آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: این دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی کشور دارای سرانه تولید علمی ۲.۸ است.

آیرال محمدباقر محمدصادقی آزاد با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: دانشگاه شهید مدنی، دومین دانشگاه جامع آذربایجان شرقی از نظر تعداد هیات علمی، دانشجو و کارمند و با ۱۲۰۰ هکتار مساحت، بزرگترین دانشگاه از نظر وسعت فیزیکی در کشور و حتی خاورمیانه است.

وی افزود: این دانشگاه تعداد ۳۰۰ نفر هیات علمی، بیش از ۷۰۰۰ نفر دانشجو دارد که ۳۰۰۰ نفر از آن‌ها در خوابگاه سکونت داشته و ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر نیز جزو دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند؛ هم‌چنین تعداد هفت دانشکده با انواع رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و … در دانشگاه داریم که دو دانشکده دیگر نیز به دلیل نداشتن فضای فیزیکی در دیگر دانشکده‌ها مستقر هستند.

وی با بیان این‌که موفقیت این دانشگاه زیر سایه تلاش ایثارگرانه اساتید و پرسنل دانشگاهی است، ادامه داد: تعداد ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه جزو دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان هستند. دانشگاه شهید مدنی دارای رتبه ۱۳ کشوری و اول شمالغرب (بر اساس اعلام موسسه نیچر ایندکس) و از نظر رتبه بندی تایمز بین ۱۷۰۰ دانشگاه دنیا دارای رتبه بین ۶۰۰ تا۸۰۰ است.

محمدصادقی با اشاره به لزوم ورود دانشگاه‌ها به مسائل اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر اجتماع، اظهار کرد: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جزو دانشگاه‌های برتر شمالغرب کشور از نظر شاخص‌های مختلف است.

وی افزود: مهمتر از رتبه‌هایی که دانشگاه دارد بحث تاثیرگذاری آن بر جامعه و ارتباط با صنعت و سایر مجموعه‌ها است. امروزه مسئولیت‌ اجتماعی دانشگاه‌ها بسیار سنگین است و بسیاری از دانشگاه‌ها برای برقراری ارتباط با صنعت باید هزینه‌های گزافی را متحمل شوند. از سویی لازمه دانشگاه برای تحقق مسئولیت اجتماعی به معنای واقعی، ارتباط با صنعت به شکل واقعی است.

وی گفت: یکی از افتخارات استان ما داشتن صنایع و صنعتگران متنوع و کاربلد است که بسیار منطقی و هوشمندانه در حال فعالیت هستند. پیچیدگی سازوکار بازارها در جهان امروز، دغدغه‌ای را برای صنایع جهت برای ماندن در گردونه رقابت‌ها در دنیا ایجاد کرده و هر بنگاه اقتصادی برای پیشی گرفتن از سایر رقبا نیازمند توسعه دانش خود است.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با بیان این‌که توسعه دانش و فناوری در دنیا زیر سایه علم بوده و محل بروز آن، دانشگاه است، اظهار کرد: آنچه که بازارها در جهان امروز نیاز دارند، فروش دانش است و از سویی، دانشگاه، مرکز علم پروری بوده و می‌توان از این طریق علم را به وسیله صنعتگر تبدیل به دانش کرد تا صنایع امکان رقابت داشته و بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و این ارتباط در دانشگاه شروع می‌شود.

وی با بیان این‌که تمامی پیشرفت‌های امروز کشور از میز دانشگاه‌ها برخواسته است، افزود: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مفتخر است که توانسته ظرفیت‌های نهفته خود را طی سال‌های اخیر به صنایع استان نشان دهد و با برخی صنایع نیز ارتباط خوبی برقرار کرده و به رفع نیازمندی آن‌ها کمک کند.

وی از برقراری از تباط این دانشگاه با مجتمع مس سونگون، صنایع برق و نیروگاهی، صنایع ریلی و .. خبر داد و گفت: با توجه به قرارگیری دانشگاه شهید مدنی در جوار شهرک صنعتی شهید سلیمی، در حال گسترش ارتباط خود با صنعتگران هستیم و با محور قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم تا علم حل مسئله و نافع را محقق سازیم.

محمدصادقی افزود: امروزه رقابت بین صنعتگران و صنایع مختلف به کمترین حد خود رسیده و در این راستا صنعتی که بتواند با دانشگاه، ارتباط موثری داشته باشد، موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان واقعی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعال هستند که اغلب منجر به تولید و ارتقای سطح تولیدات و حتی تولید انبوه رسیده است و تلاش داریم تا پردیس علم و فناوری دانشگاه را بازگشایی کنیم.

وی با اشاره به توجه این دانشگاه به مباحث فرهنگی طی ماه‌های گذشته، گفت: بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه در طول سال‌های اخیر به بیش از ۸۰ میلیون تومان هم نمی‌رسید اما طی چهار ماه گذشته مبلغ سه الی چهار میلیارد تومان برای برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی جهت نشاط آوری دانشجویان عزیز هزینه کردیم.

محمدصادقی تاکید کرد: دانشجویان ما دانشجویانی باهوش و الگو هستند و همچون ستاره‌ای در جامعه می‌درخشند اما باید هیجانات آن‌ها را کنترل و تنظیم کرد و یکی از اقداماتی که می‌توان به این امر دست یافت، اجرای انواع برنامه‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به فعالیت قطار اختصاصی این دانشگاه از تبریز به سمت دانشگاه و مشکلات مربوط به آن، افزود: مسئولیت تنظیم و محافظت از قطار برعهده راه آهن جمهوری اسلامی ایران است هرچند دانشگاه نسبت به این مسئله غافل نبوده و در حال پیگیری برای فراهم آوردن رفاه دانشجویان است.

وی ادامه داد: اکنون دو ریل باس در این مسیر وجود دارد و یک قطار برقی قدیمی هم فعال است که ساعت‌های تردد آن کمتر از ریل باس بوده و استقبال کمتری از سوی دانشجویان شده است. معمولا ساعت‌های اول و آخر حرکت قطار به دلیل همزمانی با شروع و پایان کلاس دانشجویان شاهد شلوغی در قطار و تردد بالای افراد وگاهی بیش از ۸۰۰ نفر هستیم که برای رفع این موضوع دو راه حل می‌توان تصور بود.

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان افزود: می‌توان قطار دو طبقه را به سیستم ناوگان دانشگاه اضافه کرد و یا قطار برقی را توسعه داد تا پا به پای ریل باس حرکت کند اما مکان ندارد. در نتیجه تنها کار افزایش تعداد سالن است.

وی گفت: برای تردد هیات علمی و کارکنان از اتوبوس استفاده می‌کنیم تا ظرفیت قطار برای دانشجویان بماند. ظرفیت قطاری که در اختیار داریم پایین تر از تعداد دانشجویان بوده و طبیعی است که تعدادی از دانشجویان این مسیر را سر پا می‌ایستند.

وی با اشاره بازدید حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز از وضعیت ریل باس دانشگاه و گفت‌وگو با دانشجویان و پیگیری عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی، افزود: تمامی تلاش خود را برای اضافه شدن قطار دوطبقه جهت رفع کمبود قطار به کار می‌گیریم. البته این موضوع از دست استان ما خارج است و فقط باید وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به موضوع ورود کنند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.