پارک محله ای

آیرال خبر- هر چند در سایه برخی تصمیم‌های عجیب و غریب در دهه‌های گذشته شاهد از دست رفتن بخش زیادی از فضاهای سبز و باغ‌های تبریز بودیم ولی حالا انگار همه متوجه شده‌اند که راه و راز توسعه در میان همان کوچه باغ‌های سبز و با صفا است.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار،  تبریز شهر عجیبی است. مثل خیلی دیگر از کلانشهرهایی که پوسته‌ای مدرن شده با برج‌ها و مراکز تجاری متعدد دارند ولی باز هم آن روح سنتی و قدیمی در بافت زیرین شهر رسوخ کرده است. شاید زور این روح دیرین بیشتر چربیده که باز هم در ترافیک مراکز خرید و رستوران‌های ریز و درشتی که فضای شهری را به تسخیر خود درآورده‌اند، درختان باغ شهر قدیمی ایران بار دیگر می‌خواهند امپراطوری خود را برقرار کنند.

سیاست احداث بوستان های محله ای حالا چند سالی است که به عنوان یکی از رویکردهای مجموعه شهرداری تبریز به طور جدی آغاز شده تا بار دیگر مفهوم عینی تری از باغ شهر تبریز را تداعی کند.

افزایش روزافزون جمعیت و پیچیدگی مسائل شهری، کمبود منابع مالی و انسانی مناسب، آلودگی‌های زیست محیطی و…گاه موجب می‌شود شهرسازان فراموش کنند که شهروندان در این هیاهوی زندگی، آلودگی، خستگی و این روزمرگی، نیاز به آرامش و مکث دارند. در این بین گرایش ناخودآگاه انسان به گل و گیاه و فضاهای سبز را نمی‌توان کتمان کرد. به همین دلیل شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها، برای اینکه بتوانند پایداری خود را حفظ کنند، چاره‌ای جز ایجاد ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند.

کارشناسان معتقدند در روزگاری که ابرهای تیره ی آلودگی بر سر کلانشهرها آوار شده اند تا شهروندان را با نفس تنگی ها و انواع بیماری ها مواجه کنند، گسترش فضاهای سبز می تواند راهکاری برای کاهش این آلودگی ها و محافظی در برابر آثار مخرب این سم های سیاه باشد.

توسعه متوازن فضای سبز برون شهری و درون شهری تبریز

با وجود اینکه در سال های اخیر ایجاد انبوهکاری های متعدد مثل آرپا دره سی در شمال شرق تبریز، تفرجگاه ۲۳۰ هکتاری ائل باغی، عباس میرزا و… همه و همه تلاشی مستمر برای توسعه فضای سبز برون شهری تبریز بوده ولی شهرداری و شورای شهر تبریز تنها به همین اکتفا نکرده و احداث پارک های محله ای را هم در دستور کار خود قرار دادند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز با تاکید بر اهتمام شورای شهر بر توسعه فضای سبز تبریز، می گوید: شورای شهر تبریز همواره ایجاد و گسترش فضای سبز و تلاش برای کاهش آلودگی هوای تبریز را در دستور کار خود قرار داده است.

محمد باقر بهشتی ادامه می دهد: هر چند کلانشهر تبریز متاسفانه با مشکل فقر فضای سبز دست و پنجه نرم می کند ولی تلاش شورای شهر در راستای برنامه ریزی برای افزودن به این فضاهای سبز از طریق راهبرهای عملی و تخصصی، استوار است.

 بهشتی تاکید می کند: برنامه ریزی ها به گونه ای خواهد بود که شهروندان بدون طی کردن مسافت های طولانی از نزدیکترین فاصله و کمترین زمان ممکن در محلات خود بتوانند به فضای سبزی استاندارد دسترسی داشته و از این فضاها استفاده کنند.

احداث ۱۳ پارک محله ای جدید طی سال ۹۷

هر چند شهردار تبریز در ابتدای سال ۹۷ از احداث ۱۰ پارک محله ای در بودجه سال جاری خبر داد ولی با تلاشی مضاعف شاهد احداث و افتتاح ۱۳ پارک محله ای طی ۱۰ ماهه نخست ۹۷ در تبریز هستیم.

شهردار تبریز توسعه خدمات محله ای را از رویکردهای شهرداری تبریز عنوان کرده و می گوید: علی رغم مشکلات مالی، شهرداری تبریز به دنبال توسعه پارکهای محله ای خواهد بود چرا که با احداث پارک های محله ای می توان در کاهش هزینه سفرهای درون شهری، کاهش بار ترافیکی، تحقق برنامه های مدیریت بحران میسر می شود.

ایرج شهین باهر همچنین با اشاره به پارکهای دو منظوره و کارکرد آنها آنها تصریح می کند: با احداث پارک های محله ای امکان اسکان موقت و واکنش سریع خدمات شهرداری تبریز در مواقع بحرانی ناشی از زلزله فراهم می شود و شهروندان با آموزش های شهروندی می توانند نحوه همکاری با شهرداری را در این مواقع کسب کنند.

وی همچنین اضافه می کند: احداث پارک های منطقه ای موجب تعدیل آب و هوای تبریز شده و امکان افزایش جاذبه های گردشگری با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم می کند.

همان طور که اشاره شد طی ۱۰ ماهه نخست سال ۹۷ تعداد ۱۳ پارک و بوستان محله ای در تبریز افتتاح شده که منطقه چهار با احداث پنج پارک‌ها و بوستان‌ محله ای اعم از «پل آجی چای»، «کاج»، «حکیم نباتی»، «شهید سربازی(سپیدار)» و «سردار ملی» پیشتاز در احداث پارک های محله ای طی سال جاری است.

بوستان های «سلامت» و «پزشکان» در منطقه ۱، پارک «قازان یا باغ توت گلگشت» که به منظور احیای باغ های قدیمی تبریز با مساحت چهار هزارو ۵۰۰ متر مربع در منطقه ۲ احداث شد و بوستان «سجادیه» با ۵ هزار متر مربع مساحت از جمله پارک های جدید محله ای به شمار می روند.

همچنین پارک «نیاوران» با ۱۷ هزار متر مربع مساحت در منطقه ۵، پارک پنج هکتاری «کوهستان» در منطقه ۷ و دو پارک «فدک» و «آنا» در منطقه ۱۰ نیز از دیگر پارک های جدید احداث شده طی سال جاری هستند.

شهرداری تبریز در حالی توسعه پارک های محله ای را در دستور کار خود قرار داده که در این میان توسعه انبوهکاری های برون شهری را هم فراموش نکرده است.

فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز نیز موضوعی حائز اهمیت بوده که به همین منظور در حال حاضر توسعه شبکه آبیاری قطره ای در تفرجگاه آرپا دره سی تبریز در حال اتمام است.

به گفته مسئولان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز طی سال جاری شاهد توسعه ۱۵ هکتاری در این تفرجگاه هستیم که این میزان توسعه مشابه توسعه سال ۹۶ در آرپا دره سی بود.

نگاه پر رنگ بودجه ۹۸ شهرداری تبریز برای توسعه بوستان های محلی

افزایش فضاهای سبز محله ای در تبریز و ایجاد بوستان های محلی، همواره یکی از خواسته های اساسی شهروندان بوده است. این یک گفته ی بی اساس نیست؛ بلکه خواسته شفاف مردمی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریز با تشریح بودجه سال ۹۸ می گوید: امسال برای تدوین بودجه ۹۸ در میان شهروندان تبریزی نظرسنجی انجام شد که نتایج آن نشان داد احداث فضای سبز و ساخت تفرجگاه و محل بازی برای کودکان مهمترین خواسته مردم از شهرداری است.

مرتضی موحدنیا ادامه می دهد: بر همین اساس احداث پارک محله ای و محل ورزش و بازی کودکان در مناطق و محلات مختلف تبریز جزو برنامه ۹۸ است.

این گفته نشان می دهد که سال ۹۸ هم ادامه روند احداث بوستان های محله ای همین طور پر شتاب و بی وقفه ادامه پیدا می کند تا شاید با گام هایی مستمر و بی وقفه دوباره تبریز با مفهوم سبز شدن و هوای تازه آشتی کند.

رشد جمعیت و گستردگی بی‌رویه شهرها بی‌تردید نیازهای مختلفی را بین شهروندان ایجاد کرده که از مهمترین آنها می‌توان به ایجاد فضاهای سبز متناسب و با توزیع متوازن در قالب پارکهای محله‌ای اشاره کرد؛ رویکردی که شاید با استمرار خود بتواند کمربندی سبز و ایمن برای این کهن شهر ایجاد کند.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.