آیرال خبر ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در سال‌جاری با تاخیر مواجه شده و پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از دوم تا هفتم آبان در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود که علاقه‌مندان از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.

به گزارش آیرال خبر، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور در نشستی با اصحاب رسانه استان در آستانه‌ی برپایی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی منطقه و همچنین دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کشور بعد از تهران، به مطالبه‌ی جدی مردم و نخبگان تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: امروز مطالبه‌ا‌ی جدی در رابطه با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز نه تنها در استان بلکه در استان‌های همجوار از سوی ناشران و مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی اهمیت بسیاری داشته و شالوده‌ی اشکال مختلف توسعه است، تاکید کرد: اگر توسعه فرهنگی روی ندهد، در سایر ابعاد توسعه نیز با مشکل مواجه خواهیم بود، فرهنگ درک و عنصر هویتی ماست، اگر عنصر فرهنگ در جریان توسعه حضور نداشته باشد جایگاه این عنصر هویت‌بخش در جریان توسعه خالی می‌ماند.

محمدپور خاطرنشان کرد: ما در جریان توسعه انتظار داریم که آگاهی‌های عمومی در حد شایسته گسترش یافته و آحاد مردم در دور‌ترین نقاط کشور به کالاهای فرهنگی دسترسی داشته باشند و همچنین تعاملات بین فرهنگ‌ها انجام شده و تولید کاهالای فرهنگی و مصرف آن گسترش یابد.

وی با بیان اینکه خواسته‌ی ما افزایش سهم فرهنگ در سبد خانوار است، تشریح کرد: توسعه فرهنگی شالوده‌ی توسعه جامعه بوده و می‌تواند در شکل‌گیری توسعه پایدار نقش موثری داشته باشد و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز نیز در این راستا نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی نقش بی‌بدیلی در جریان توسعه فرهنگی دارد، افزود: امروز کتاب در جریان توسعه یکی از موارد مهم بوده و یکی از شاخصه‌های توسعه نیز اقبال مردم به کتابخوانی و مطالعه است که درکشور و استان ما این رقم و شاخص رضایت‌بخش نبوده و باید تلاش کنیم تا به نقطه‌ی مطلوب برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه کتاب مایه حیات فرهنگی جامعه است، افزود: نقش کتاب در حیات فرهنگی و اینکه بتوانیم در جهان ابراز وجود کنیم، اساسی بوده و کتاب تقویت کننده هویت فرهنگی، اجتماعی، ملی و عاملی جهت جلوگیری از گسست فرهنگی است.

وی با بیان اینکه امروز جامعه فرهیخته ما کتاب را به عنوان یک کالای فرهنگی پذیرفته است، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در ۱۴ دوره گذشته شاهد استقبال مردم بوده و میزان بازدیدها گاهی تا ۸۰۰ هزار نفر هم رسیده است، میزان فروش کتاب نیز در این نمایشگاه رقم بسیار جالبی بود و سال گذشته به رقم فروش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز توجیه اقتصادی لازم را برای ناشران سطح کشور دارد، ادامه داد: این موارد باعث شده تا ناشران کشور نسبت به نمایشگاه کتاب تبریز اقبال بیشتری نشان دهند.

محمدپور با بیان اینکه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بمنظور توسعه فرهنگی استان بوده است، گفت: مهم‌ترین هدف ما ارتقای سطح مطالعه و کتابخوانی در سطح مطلوب بوده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز آخرین یافته‌های حوزه نشر در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد؛ ایجاد فضای رقابتی و تعامل بین ناشران و پدیدآورندگان آثار مکتوب نیز از دیگر اهداف ما بوده و همچنین با برپایی این نمایشگاه توجه آحاد مردم، افکار عمومی، مراکز علمی و… در سطح منطقه به مقوله مهم کتاب معطوف می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته علاقه‌مندان از سایر نقاط کشور و به‌ویژه استان‌های همجوار و حتی کشورهای همجوار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بازدید کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برنامه‌ریزی ما برای حضور بیش از ۱۰۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی است، تشریح کرد: تاکید وزیر ارشاد بر آن بود که با توجه به میزبانی تبریز ۲۰۱۸، بخش بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز تقویت شود که در این راستا نیز اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، از خانه مطبوعات استان نیز دعوت شده تا برپایی نمایشگاه مطبوعات را برعهده بگیرند که دوستان در حال برنامه‌ریزی هستند تا این نمایشگاه را در سطح وسیع برگزار کنند.

وی افزود: ثبت‌نام برای حضور ناشران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از ۱۲ مهرماه تا به امروز بود، اما باتوجه به استقابل ناشران، این تاریخ تا ۲۳ مهر ماه تمدید شده است.

محمدپور ادامه داد: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برای حمایت از مصرف‌کنندگان، رقم بن حمایتی را از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم و کسانی که این بن را تهیه می‌کنند از ۲۰ درصد تخفیف بن، به همراه ۱۰ الی ۴۰ درصد تخفیف نمایشگاهی برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان برای تهیه بن می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه کنند، افزود: مبلغ بن مذکور تا سطح فوق لیسانس و حوزوی به ۱۰۰ هزار تومان و از مقطع دکتری بعد و حوزوی خارج نیز به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز شرط حضور عرضه‌ی انتشارات جدید بوده و انتشارات بیش از سه سال اجازه عرضه ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه سال گذشته هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور سرانه مطالعه استان را ۷۶ و خورده‌ای برآورد کرده‌ بودند، افزود: از این میزان صرفاً ۱۵ دقیقه مختص کتاب بوده است.

وی با اشاره به بخش‌های جنبی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بیان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در شعار سال، محور برنامه‌های جنبی نمایشگاه شامل، اقتصاد، تولید، اشتغال، کارآفرینی، تحریک به مصرف کالای داخلی و… بوده و همچنین معرفی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ نیز از محورهای مهم بخش جنبی نمایشگاه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در بخش جنبی نمایشگاه، برنامه‌های مختلفی نظیر برپایی نمایشگاه‌های هنری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنری، مطبوعات و…، نشست‌های تخصصی در حوزه‌های کارآفرینی، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی در استان، برپایی شب‌های شعر و ادب، مسابقه های متعدد در حوزه شعر، قصه و کتاب، جلسه نقد و بررسی کتاب، بررسی وضعیت چاپ و نشر استان، حجاب و عفاف، اجرای موسیقی‌های آیینی و برنامه‌های ایام سوگواری، برگزاری کارگاه رباتیک و نشر الکترونیک و… از جمله موارد جنبی نمایشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به گلایه کتابفروشان استان در راستای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در مهرماه، افزود: در سال گذشته برای اولین بار درحمایت از کتابفروشان این امکان فراهم شد که با بن‌های خرید کتاب از کتاب فروشی‌های متقاضی استان بتوانند کتاب تهیه کنند و همچنین دوره‌ی اعتبار این بن کارت‌ها نیز برای کتاب‌فروشی‌های استان تا عید تمدید شد.

وی افزود: بانک شهر بانک عامل این نمایشگاه بوده و این امکان فراهم است که بن کارت ها پیش فروش شود؛ از ۱۹ با مراجعه به سایت بانک شهر می‌توانند بن کارت خریداری کنند؛ البته کسانی که از این طریق اقدام به پیش‌خرید بن می‌کنند امکان استفاده از بن‌کارت به سبک جدید را نخواهند داشت و بهتر است متقاضیان در موعد نمایشگاه بن کارت خریداری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه تعداد عناوین کتاب چاپ شده در سال ۹۲ برابر با ۸۰۰ عنوان بود که این رقم در سال ۹۵ به هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب افزایش یافته است، افزود: در سال‌ گذشته ۴۰۰ برنامه عمده فرهنگی در استان برگزار کردیم و همچنین با تمرکززدایی اعتبارات شهرستان‌ها را به متوسط ۳۰ میلیون تومان رساندیم.

وی افزود: سال گذشته نخستین جشنواره فیلم را برگزار کرده و در سال‌جاری نیز نخستین جشنواره موسیقی را برگزار می‌کنیم.

وی با اساره به کتب پرمخاطب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز نیز یادآور شد: کتب دانشگاهی، عمومی، اجتماعی و روانشناسی بیشترین سطح مطالبه را از سوی مخاطبان داشته که سمت و سوی برنامه‌ریزی ما نیز در سال‌جاری به همین جهت است؛ همه سالن‌های نمایشگاه‌ نیز زیر پوشش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز هستند.

محمدپور با بیان اینکه جای شبکه هوشمند توزیع کتاب در استان خالی است، تاکید کرد: باید جریان نشر استان و کشور پیوستگی مستمر و تعیین کننده داشته باشند تا کتاب‌های /تولید شده بتوانند در فضای توزیع قرار گیرند؛ تولید ما در حوزه کتاب آنگونه که باید مخاطب محور نیست اما ناشران برجسته کشور مخاطب را نیز در نظر می‌گیرند./ایسنا

انتهای پیام
کدخبر10225

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.