آیرال خبر،رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: تولید و صادرات کشور نیاز به یک فضای آزاد رقابتی اقتصادی دارد که فقط در صورت تحقق این مهم، امر تولید در کشور، صادرات محور خواهد شد.

به گزارش  آیرال خبر، محسن جلال پور در بیست و یکمین همایش توسعه صادارت غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران گفت: مقوله صادارت در تمامی دوره های تاریخی از دوران جنگ گرفته و تا دوران تحریم، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: صادرات، دریچه ای از تولید ملی به دنیای خارج از اقتصاد کشور و همچنین حرارت سنجی از وضعیت اقتصادی کشور است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اشتغال و تولید در شرایطی قرار دارد که اهمیت صادرات غیر نفتی، دو چندان احساس می شود.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه بیکاری مفرط در کشور وجود دارد، ادامه داد: امکان تحریک تقاضا در بازارهای داخلی به دلیل تورم موجود و نگران کننده، اندک است که با توجه به این امر باید بیش از پیش سیاست های عملیاتی در راستای تحریک تقاضای خارجی اتخاذ کنیم.

جلال پور با اشاره به آغاز سفر هیات های بلند پایه اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا به ایران گفت: رویکرد ما در مشارکت و جذب سرمایه گذاری های خارجی، تولید در راستای صادرات است چرا که افزایش صادرات، بهبود کیفیت تولیدات را نیز در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی، سرلوحه تمامی بخش های مختلف کشور در حوزه اقتصادی باشد، عنوان کرد: تسهیل مقررات، ایجاد رویه و گسترش زیر ساخت های صادراتی، ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی و انتقال فناوری در حوزه صادراتی از مهم ترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در ابلاغیه 24 ماده ای اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه بر اساس گزارش رقابت پذیری سال 2015 و 2016 ، جمهوری اسلامی ایران در بین 140 کشور جهان رتبه 105 را دارد در حالی که کشور امارات با رتبه پنج و کشور قطر با رتبه دو در زمینه تسهیل مقررات موفق بوده اند.

به گفته جلال پور، تولید و صادرات کشور نیاز به یک فضای آزاد رقابتی اقتصادی دارد که فقط در صورت تحقق این مهم، امر تولید در کشور، صادرات محور خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم تشکیل هلدینگ های صادراتی و مشارکت با کشورهای دیگر در راستای افزایش صادرات و حضور پررنگ در بازارهای جهانی تاکید کرد.

اجتماعی 94/9/14

کدخبر110338

خبرنگار125

انتهای پیام/

 

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.