آیرال خبر،استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری به هیئت‌های تجاری خارجی، باید فرصت‌های سرمایه گذاری «علمی و فناوری» نیز معرفی شوند.

به گزارش  آیرال خبر،”اسماعیل جبارزاده”، در جلسه شورای سیاست گذاری روابط خارجی آذربایجان شرقی، با اشاره به عهده دار شدن قسمت عراقی مرز شلمچه توسط آذربایجان شرقی، اظهار کرد: از دو هفته پیش که مسئولیت آن بر عهده استان قرار داده شده است، برای بیش از 350 هزار نفر از زائران اربعین حسینی در قالب‌های مختلف درمانی، تغذیه‌ای، ترابری و… خدمات ارائه شده است.

وی افزود: اکنون هر زائری که از مرز شلمچه وارد عراق می‌شود، اولین موکب، موکب حضرت علی اکبر آذربایجان‌شرقی است که بیش از 90 نفر از استان مشغول ارائه خدمات هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اربعین نمایش بزرگی از عشق و علاقه مردم به ائمه اطهار (ع) است، تصریح کرد: نشان دادن عزت و عظمت این عشق و علاقه به دوربین کشیده نمی‌شود ولی تا جایی که امکان دارد باید این شور به مردم دنیا نشان داده شود.

جبارزاده در ادامه، با بیان اینکه همه سرمایه گذاران خارجی به دنبال محل امن برای سرمایه گذاری هستند، خاطر نشان کرد: اکنون با تلاش‌های نیروهای نظامی و امنیتی، آذربایجان‌شرقی امن‌ترین استان کشور معرفی شده و زمینه لازم برای این حضور فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید تمام زمینه‌های لازم را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور در کنار هیئت‌های خارجی باید مورد توجه قرار گیرد تا برای حل معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی گام‌های مؤثری برداشته شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نباید منتظر آمدن هیئت‌ها باشیم، بلکه باید مدیریت کنیم و هیئت‌هایی را که به درد حل مشکلات استان می‌خورند را میزبانی کنیم، تصریح کرد: موظف نیستیم هر گروه خارجی را به صورت کور بپذیریم، مگر اینکه از سرمایه گذاری هدفمند و برنامه ریزی شده آن‌ها اطمینان حاصل نمائیم.

جبارزاده با تاکید بر اینکه سند تدبیر و توسعه جامع‌ترین سند سرمایه گذاری و نقشه راه توسعه استان است، خاطر نشان کرد: تمام پروژه‌های این سند که بیش از 48 هزار میلیارد تومان ارزش دارد و بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی می‌تواند در 70 درصد آن سرمایه گذاری کند، به عنوان فرصت سرمایه گذاری به هیئت‌های خارجی معرفی شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه در معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری به هیئت‌های تجاری خارجی، باید فرصت‌های سرمایه گذاری «علمی و فناوری» نیز معرفی شوند، یادآور شد: طرح‌های دانش بنیان زیادی در دانشگاه‌ها داریم که می‌توانند با سرمایه گذاری طرف خارجی و حتی بخش خصوصی، با رسیدن به تولید انبوه و صادرات، ارزش افزوده و اشتغال خوبی ایجاد کند.

وی به سفر خود به استان بصره عراق در حاشیه دیدار از اقدامات موکب‌های آذربایجان شرقی در مرز شلمچه، گفت: استان بصره علاقه زیادی برای همکاری با آذربایجان شرقی دارد که بازار چهار میلیونی این استان عراق، ظرفیت زیادی برای حضور ایرانیان دارد و باید در کنار توسعه صادرات به باکو، شمال عراق و…مورد توجه ویژه قرار گیرد. این در حالی است که تنها دو شرکت تولید شکلات از آذربایجان شرقی در بصره حضور دارند.

وی اظهارکرد: پروژه‌های آماده سرمایه گذاری در استان تعریف شده است و نداشتن طرح قابل ارائه به سرمایه گذاران خارجی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: ستاد سرمایه گذاری استان هم در تبیین قوانین و مزایای سرمایه گذاری در استان مسئولیت دارد.

جبارزاده بر هماهنگی پیش از دعوت هیات های خارجی به منظور افزایش ضریب امنیتی میهمانان تاکید کرد و گفت: دفتر وزارت خارجه رصد ورود و خروج هیات ها را بر عهده دارد .

وی با تاکید بر مشخص شدن محورهای سرمایه گذاری پیش از ورود هیات خارجی با توجه به توانمندی هیات ها ، خودداری از امضای بدون پشتوانه تفاهم نامه ها را ضروری دانست.

جبارزاده گفت: هر دستگاه دولتی که بخواهد در برابر هیات خارجی تعهدی ایجاد کند باید با اطلاع دولت باشد.

جبارزاده، برگزاری همایش ها و انتشار مجلات مشترک را در تقویت و تعمیق همکاری های خارجی موثر دانست و گفت: با توجه به ایجاد فن بازار در استان، بستر مناسب برای تولیدات جدید و دانش بنیان فراهم است.

وی دایر شدن نمایشگاه دایمی معرفی توانمندی های آذربایجان‌شرقی با استفاده از فناوری های دیجیتال در عمارت شهرداری تبریز را پیشنهاد کرد و گفت: برگزاری هفته فرهنگی به همت شهرداری و با همکاری میراث فرهنگی و ارشاد می تواند در افزایش روابط با کشورهای دیگر تاثیرگذار باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و عراق ( گنجه و بصره ) تشنه استفاده از برنامه های مذهبی و فرهنگی اسلامی هستند، باید به این عطش پاسخ داده شود .

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی به دنبال منافع خود هستند و باید نسبت به واردات محصول ساخته شده دقت داشته باشیم ، گفت: هر کس به صرف داشتن کارت بازرگانی نباید اجاره حضور در بازارهای خارجی را داشته باشد و با صدور کالاهای بی کیفیت در بازارهای هدف بی اعتمادی ایجاد کند.

جبارزاده با اشاره به اینکه هنوز موضوع تحریم ها حل نشده و تدابیر ما برای آمادگی مناسب برای نفوذ به بازارهای هدف است، گفت: در برهه های مختلف فرصت هایی برای حضور در بازارهای منطقه برای ما فراهم می شود و باید قدر بدانیم.

وی با اشاره به اینکه باکو ، پل ورود به روسیه و قفقاز است، گفت: از علاقه و اشتراکات فرهنگی با مردم جمهوری آذربایجان باید برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف صنعتی ، درمانی و دانشگاهی در راستای رونق اقتصادی باید استفاده کنیم.

جبارزاده تصریح کرد: صنعتگران آذربایجان شرقی، اگر اراده کنند، می‌توانند باغیرت آذری برای توسعه صادرات، رونق اقتصادی و توجه به اقتصاد مقاومتی پیشرو باشند
اجتماعی 94/8/10

کدخبر110330

خبرنگار125

انتهای پیام /

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.