای آذربایجان شرقی امسال پایان می یابد

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: این شرکت در ۶۹ نقطه شهری و ۲ هزار و ۷۰۰ نقطه روستایی برای جمعیت بیش از چهار میلیون نفری در آذربایجان شرقی خدمات رسانی می‌کند و امسال از پایدارترین وضع برخوردار است.

محمد خانی افزود: آبرسانی به ۲۷۲ روستا در حال اجرا بوده و از این تعداد عملیات اجرایی ۱۳۰ روستا امسال به پایان می‌رسد.

وی یادآور شد: پروژه آبرسانی در ۱۲۱ روستای شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هشترود توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان شرقی آبرسانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل به ۴۰۰ روستا با تانکر آبرسانی و آب حدود ۳۵۰ روستا نیز به‌طور جیره بندی تامین می‌شد، اما امسال با اقدامات انجام شده با همراهی سازمان برنامه و بودجه و حمایت‌های استانداری، تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند، به یک سوم کاهش یافته است.

خانی همچنین گفت: آبرسانی به ۳۴ روستای آذربایجان شرقی با ۲۷ میلیارد تومان هزینه کرد در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید که ۱۱ طرح محرومیت زدایی آبرسانی از آن جمله بود.

وی ادامه داد: آبرسانی به مجتمع آبرسانی قشلاقات شهرستان کلیبر با پوشش ۱۶ روستا، فاز دوم مجتمع آبرسانی ستارخان شهرستان ورزقان برای تامین آب شرب پایدار ۶۰ روستا و مجتمع آبرسانی «آلمالو»ی شهرستان هشترود با دربرگیری ۴۵ روستا با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست.

وی گفت: از مجموع این طرح ها امسال آبرسانی به ۲۵ روستا در هشترود و ۱۰ تا ۲۰ روستا در شهرستان های کلیبر و ورزقان به بهره برداری می رسند.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تشریح کرد: در بخش روستایی نیز از ۷۰۰ روستای محرومی که مشکل آب پایدار داشتند، عملیات آبرسانی ۱۲۱ روستا توسط قرارگاه سازندگی و ۱۳۰ روستا نیز از محل اعتبارات متفرقه آغاز شده است.

خانی اضافه کرد: مبادله تفاهم نامه برای حل مشکل آبرسانی ۵۵۰ روستای استان نیز با قرارگاه سازندگی در مراحل پایانی است که این روستاها در تمام شهرستان‌های آذربایجان شرقی توزیع شده‌اند.

وی تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آبرسانی به روستاها مود توجه جدی قرار گرفته است به گونه ای که طبق برنامه ارایه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، ضریب پوشش آرسانی روستایی و جمعیت بهره مند در پایان کار دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

شتاب گرفتن آبرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم

هزینه کرد ۱۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومانی برای حوزه آب آذربایجان شرقی

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که ۱۰ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته برای حوزه آب استان هزینه شده است که همه با هدف خدمات رسانی به مردم بوده و در این راه مسئولان تمام تلاش خود را انجام می دهند.

جواد رحمتی اظهار کرد: البته در سفر امسال رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بسیاری از مشکلات اعتباری و توسعه استان در بخش آب، از جمله تامین آب شرب روستایی برطرف شد.

وی ادامه داد: با وجود شرایط نامساعد اقتصادی و تحریم های ظالمانه، دستگاه های اجرایی و دولت مردمی در مسیر خدمت رسانی و اجرای طرح های عمرانی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند که در این راستا رفع مشکل آب روستاهای استان در اولویت است.

رحمتی افزود: دولت سیزدهم در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی و خدماتی در سراسر کشور به خصوص در روستاها عزمی راسخ دارد.

وی با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف منابع آبی، یکی از مهم ترین ضروریت‌های فعلی استان است تاکید کرد: همه با هم باید در این زمینه تلاش کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی اقشار مختلف مردم برای صرفه‌جویی در مصرف منابع آب اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آتی حوزه آب و انرژی باید متناسب با ظرفیت استان و منابع مالی موجود انجام شده و از هر گونه اقدامات غیرتخصصی و بی‌توجهی به اسراف در منابع مالی پرهیز شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرکزی، حمایت بیشتری از طرح‌ها و پروژه‌های استانی در بخش آب داشته باشند.

 

اختصاص ۱۰۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری خداآفرین

در همین حال نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به فرسودگی مخازن آب شرب روستاهای خداآفرین شتاب بخشی به طرح های آب رسانی این شهرستان ضروری است .

حسین حاتمی  با اعلام اینکه ۱۰۶میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها و قشلاقات خداآفرین و کلیبر تخصیص یافته است، گفت: آب شرب سالم برای ۲۲ روستای خداآفرین از طریق طرح دردست اجرای مجتمع آبرسانی آزادگان تامین خواهد شد .

وی افزود: با مشارکت سه میلیارد تومانی منطقه آزاد ارس، پمپاژ مجتمع آب رسانی شهید سلیمانی تقویت و مشکل آب شرب شهرک خداآفرین حل خواهد شد .

فرماندار خداآفرین هم با انتقاد از تعلل شرکت آبفا در پیمان سپاری و اجرای طرح‌های آب‌رسانی مخزن جانانلو و قارلوجه و قراوغلو گفت: با وجود تامین اعتبار ۵۳۰ میلیون تومانی در اسفند سال گذشته برای احداث و اجرای مخزن جانانلو و همچنین ۲۹۰ میلیون تومانی برای قارلوجه، خرداد امسال با ۴۰۰ میلیون برای جانانلو و ۲۰۰میلیون پروژه قارلوجه پیمان سپاری شده است و این تعلل به ضرر مردم است.

علی اکبر نکونام با اعلام اینکه در روستاها به ویژه در روستاهای کوهستانی بخش منجوان خداافرین مشکل آبرسانی وجود دارد و واحدهای صنعتی از عدم هماهنگی در صدور مجوز رودخانه های مرزی متضرر می شوند، افزود: هم‌اکنون ۹ روستای خداآفرین با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.