هستۀ مرکزی حمایت رهبر انقلاب از مجلس یازدهم تصویب قوانین راهبردی بود / برخی نقطه‌ضعف‌ها و حواشی ایجادشده بر برآیند کلی عملکرد مثبت مجلس سایه انداخته است

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس:

اول آنکه رهبر معظم انقلاب با توجه به شناخت دقیقی که از وظایف و اختیارات قوا و دستگاه‌های کشور دارند، وظیفۀ اصلی مجلس را به‌طور ویژه قانون‌گذاری مبتنی‌بر شناخت دقیق از مشکلات کشور می‌دانند. بررسی اجمالی و منصفانه نشان می دهد مجلس یازدهم از حیث قانون‌گذاری بسیار موفق‌تر از مجالس گذشته عمل کرده است.

دوم آنکه فعالیت مجلس با برخی نقاط ضعف و همچنین با حاشیه‌هایی ساخته‌شده همراه است که بر برآیند کلی عملکرد مثبت مجلس سایه انداخته است. هر دوی این‌ها امکان قضاوت در خصوص فعالیت مجلس و امکان دیده‌شدن این فعالیت‌ها را در اذهان عمومی تحت‌الشعاع قرار داده است.
نچه مجلس انقلابی از خود به یادگار خواهد گذاشت تصویب قوانین راهبردی و مادر است / شکر نعمت حمایت ویژۀ رهبر انقلاب تنها با تقویب نقاط قوت و برطرف‌کردن ضعف‌ها امکان‌پذیر است

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس:

شکر نعمت حمایت ویژۀ رهبر انقلاب از مجلس یازدهم تنها و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که به توصیه‌های ایشان در تقویت و تکمیل نقاط قوت و برطرف‌کردن نقاط ضعف در سال پایانی مجلس عمل کنیم.

روند نهایی‌کردن نقشۀ راه بستۀ تحول در قوانین اقتصادی و نهایی‌کردن قوانین زمین‌ماندۀ غیراقتصادی با جدیت و تا روز آخر مسئولیت باید ادامه پیدا کند تا قوانین راهبردی اساسی، مخصوصاً در حوزۀ اقتصاد، نهایی شود. آنچه مجلس انقلابی از خود به یادگار خواهد گذاشت تصویب این قوانین اصلی و مادر است که برخی از آن‌ها اگر در مجالس گذشته تصویب می‌شد مجریان امر می‌توانستند برپایۀ آن‌ها در مدت زمانی معقول شرایط حداقلی برای یک زندگیِ خوب را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فراهم کنند.تلاش مجلس یازدهم اولویت‌دادن لوایح یا طرح‌هایی است که با نظر مسئولان اجرایی نوشته شده است / قانون باید قابلیت اجرا داشته باشد

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس:

از روز آغازبه‌کار مجلس یازدهم همیشه تصریح کرده‌ام که اجرایی‌بودن قانون امری ضروری است، لذا ما تلاش کردیم در قانون‌گذاری‌ها اولویت با لوایح یا طرح‌هایی باشد که با نظر مسئولان اجرایی دولت نوشته و‌ نهایی شده است.

بسیاری از طرح‌هایی که در مجلس یازدهم تصویب شده است با کمک مسئولان اجرایی مربوطه تنظیم و تصویب شده است و گاه شخص وزرا جزو طراحان آن بوده‌اند. با تأکید رهبرانقلاب، از کمیسیون‌های تخصصی درخواست می‌کنم که نظرات دولت را بیش از گذشته در تنظیم طرح ها لحاظ کنندبی‌توجهی به فشارها و جوسازی‌ها به معنی نشنیدن نظرات کارشناسان و نخبگان دغدغه‌مند و مطلع نیست

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس:

از توصیه‌های مهمی که سال گذشته نیز مورد تأکید رهبر انقلاب بود تحت‌تأثیر قرارنگرفتن از جوها و فضاسازی‌ها در قانون‌گذاری است. ما نمایندگان نباید در تصویب آنچه به صلاح کشور و مردم است به هیچ فضاسازی‌ای اهمیت دهیم.

بدیهی است بی‌توجهی به فشارها و جوسازی‌ها به معنی نشنیدن نظرات کارشناسان و نخبگان دغدغه‌مند و مطلع نیست.
ین مجلس، با حذف موانع ارتباطی، بیشترین حضور را بین مردم برای شنیدن بی‌واسطۀ مسائل داشته است

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس:

اصرار رهبر انقلاب مبنی‌بر بیان ساده‌زیستی نمایندگان مجلس یازدهم و نبود نگاه بالابه‌پایینی و وجود تواضع و شنیدن حرف مردم از موضوعات بسیار مهمی است که خلاف ادراک عمومی جامعه است. مقایسه‌ای بین مجلس یازدهم با مجالس پیشین نشان می‌دهد که این مجلس با نظارت‌های میدانی و حذف موانع ارتباط‌گرفتن مردم بیشترین حضور را بین مردم عادی برای شنیدن بدون واسطۀ مسائل مردم داشته است.

همچنین در این زمینه بر این باور هستم که توقع مردم شریف ایران از نمایندگان مجلس انقلابی بسیار بیشتر از نمایندگان مجالس در دوره‌های پیشین است و درک این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که عدم تخلف یا وجود برخی عرف‌ها در مجالس پیشین یا در دیگر دستگاه‌های اجرایی نباید به معنی درست‌بودن بسیاری از آن اقدامات در مجلس انقلابی محسوب شود.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.